سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین در شرایط بحرانی قرار دارد

مدیر کل منابع طبیعی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی استان مستعد بیابانی شدن است که از این میزان ۱۰۰ هزار هکتار در شرایط بحرانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ اسدالهی مدیر کل منابع طبیعی استان در جمع خبرنگاران افزود: امسال طرح‌های بیابان زدایی در ۱۱ هزار هکتار از اراضی ملی استان انجام شده است.

اسدالهی با اشاره به اجرای طرح نهال کاری برای جلوگیری از گسترش بیابان زدایی اضافه کرد: در منطقه طارم سفلی ۳۵ هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شده که در حال حاضر ۱۴ هزار هکتار از آن‌ها نهال کاری و جنگل کاری شده است.

اسدالهی همچنین از اجرای طرح کاشت نهال بادام تلخ در اراضی شهرستان آوج در سطح ۴۰ هکتار خبر داد و گفت : طرح تحقیقاتی کشت گل نرگس و گل محمدی هم در برخی از اراضی کشاورزی رها شده استان برای جلوگیری از بیابانی شدن زمین‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تخریب و تصرف ۶۷۵ هکتار از اراضی ملی این استان در سال جاری، گفت: در این زمینه ۱۳۹ فقره پرونده تخلف تشکیل شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته ۲۱۳ هکتار از اراضی ملی استان در قالب ۶۴ فقره اقدام، رفع تصرف و آزاد شده است.

اسدالهی در ادامه چرای غیر مجاز دام در اراضی و عرصه‌های طبیعی استان را یک عامل تهدید کننده برای فضای سبز و همچنین عامل تشدید بیابان دانست و گفت:: در سال جاری ۹ فقره پرونده چرای غیر مجاز دام در دستگاه قضایی استان تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان به تثبیت مالکیت اراضی ملی استان قزوین اشاره کرد و افزود: تاکنون برای ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان سند مالکیت به نام دولت صادر شده است و ۸۵ هزار هکتار باقی مانده نیز به زودی صاحب سند می‌شوند.

به گفته وی، در سال جاری برای ۲۶ هزار هکتار از اراضی ملی استان قزوین سند تک برگی صادر شده است و تا پایان سال نیز برای ۴۰ هزار هکتار دیگر سند صادر می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی به فعالیت بخش آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت منابع طبیعی اشاره کرد و‌گفت: در سال جاری ۲ هزار نفر از بهره برداران و مجریان منابع طبیعی آموزش‌های لازم را برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی فرا گرفتند.

اسدالهی شعار امسال هفته منابع طبیعی را 'منابع طبیعی با مردم و برای مردم' بیان کرد و گفت:: به مناسبت این هفته ۳۰۰ هزار اصله نهال در استان غرس می‌شود.

دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان، برگزاری آیین روز درخت کاری با کشت نهال و تجلیل از بهره برداران و مجریان نمونه منابع طبیعی از دیگر برنامه‌های منابع طبیعی است.

استان قزوین دارای ۸۵۰ هزار هکتار مرتع،۲۹ هزار هکتار جنگل و حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی بیابانی است.

انتهای پیام/

نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی قزوین

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.