سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نظارت مجلس بر بازار شب عید ضعیف است/ کالا‌های وارداتی به صورت غیرمنصفانه و به قصد لطمه به تولید داخلی وارد می‌شود

 

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه ۱۲ اسفندماه با موضوع وضعیت تولید داخلی و بازار شب عید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وضعیت تولید داخلی و بازار شب عید موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 12 اسفند ماه بود که با حضور رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و سید محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت و معدن برگزار شد.

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ابتدا با اشاره به اینکه فضای کسب و کار نامناسب و رکود پابرجا است گفت: این موضوع مایه تاسف است، اگر بخواهیم از تولید حمایت کنیم نیاز به آمار داریم، لذا آمار لازمه برنامه ریزی است.

وی با تاکید بر اینکه به هر دری که زدم نتوانستم آمار بازار شب عید را بگیرم، افزود: از هر جا که سؤال کردم آمار دقیقی نداشتند، به طوری که مطالب به صورت جزیره‌ای داده می‌شد.

زارع با بیان اینکه آمار حلقه مفقوده است عنوان کرد: مصوبات ستاد تدابیر اقتصادی و تنظیم بازار به خوبی اجرایی نشده است و از سوی دیگر، نظارت مجلس بر بازار شب عید ضعیف است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کالا‌های وارداتی به صورت غیر منصفانه به قصد لطمه به تولید داخلی وارد می‌شود اظهار کرد: مردم باید از کارگران و تولید ایرانی حمایت کنند، همه کالا‌های ایرانی خوب است، اما برنامه ریزی خوب نیست، لذا با ایجاد اشتغال و بهره وری باید از تولید داخلی حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی در حال اصلاح است گفت: وظایف وزارت بازرگانی قدیم به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است لذا، تنظیم بازار را این وزارتخانه برعهده دارد، به طوری که ۳۰ هزار تن میوه برای شب عید نیاز است، تنظیم بازار حوزه تجاری محسوب می‌شود این در حالی است که اکنون به صورت جزیره‌ای در این رابطه تصمیم گرفته می‌شود.

زارع با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی با وظیفه تنظیم بازار به خوبی آشنا نیست ادامه داد: خیلی از کالا‌های ایرانی صاحب تکنولوژی و برند است، نباید کالای خود را تحقیر کرد، مردم باید نشان دهند که حامی کالای ایرانی هستند پس باید به منابع داخلی خود متکی بود.

سید محمد رضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت و معدن در ادامه برنامه خطاب به قاچاقچی‌ها گفت: آتش‌بس! غیرت داشته باشید و شب عیدی قاچاق نکنید.

وی با بیان اینکه ۸۰ هزار میلیارد تومان در مدت ۱۵ روزه آخر اسفند تزریق جامعه می‌شود اظهار کرد: کالا‌های ایرانی آمادگی تامین نیاز‌های مردم را دارد، ما نگران خرید شوینده‌های خارجی از سوی مردم هستیم، زیرا این شوینده‌ها علاوه بر گران بودن کالایی بسیار مضر است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که مردم بوی عید را استشمام کنند، از مردم می‌خواهیم سبزی دلشان را به سبزی دل کارگران ایرانی گره بزنند.

دبیرکل خانه صنعت و معدن ادامه داد: آمار کاری پیوسته است، باید به صورت دائم و با برنامه مدون کشور را رصد کرد، اندازه بازار را از مقدار پولی که وارد آن می‌شود می‌توان محاسبه کرد.

وی با اشاره به اینکه بازار شب عید بازاری خواص است گفت: قاچاقچیان، تولیدکنندگان، صنوف و کسبه هر یک می‌خواهند در این مدت حداکثر بهره‌برداری خود را داشته باشند.

مرتضوی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و قاچاقچیان با هم در حال مبارزه هستند گفت: بازار شب عید بازاری شلوغ است و در آن خیلی از کالا‌ها به فروش می‌رود.

دبیر کل خانه صنعت و معدن با اشاره به اینکه شیرینی، آجیل، میوه، خانه آرایی، گل آرایی، شهر آرایی و کالا‌های روشنایی از نظر کیفیت از کالا‌های خارجی بهتر است، گفت: وضعیت مان در شوینده‌ها به لحاظ قیمت و کیفیت از خارجی‌ها بهتر است، در استاندارد شوینده‌ها سخت گیری خاصی صورت می‌گیرد، لذا نباید شوینده‌های ایرانی را با کالا‌های کشور‌های دیگر که بدون استاندارد هستند مقایسه کرد.

وی با اشاره به اینکه در شهر باید بوی عید بیاید اظهار کرد: از شهرداری تهران و شهرداران کل کشور درخواست می‌کنم تا هر کاری که می‌توانند در این ده روز انجام بدهند تا مردم حال هوای بهتری داشته باشند.

محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه قوانین کارگری باید در مجلس اصلاح شود گفت: ارزش افزوده بخشی از مشکلات صنعت شده به طوریکه صنعت در حال خفه شدن است.

وی با اشاره به اینکه قوانین پاسخگوی نیاز‌های جامعه نیست اظهار کرد: کسانی که کالا‌های با کیفیت تولید می‌کنند مشکلی ندارند، الان با جرات می‌گویم که یخچال و فریزر ایرانی را نمی‌توان از کالای کره‌ای تشخیص داد.

مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک در گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اینکه شیب بازار شب عید پوشاک تولید داخل نزولی است خاطرنشان کرد: بازار پوشاک در شب عید سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است.

وی با بیان اینکه امروزه ۵۰ درصد سهم بازار پوشاک در اختیار برند‌های خارجی است اظهار کرد: تولید کنندگان ایرانی سعی می‌کنند در بازار با وارد کنندگان و برند‌های خارجی رقابت کنند، باید فضای کسب و کار و فروش را مساعد کرد.

علی لشگری عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: بعد از حادثه پلاسکو کمپین خرید کالا‌های ایرانی تشکیل شد به طوری که این کمپین بسیار جوابگو بوده است، ماه اسفند را باید به اجماع ملی برای تولید ملی تبدیل کردلذا، این زمان فرصت طلایی است، باید به مردم گفت اگر نگران اشتغال فرزندان تان هستید اکنون باید با خرید کالا‌های ایرانی به میدان بیایید.

وی با اشاره به اینکه الگوی مصرف به‌دلیل تغییر ساختار جمعیت تغییر یافته است عنوان کرد: شبکه ایران کالا می‌توانند به نفع واحد‌های کوچک و متوسط باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.