سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت مسکن مهر در حاشیه موجب فقر فرهنگی می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: ساخت مسکن مهر در حاشیه موجب فقر فرهنگی و تشکیل هلال فقر می‌شود.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛هیمن شهابی عضو هیات علمی دانشگاه کردستان پیش از ظهر امروز در سمینار تخصصی تحلیل زلزله‌های اخیر که در محل سالن همایش دانشگاه پیام‌نور سنندج برگزارشد، گفت: در همه جای دنیا امکان وقوع زلزله وجود دارد و در ساختار زمین نقطه‌ای نیست که از زلزله مصون باشد.

وی به ارزیابی مخاطرات زلزله‌های ایران در دو دهه اخیر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با تاکید بر زلزله کرمانشاه اشاره کرد و افزود: ۳۳ نوع از ۴۳ نوع مخاطره طبیعی که در دنیا وجود دارد در ایران اتفاق می‌افتد که شدیدترین نوع آن از لحاظ بیشترین تلفات انسانی، مربوط به زلزله است.

 وی با بیان اینکه تمام پهنه ایران مصون از زلزله نیست خاطرنشان کرد: مخرب ترین زلزله در ایران، زلزله بم در سال ۸۲ با ۶/۵ در مقیاس ریشتر بوده که بیش از ۴۰ هزارنفر طی آن جان خود را از دست دادند.

شهابی با بیان اینکه ساخت مسکن مهر در حاشیه موجب فقر فرهنگی و تشکیل هلال فقر می‌شود، افزود: در فرایند مسکن مهر و بیمارستان سرپل‌ذهاب از لحاظ ساختاری و معماری فقط به مکان‌یابی توجه شده است.

 وی با بیان اینکه مدیریت بحران ما، خود بحران‌زده است، اظهار کرد: مدیریت بحران در تهران بر روی گسل قرار دارد و این مهم جای بحث و بررسی دارد.

 این مقام مسوول به ارزیابی روند زلزله کرمانشاه با استفاده از تصاویر ماهواره و داده‌های راهداری اشاره کرد و گفت: زلزله اخیر کرمانشاه نسبت به زلزله‌های قبلی ایران از لحاظ ساختاری تفاوت‌هایی داشت و تصویر به دست آمده از فرایند این زلزله خیلی متفاوت‌تر بوده است.

شهابی در پایان با بیان اینکه مترو یکی از عوامل تحریک کننده گسل است، اذعان کرد: اگر زمانی زلزله‌ای در تهران اتفاق بیفتد آثار بسیار مخرب آن تبدیل به فاجعه تاریخی می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام‌نور سنندج  نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: بلایای طبیعی همیشه به عنوان موارد شناخته شده در دنیا مستلزم پیش نیازهایی است که قبل از وقوع باید به آن توجه کرد.

یعقوب احمدی با بیان اینکه هر کشوری باید  قبل از وقوع حوادث طبیعی از آمادگی مقابله تا حد ۳۰ درصد برخوردار باشد، افزود: متاسفانه در کشور ما بعد از وقوع حادثه بیدار می‌شوند که آثار و عواقب منفی آن برکسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به بررسی آثار روانشناختی زلزله، اذعان کرد: زلزله خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به دنبال دارد که در این میان آثار زیانبار روحی و روانی جای نگرانی و تامل دارد.

انتهای پیام/ د م

مترو یکی از عوامل تحریک کننده گسل است

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.