طرح مانور جامع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با هدف کسب سنجش سرعت عمل در کنترل ایمن عملیات و مدیریت شرایط اضطراری و ایجاد آمادگی در رویارویی با تهدیدات احتمالی توسط شرکت پایانههای نفتی ایران طرح ریزی و اجرا شد.
این مانور با محوریت تخلیه اضطراری جزیره خارگ با همکاری و همراهی پایانه نفتی خارگ، شرکت نفت فلات قاره منطقه خارگ، مجتمع پتروشیمی خارگ، بهداشت و درمان صنعت نفت، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ناحیه خارگ، شرکت ملی نفتکش ایران منطقه خارگ، بخشداری ویژه خارگ، سازمانهای دولتی و نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی و با نظارت سازمان پدافند غیرعامل کشور برای نخستین بار برگزار شد.
طرح سناریو این مانور به گونهای طراحی شد که علاوه بر توانمندسازی تمام شرکتها، سازمانها و ارگانهای حاضر در منطقه، هماهنگی سازمان یافته بین مدیران، کارشناسان فعال و مردم را در عملیات تخلیه اضطراری جزیره خارگ مورد ارزیابی قراردهد.
فرمانده ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران جزیره خارگ در این باره اظهار کرد: این مانور در راستای ایجاد آمادگی نیروی انسانی و تجهیزاتی مورد نیاز برای تخلیه اضطراری جزیره خارگ طراحی شد و هدف اساسی آن آمادگی ذهنی مدیران و نیروهای عملیاتی منطقه برای مقابله با تهدیدات احتمالی با توجه به اهمیت حیاتی و استراتژیک جزیره خارگ به منظور دستیبابی به سنجش میزان آمادگی تمامی سازمانها و نهادهای مستقر در جزیره خارگ، ایجاد آمادگی و تعامل بین مردم و دستگاهها بود تا به یک برنامه منسجم و واحد در تخلیه اضطراری و شناسایی دقیق کاستیها و کمبودهای واقعی برای تهیه و بروز کردن شرایط بحرانی دست یابیم.
سید پیروز موسوی ادامه داد: بر همین اساس حوزه عمل و اجرای مانور برای دو بخش صنعتی و شهری جزیره خارگ برای واکنش یکپارچه مدیریت بحران برنامه ریزی و در نظر گرفته شد.
وی تصریح کرد: سناریو این مانور براساس محتملترین شرایط با عنوان تهاجم گسترده تروریستی شامل «برخورد انتحاری قایق حامل مواد منفجره به اسکله شماره ۲ پتروشیمی خارگ»، «انجام عملیات خرابکارانه در موقعیت چاه شماره ۸ (KG-۸) مربوط به شرکت نفت فلات قاره و فوران چاه نفت» و «انفجار خودرو حامل مواد منفجره در یکی از میادین شهر خارک» بود که نتیجه آن ایجاد آلودگی مواد سمی و مسمویت در سطح جزیره و احتمال خطر ازبین رفتن جان مردم و کارکنان جزیره و سپس تلاش مسئولین برای تخلیه نیروی انسانی بومی و غیر صنعتی از جزیره در نظر گرفته شده بود.
موسوی ویژگی برجسته این مانور را سطح برگزاری آن و جامع بودن آن برای کل منطقه عنوان کرد و با اشاره به زمانبندی و جزییات مراحل اجرای این مانور گفت: ساعت آغاز عملیات همزمان با وقوع سه حادثه همزمان در ساعت ۹ صبح صورت گرفت؛ ابتدا حادثه برخورد یک قایق حامل مواد منفجره به اسکله شماره ۲ پتروشیمی آغاز شد و سپس انفجار و فوران و نشت گاز ترش در موقعیت چاره شماره ۸ میدان دورود و در نهایت به سومین انفجار در میدان مرکزی شهر جزیره خارگ ختم شد.
وی افزود: در ساعت ۹ و پنج دقیقه اتاق بحران جزیره اعلام وضعیت اضطراری کرد و همزمان آژیر خطر در بخشهای مورد نظر برای تخلیه نیروهای انسانی به صدا در آمد.
موسوی اظهار کرد: از ساعت ۹ و هفت دقیقه عملیات مقابله با شرایط اضطراری آغاز شد و نیروهای آتش نشانی مطابق به محلهای حادثه اعزام شدند؛ همزمان عملیات گشتهای حراستی و امنیتی به منظور دستگیری متجاوزان و تروریستها و تامین امنیت فراگیر در داخل و پیرامون جزیره آغاز شد که این عملیات تا ساعت ۱۰ ادامه داشته و طی آن هر نوع عبور و مرور در سطح جزیره و آبهای ساحلی تا شعاع ۵ کیلومتر از ساحل جزیره ممنوع شد.
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران گفت: از ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه سه فروند کشتی مسافربری و یدککش به محل اسکله مروارید جزیره خارگ اعزام و آماده پذیرش مسافران شدند و همچنین دو فروند یدک کش به اسکله ۲۲ بهمن و هاربر پایانه نفتی خارگ و یک فروند یدک کش به اسکله هاربر نفت فلات اعزام شدند تا آماده پذیرش مسافران باشند.
موسوی افزود: از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه دبیرخانه مدیریت پدافند غیر عامل جزیره برای تخلیه نیروهای انسانی ظرفیتهای مورد نظر را اعلام کرد و در ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه خودروهای مسافربری به محلهای تجمع تعیین شده عزیمت و ضمن سوار نمودن مسافران به سمت محلهای تخلیه حرکت کردند.
در مدت انجام این مانور، ستاد بحران در دفتر فرماندهی ارشد HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران جزیره خارگ تشکیل شد تا دستورهای لازم برای مهار و کنترل فوری بر شرایط با هدف برگشت به حالت عادی انجام شود.
در این مانور ۴۶ دستگاه ماشین آلات شامل آتش نشانی، آمبولانس، خودروهای سبک و سنگین، اتوبوس و مینی بوس و تانکرهای آبرسانی و همچنین ۲۵ فروند یدک کش آتش خوار، شناورهای مسافربری، یدک کش پایلوت و موتورلنج و شناورهای مسافربری و قایقهای تندرو و همچنین تجهیزات و ادوات شامل بلندگو دستی، رادیوهای مرکزی بی سیم با سه کانال، دستگاههای اکسیژن و گاز سنج مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی ادامه داد: درساعت ۱۰ صبح مسافرگیری یدک کشها و کشتیهای مسافربری آغاز شد و با اتمام مسافرگیری هر فروند، کشتی دیگری برای مسافرگیری جایگزین آن شد به مقاصد تعیین شده (بوشهر و بندر گناوه) حرکت کردند.
انتهای پیام/م