سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفت و گوی عیدانه با مرد سال فوتسال آسیا

به مناسبت سال جدید گپ و گفتی را با علی اصغر حسن زاده کاپیتان تیم ملی فوتسال ترتیب دادیم که در زیر می خوانید.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هت تریک مرد سال فوتسال آسیا و هت تریک حضور در جام جهانی باعث شده تا علی اصغر حسن زاده، به یکی از ستاره‌های فوتسال ایران تبدیل شود.این بازیکن قمی که مدتی قبل برای سومین بار جایزه بهترین بازیکن فوتسال قاره کهن را دریافت کرد، در رقابت های جام ملت های آسیا نیز به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد تا شیرینی قهرمانی تیم ملی دو چندان شود. حسن زاده که به واسطه بازی در تیم‌های فولاد ماهان و گیتی پسند، سال‌ها در اصفهان سکونت داشته است، در این فصل به همراه تیم گیتی پسند از دستیابی به قهرمانی بازماند؛ اما ترجیح می دهد از این اتفاق صحبتی به میان نیاورد.

قهرمانی تیم ملی فوتسال برای ایرانی ها تقریبا داستان عادی شده است و اگر جز این باشد، تعجب می کنند. برای بازیکنان هم همین طور است؟

قهرمانی در آسیا بسیار لذت بخش است، حتی اگر برای دوازدهمین بار باشد. در این دوره نیز ارزش زیادی داشت؛ زیرا تیم ملی فشار زیادی در مسابقات به خصوص در دیدار فینال متحمل شد.

پس با این حساب، بازی با ژاپن یک فینال واقعی بوده است؟

بله، ژاپن به ویژه در نیمه نخست مسابقه فینال بسیار قدرتمند نشان داد؛ اما بازیکنان و کادر فنی تیم ملی، مطابق قولی که به مردم داده بودند، تلاش کردند از عنوان قهرمانی فوتسال ایران دفاع کنند. خوشبختانه توانستیم با چهار گل ژاپن را شکست دهیم و قدرتمان را نشان دهیم. به نظرم با این نتیجه همه دیدند که قدرت ایران چقدر است.

برد پر گل برابر ژاپن این ذهنیت را می‌رساند که برد راحتی پیش رو داشتید.

ما به تمام تیم‌ها احترام می‌گذاریم، خصوصا ژاپن. این تیم در فینال هم خیلی خوب بازی کرد و همیشه تیم خوبی بوده است و برد پر گل، نشانه از قدرتمندی تیم ملی داشت.

گویا شرایط میزبانی در چین تایپه هم خاص بوده، این طور نیست؟

بله، در چین تایپه هر روز زلزله داشتیم که از لحاظ روحی به بازیکنان استرس وارد می کرد؛ اما خوشحالیم که با این همه قهرمان شدیم.

تغدیه تیم ملی هم حسابی خبرساز شده بود. با وجودی که وضعیت غذا در کشورهای جنوب شرق معلوم است؛ چرا فکری برای این مشکل نشده بود؟

تا به حال برای هیچ رویدادی با تیم ملی فوتسال آشپز اعزام نشده است. در کشور‌های جنوب شرق آسیا همیشه مشکل تغذیه داریم با این حال درست نیست بعد از کسب عنوان قهرمانی آن را به حاشیه بکشانیم.

بحث به حاشیه کشیدن نیست؛ به‌هرحال می شد برای این موضوع، تدبیری به کار بست؟

به‌هرحال بازیکنان و کادر فنی تیم ملی از این بابت با دشواری زیادی مواجه شدند؛ اما انتشار اخباری در این خصوص، احتمال ورود حاشیه به اردوی تیم ملی را داشت که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

برنامه ریزی فدراسیون و کمیته فوتسال برای نتیجه گیری این تیم را چه طور ارزیابی می کنید؟

برنامه ریزی ها برای این تیم بهتر شده است،با این حال امکانات جای بهتر شدن دارد. انتظارات از تیم ملی ایران حضور درفینال جام جهانی یا کسب عنوان قهرمانی جهان است، پس باید امکانات ما هم در همان سطح باشد. فوتسال ما پتانسیل بسیار بالایی دارد؛ اما امکانات آن نسبت به ظرفیتش ضعیف‌تر است. البته این امکانات بهتر شده است؛ ولی برای جام جهانی نیاز است که پیشرفت کنیم.

هت تریک کسب بهترین بازیکن فوتسال آسیا چه احساسی دارد؟

مسلما لذت بخش است. بردن جایزه همیشه خوب است و وقتی برای سومین بار رخ می‌دهد، شیرینی بیشتری دارد. البته این جایزه را من به نمایندگی از تیم ملی فوتسال و تیم گیتی پسند دریافت کرده‌ام و بدون کمک کادر فنی و سایر بازیکنان این عنوان به دست نمی‌آمد.


از زمانی که نام اصغر حسن زاده به عنوان کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیکن فوتسال آسیا مطرح شد، بسیاری شما را شانس اول تصاحب این مقام می‌دانستند.

من در مراسم تجلیل از برترین‌های فوتسال آسیا متوجه شدم که به این عنوان دست پیدا کرده‌ام؛ چون در مراسم امسال کاندیداها دعوت شده بودند و معلوم نبود از بین کاندیداها، چه کسی انتخاب می‌شود.

اما همه حدس می‌زدند؟

مردم و کارشناسان همیشه نسبت به من لطف داشته‌اند و به دلیل شرایط خوبی که پشت سر گذاشته بودم و سال گذشته نیز این رتبه را به دست آورده بودم، این طور برداشت می‌شد که امسال هم این جایزه را کسب می‌کنم.

چرا دوره‌های قبل به مراسم دعوت نمی‌شدید؟

از سال 2014 که انتخاب شدم، دعوت نمی‌کردند که دلیل آن مشکلات اقتصادی AFC عنوان شده بود.

پس از کجا خبر دار می‌شدید که این عنوان را کسب کرده‌اید؟

به فدراسیون نامه زده بودند و اطلاع داشتم که این عنوان را کسب کرده‌ام و در مراسم نام فرد برتر را اعلام می‌کردند.

کسب عنوان مرد سال فوتسال آسیا چه زمانی جذابیت بیشتری داشت؟ دوره اول، دوم یا سوم؟

هر سه جذاب است. دوره اول برای اولین بار انتخاب شده بودم و حس و حال خودش را داشت. دوره‌های دوم و سوم هم جذاب بودند و برای همین نمی‌توانم انتخاب کنم که کدام جذاب تر بودند.فوتسال در سطح اول دنیا پیشرفت زیادی کرده است. در جام جهانی 2016، اسپانیا و برزیل به نیمه نهایی نرسیدند که نشان می‌دهد فوتسال در جهان پیشرفت زیادی کرده است.

قبول دارید که انتظارات از تیم ملی فوتسال بالا رفته است؟

دقیقا همین طور است. انتظارات افکار عمومی بالا رفته است و حالا همه از قهرمانی و نیمه نهایی می‌گویند. جام جهانی 2016 یک بار این اتفاق افتاد و برای تکرار آن نیاز است امکانات در این سطح باشد؛ اما اگر امکانات و تجهیزات مورد نیاز فراهم نشود، کار در جام‌های جهانی بعدی سخت می‌شود و باید به اتفاقات دل ببندیم.

به عنوان کاپیتان تیم ملی فوتسال، فکر می کنید بالا رفتن انتظارات به سود تیم ملی است یا ممکن است اثر برعکسی برجای بگذارد؟

این انتظارات می تواند به تیم فشار بیاورد. انتظارات از تیم ملی هم مثبت است و هم منفی و ما سعی می کنیم به جنبه مثبت این فشارها توجه کنیم.

به اسپانیا اشاره کردید؛ در جام جهانی 2018 روسیه هم با اسپانیا هم گروه شده‌ایم، نظرتان چیست؟

اتفاقا گروه بندی جام جهانی که اعلام شد، یاد جام جهانی 2008 افتادم که با اسپانیا و مراکش هم گروه بودیم. اسپانیا در جام‌های جهانی 2000 و 2004، قهرمان شده بود و اولین بازی ما هم با این تیم بود. وقتی گروه بندی این رقابت‌ها اعلام شد، همه از حذف زودهنگام تیم ملی و اینکه یک باخت آبرومند به اسپانیا بدهیم، حرف می‌زدند.

خود فوتسالی‌ها هم این نظر را داشتند؟

نه اصلا؛ خود فوتسالی‌ها دیدگاه دیگری داشتند. ما عزم خود را جزم کردیم. در نیمه اول سه بر صفر جلو بودیم. خوب شروع کردیم و از گروه صعود کردیم. تیم ملی فوتبال هم اگر اعتماد به نفس داشته باشد، می‌تواند خوب نتیجه بگیرد. در فوتسال و فوتبال، نتیجه از قبل مشخص نیست و اتفاقات زیادی رخ می‌دهد.

قبول دارید که فوتسال از زمان جام جهانی 2008، به رشته مورد علاقه مردم تبدیل شد؟

دقیقا همین طور است. درست است در جام جهانی 2014 سوم جهان شدیم؛ اما 2008 تاثیرگذاری بیشتری داشت و مردم ایران را با فوتسال آشناتر کرد و محبوب شد. هنوز مردم وقتی مرا می‌بینند، از بازی ایتالیا و 50 ثانیه آخر که گل خوردیم و به نیمه نهایی صعود نکردیم، می‌پرسند.


سه جام جهانی و هت تریک حضور در این رقابت‌ها، در این باره صحبت کنید؟

جام جهانی ویترین فوتسال است و خدا لطف داشته است در دو دوره از این سه دوره، تاثیرگذار بوده و رتبه‌های پنجم و سوم را کسب کردیم. خوشحالم در این تاریخ سازی حضور داشتیم.

به چند جام جهانی دیگر فکر می‌کنید؟

کلا فوتسال نشان داده که به سن و سال نیست. تا جایی که بتوانم به تیم باشگاهی و ملی و هم تیمی‌ها کمک کنم، بازی می‌کنم چون از فوتسال لذت می‌برم.

تجربه لژیونری در لیگ روسیه چه طور بود؟

درلیگ روسیه تجربیات خوبی به دست آوردم؛ زیرا این لیگ جزو چند تیم معتبر دنیاست و بازیکنان اسپانـیا و بـرزیل در این لیگ بازی می‌کردند،‌ از نظر امکانات و کیفیت سطح خوبی داشتند. لیگ ایران خوب شده و لیگ ایران نیز در بین لیگ‌های معتبر دنیا جای گرفته است و در واقع لیگ معتبر به تیم ملی شخصیت می‌دهد.

فکر می‌کنید چرا گیتی پسند نتوانست از عنوان قهرمانی فصل گذشته خود دفاع کند؟

متاسفانه لیگ را خوب شروع نکردیم و از صدر فاصله گرفتیم. کارمان برای نیم فصل دوم سخت شد. مس سونگون تیم خوبی را برای لیگ آماده کرده بود و امیدوار بودیم در چند هفته پایانی لیگ، سرنوشت را تغییر بدهیم که این اتفاق رخ نداد. حالا مدت ها ازپایان لیگ گذشته و حرف زدن در مورد آن سودی ندارد.

منبع: ویژه نامه اصفهان زیبا

انتهای پیام/

اظهارات حسن زاده در مورد کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.