سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزیره زیبای مینو، از مهمترین جاذبه های گردشگری آبادان

جزیره مینو یک جزیره توریستی است و از مهمترین جاذبه های گردشگری آبادان محسوب می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛جزیره  توریستی مینو یکی از مکان های طبیعی وجاذبه های گردشگری آبادان  است که همچون الماسی درخشان در این شهر خودنمایی می کند.

مینو شهر از شمال به شهرهای آبادان و خرمشهر محدود می شود که رود اروند کوچک آن را از پیکر اصلی کشور جدا کرده است، و از شرق و جنوب نیز به کشور عراق محدود و در واقع مینو شهر جزیره ای محصور بین دو رودخانه اروندرود و اروند صغیر است.

این شهر بدلیل قرارگرفتن در وسط  رودخانه اروند رود حالت جزیره ای پیدا کرده است وبدلیل خاک حاصل خیری که دارد سبب شده که مردم به کشاورزی ودامداری مشغول شوند .

همچنین وجود 15 نهر منشعب از رودخانه اروند همواره باعث تقویت بخش کشاورزی بخصوص نخیلات و صیفی جات بوده ونیزارهای فراوان آن پناهگاه حیوانات وحشی شده  است.

این جزیره دارای 10 متر ارتفاع از سطح دریاست و در فاصله 10 کیلومتری خرمشهر قرار دارد.

جزیره مینو محل اجرای عملیات کربلای چهار در دی ماه 1365 بود و طی آن رزمندگان اسلام با عبور از عرض آبراه اروندرود، جزیره عراقی ام الرصاص را به تصرف خود درآوردند.

نام قدیمی  جزیره مینو  صلبوخ به معنی ریگ بوده اما بعدها به جزیره مینو تغییر یافت. .

 مینو، شهر کوچکی است که در آن جزیره قرار گرفته و بزرگترین آبادی این جزیره است. این شهر محل تفریح  برای مردم آبادان و خرمشهر به حساب می آید.

این جزیره از معدود نقاط جهان است که آبیاری بوسیله برکشندیا مد و فرو کشند یا جزر آب انجام میشود و به وسیله ای نیاز نیست.

اکثریت ساکنین این جزیره را افراد بومی تشکیل میدهند,کشاورزی و پرورش دام در این جزیره جایگاه خاصی دارد.بسیاری از ساکنان مینو را اعراب تشکیل میدهند و به همین  دلیل زبان رایج مردمان شهر عربی است.

یکی از سنت های قدیمی اعراب ایران بنا کردن مضیف یا مهمانخانه مخصوص است.

مضیف یا مهمانخانه در مینوشهر :

یکی از سنتهای قدیمی اعراب خوزستان  بنا کردن مضیف یا مهمانخانه مخصوص است که در آن از مهمانان یا مسافران پذیرایی می کنند مضیف بنایی است که عرب ها آن را تنها با نی و در خارج از محیط خانه می سازند.

در جزیره مینو مضیف های زیادی وجود دارد که معروفترین آنها مضیف حاج عبدالله نورانی است که قدمت چند هزار ساله  داردکه توجه گردشگران را به دلیل ساختار عجیب و جالبش به خود جذب کرده است  .

یکی از مسئولان مضیف حاج عبدااله نورانی  در گفتگو با خبرنگار به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛با بیان اینکه این سازه به دوره قبل از میلاد و دوره سومری ها و ایلامی ها  برمی گردد گفت:مردم منطقه بین النهرین در کشور ایران، عراق و سوریه و بخشی از مردم که در کنار آب و تالاب ها زندگی می کردند و نی محل رویش آن در آب است از این مواد برای ساخت منزل خود استفاده می کردند.

در مضیف حاج نورانی سبد غذایی بیشتر خوراک عرضه شده سنتی و محلی دریایی بوده و در فصل تابستان ماهی صبور کبابی و تنوری از مهمانان پذیرایی می شود و دیگر فصل ها از ماهی پرورشی استفاده می شود.

در مضیف های حاج عبدالله با انواع غذاهای سنتی و بومی مانند ماهی کباب - ماهی شکم پر - میگو و قلیه ماهی و دیگر غذاهای ایرانی انواع نوشیدنی ها از جمله قهوه عربی و عرقیات سنتی از میهمانان و گردشگران پذیرایی می شود.

مکان های گردشگری در مینو شهر

از نقاط گردشگری مینوشهر می توان به وجود سواحل و حاشیه های دو رودخانه ، فضای مناسب تفرجگاهی در اسکله های تجاری و صیادی، پهلو گرفتن کشتی ها ، لنج ها ، قایق های مسافربری و صیادی اشاره کرد.

همچنین وجود مناظر طبیعی مناسب و پوشش گیاهی سرسبز ، رودخانه های طبیعی ، این خطه را بعنوان یک قطب گردشگری و توریستی معرفی می کند.

در این میان نباید از وجود نخیلات زیبا و پوشش گیاهی ، آثار به جا مانده از دوران 8 سال دفاع مقدس که نشانگر رشادت های ملت غیور ایران اسلامی به ویژه مردم این خطه می باشد غافل ماند.

آرامگاه کودک شش ساله از نوادگان پیامبر بزرگ اسلام (ص) با قدمت نزدیک به یکصد سال بنام «سید قریب »یکی از اماکن مقدس در این محل است.

یکی از شهروندان مینوشهری در گفتگو با خبرنگاربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛با اشاره به زیبایی های این منطقه گفت: یکی از جذابیت های جزیره مینوغروب های دل انگیز آن و نهرهای منشعب شده بین باغستان ها است که هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

وی افزود: این فصل سال مینوشهر دارای شب های خنک و صبح های آفتابی است که گردشگران را تشویق به پیاده روی و انجام حرکت های ورزشی می کند.

سیاحی شهردار مینوشهردر گفتگو با خبرنگاربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ با اشاره به توسعه روزافزون این شهر و قرار گرفتن مینوشهر در محدوده منطقه آزاد اروند گفت: مینو شهر با 24 کیلومتر مربع وسعت، 13 کیلومتر مرز طبیعی با عراق و فاصله هشت کیلومتری از شهرهای آبادان و خرمشهر ، محلی مناسب برای سرمایه گذاری و انجام فعالیت های اقتصادی و به ویژه گردشگری به شمار می رود.

سوغاتی های این جزیره :

وجود 30 نوع از محصولات خرما به همراه صنایع دستی زنان بومی این منطقه از جمله سوغاتی های این منطقه است.

جزیره مینو معمولا در ایام نوروز میزبان میهمانان و گردشگران بیشتری میشود و اغلب دوستداران طبیعت هم به تفرج در نخلستان ها و قایق سواری در اروند مشغول میشوند.

انتهای پیام/د

شبی پر خاطره در جزیره مینو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمدرضا
۲۳:۰۱ ۳۱ تير ۱۳۹۹
مینو به معنی بهشته