سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری همایش روز جهانی کلیه در اصفهان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشگی اصفهان گفت : 17 اسفند به مناسبت روز جهانی کلیه همایشی با موضوع سلامت کلیه در میدان امام ( نقش جهان) برگزار می شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شهرام طاهری امروز در نشست مطبوعاتی روز جهانی کلیه که با همکاری انجمن خیریه  بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (ع) ویژه بیماران کلیوی و قلبی اصفهان برگزار شد ،گفت:امسال محور اصلی این همایش بانوان هستند چرا که نقش مهم و حیاتی آنان در محیط خانه و خانواده برای همه مشخص  است و  با توجه به اینکه هر فرد از دوران نوزادی تا پیری در معرض بیماری کلیه قرار دارد ، در صورتی که زنان و مادران اطلاعات کاملی پیرامون علائم و راه هکار های پشگیری از بیماری های کلیوی را داشته باشند،این بیماری تا حد قابل توجهی کنترل می شود.

به گفته ی وی دیالیز روشی جایگزین برای مواقعی است که کلیه ها توانایی انجام وظایف خود در بدن را ندارند و به دوصورت همودیالیز و صفاقی انجام می شود که روش همودیالیز از طریق خون و در مراکز درمانی صورت می گیرد و در روش صفاقی فرد بیمار با تزریق مایع بخصوصی سموم را دفع  و وظیفه کلیه را انجام می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشگی اصفهان  ادامه داد : با توجه به اینکه در هر همودیالیز حداقل 120 لیتر آب برای هر فرد مصرف  می شود بهتر است در صورت امکان  روش صفاقی مورد استفاده قرار گیرد.

طاهری تصریح کرد : شاخص نسبت تعداد بیماران همودیالیز به تعداد تخت های دیالیز در دنیا 4.1 است و در استان اصفهان این شاخص 4.8 است که با همکاری انجمن خیریه  بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل و مراکز جدیدی که تا پایان سال افتتاح می شوند شاخص استان به استاندارد جهانی بسیار نزدیک می شود.

وی گفت :عمل پیوند کلیه در سراسر کشور و در استان اصفهان از دو طریق اهدای عضو  بیماران مرگ مغزی و اهداکننده زنده که در اکثر موارد از فامیل های درجه یک بیمار هستند انجام می شود که به ترتیب 46 و 54 درصد از پیوندهای کلیه را به خود اختصاص داده اند ، در صورتی که تلاش کنیم فرهنگ دریافت کارت اهدای عضو را گسترش دهیم، موارد اهداکنندگان زنده تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشگی اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان 2051 نفر با بیماری کلیه مواجه اند افزود : حدود 34 مرکز و 424 تخت  همودیالیز در استان وجود دارد که  از این تعداد  9 مرکز و 201 تخت  در شهر اصفهان و مابقی در سایر شهرستان ها می باشند .

طاهری تصریح کرد :افراد مبتلا به فشار خون ،دیابت ، سنگ کلیه ،و کسانی که فامیل های درجه یک آنها بیماری کلیه دارد و افراد کم تحرک و دارای اضافه وزن بالا، بیشتر از سایر افراد احتمال ابتلا به بیماری  کلیه را دارند و باید برای غربالگری اقدام نمایند.

وی گفت : خیران همواره نقش قابل توجهی در بخش درمانی استان داشته وبا توجه به اینکه خرید تخت های مخصوص دیالیز  بسیار پرهزینه است ،حدود 300  تخت از تخت های همودیالیز در سراسر استان با کمک خیران خریداری شده است.

به گفته ی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشگی اصفهان انجمن خیریه  بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (ع) ویژه بیماران کلیوی و قلبی اصفهان  در حال احداث مرکز درمانی جدیدی است که در بخش همودیالیز این مجموعه 85 تخت همودیالیز خریداری و تا پایان امسال آماده بهره برداری است و همچنین 36 تخت همودیالیز نیز به به بیمارستان حجتیه تا پایان سال افزوده می شود.

طاهری ادامه داد : انجمن خیریه  بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (ع) که ویژه بیماری های کلیوی و قلبی است و با کمک و پشتیبانی  صددر صدی خیران اداره می شود اقدامات بسیار ارزنده ای در جهت رفاه بیمارن کلیه انجام داده و حدود 576 بیمار کلیه را تحت پوشش خود دارد.

وی گفت : این مرکز خیریه پذیرای تمام بیماران کلیه از سراسر کشور است   و از مراحل ابتدایی بروز بیماری تا دیالیز و عمل پیوند و  نوع تغذیه تغذیه  و  برگزاری کارگاه  آموزش بعد از عمل را نیز بر عهده دارد.

همایش مردمی روز جهانی کلیه روز پنج شنبه 17 اسفند  از ساعت 9 صبح تا 1 بعد از ظهر با غرفه های مختلف و برنامه های متنوع  در میدان نقش جهان برگزار می شود  و دانشجویان پزشکی در غرفه ها و بخش های مختلف آن آماده ی اطلاع رسانی و پاسخ به سوالات  بازدیدکنندگان هستند.

در این همایش قهرمانان ورزشی بیماران خاص نیز حضور دارند و اطلاعات لازم را در اختیار بیماران قرار می دهند.

 

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.