در این نشست دكتر علی عسكری با تشریح سیاستهای مخاطب محوری در رسانه ملی مبتنی بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفت: ما در شرایط خاصی از زمانه و تاریخ قرار داریم و اگر تاریخ تحولات رسانه را بنویسند، در هیچ زمانی از تاریخ، جایگاه رسانه به این اهمیت و پیچیدگی نبوده است.
وی افزود: امروز ارتباط رسانهملی با مخاطبانش از پیچیدهترین ارتباطات است و حفظ و اقناع مخاطب به دلیل گستردگی فضای مجازی و گسترش شبكههای ماهوارهای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است كه دلیل آن رقابت سنگین، نابرابر و پیچیدهای است كه دشمنان برای رسانه ملی ایجاد كردهاند.
رئیس سازمان صداوسیما با قدردانی از تلاش جهادگونه مدیران و كاركنان رسانه ملی گفت: با وجود تمام فشارها، دشمنیها و هجمههایی كه به رسانه ملی میشود، رسانه همچنان با اقتدار و حفظ مرجعیت خود پیش می رود.
دكتر عسكری با بیان اینكه باید سیاستهای مخاطب محوری رسانه به صورت فعال در بخشهای مختلف تولیدی ادامه یابد، تصریح كرد: صداوسیما مجموعه واحدی است و مصداقی از مفهوم وحدت در عین كثرت است و امروزه شاهد آن هستیم كه با وجود بیش از 150 رسانه متنوع و متكثر، سازمان صداوسیما به صورت یك پدیده واحدی عمل میكند.
وی با اشاره به اینكه رسانه پدیدهای انسانی است كه در زیست بوم رسانهای زندگی میكند، اظهار داشت: رسانه مانند یك انسان در محیط انسانی زیست میكند و واكنش نشان میدهد. ما به عنوان رسانه در محیطی رسانهای با مخاطبان گوناگون و متنوع تعامل میكنیم. بر این اساس حیات این رسانه با مخاطبانش تعریف میشود. پس مخاطب امری حیاتی برای سازمان صداوسیما است.
رئیس رسانه ملی با بیان اینكه مخاطب محوری مفهومی ذهنی نیست و به معنای شناخت افكار عمومی و حفظ و ارتقای مرجعیت رسانهای است، افزود: از نگاهی دیگر مدیران رسانه باید مخاطب محور باشند و این موضوع باید در تمامی حوزهها ساری و جاری شود و برای تحقق این مهم وظیفه مراكز تحقیقاتی و مطالعاتی سازمان است كه به این موضوع عمیق تر بیندیشند.
دكتر علی عسكری سپس به تشریح مولفههای مخاطب محوری پرداخت و با بیان اهمیت مرجعیت رسانه خاطرنشان كرد: زمانی كه از مخاطب محوری سخن میگوییم، در حقیقت بر افزایش ضریب نفوذ كمی و كیفی در مخاطبان تاكید داریم. لذا هم تعداد برنامهها و هم كیفیت آنها اهمیت دارد.
وی افزود: محتوا، جهت اثر، نفوذ و اثرگذاری رسانه را معین میكند. ضریب نفوذ كیفی و كمی بستگی به عوامل مختلفی دارد. نكته مهم این است كه اگر ضریب نفوذ كیفی تأمین نشود و برنامه بیمحتوا باشد، ضریب نفوذ كمی نیز اثرش را از دست خواهد داد. بنا بر این رجحان با ضریب نفوذ كیفی است.
دكتر علی عسكری در ادامه با اشاره به اهمیت برندها در حفظ مرجعیت رسانه گفت: برندها شاهراههای مخاطب محوری هستند و در تحكیم و تقویت ارتباط مخاطبان با رسانه نقش تعیین كنندهای دارند.
رئیس رسانه ملی با بیان اینكه شبكهها به تدریج در تحولات سازمان گسترده شدهاند و امروز آرایش رسانهای ما بر زیرساخت و معماری رسانهای بسیار پیچیده در ابعاد استانی، ملی، منطقهای و بینالمللی گسترده شده است؛ تصریح كرد: این ساختار پیچیده برای رسانه ملی جامعیت و فرصت استثنایی فراهم كرده است كه امكان ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطب را ایجاد میكند. علاوه بر این ما اكنون در حال گسترش آرایش رسانهای در فضای مجازی هستیم كه به فهرست فعالیتهای ما افزوده شده است.
دكتر علی عسكری به تغییر راهبرد دشمنان در مقابله با نظام جمهوری اسلامی اشاره كرد و اظهار داشت: مطالعات نشان میدهد طراحی آمریكاییها علیه نظام جمهوری اسلامی پس از تجارب مختلف تغییر كرده و «افكار عمومی پایه» شده است. تهدیدهایی كه ارتباط مستقیم با افكارعمومی و مخاطب محوری دارد و هدف آن این است كه به كمك افكار عمومی بر ذهنیت مردم اثر بگذارد و آن ها را با منافع نظام سلطه همراه كند.
وی افزود: نظام سلطه میكوشد از رسانه ملی و رسانههای رسمی كشور برای تسلط بر افكار عمومی پیش بیفتد و برای این منظور به سرعت رسانههای مختلفی برای انتشار مطالبشان در كشور راه اندازی كرده كه هدف آنها تغییر محاسبات و ذهنیت مردم، فشار بر نظام جمهوری اسلامی و تغییر تدریجی آن است.
رئیس رسانه ملی خاطر نشان كرد: اگر پیش از این دشمن از راهبردهای نظامی برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی استفاده میكرد؛ امروز از تهدیدهای نظامی به عنوان راهبردی در ایجاد هراس در افكار عمومی بهره میبرد و تلاش می كند تا با ایجاد دو قطبی در سطح جامعه، فضای ناآرامی ها در كشور را گسترش دهد.
رئیس سازمان صدا و سیما، با اشاره به عملكرد مطلوب رسانه ملی در اغتشاشات اخیر خاطرنشان كرد: پس از وقفهای كوتاه كه به دلایلی، صداوسیما از اطلاع رسانی منع شده بود، رسانه ملی به سرعت ابتكار عمل را در دست گرفت و اثری جدی در مهار اغتشاشات و خنثی سازی فضای سنگین تبلیغاتی دشمنان داشت. این امر نشان میدهد كه رسانه ملی اصلی ترین نیروی مقاوم در مقابله با توطئه های دشمن و عاملی برای هدایت و مدیریت افكار عمومی است.
دكتر علی عسكری با بیان اینكه ما در جنگ ادراكی و فرهنگی رسانهای هستیم و موضوع نزاع در این نبرد هدایت و كنترل افكار عمومی است، تصریح كرد: دشمنان همواره تلاش كردهاند با ایجاد محدودیت در تأمین زیرساخت های فنی رسانهای طوری عمل كنند كه كشورهای دیگر قادر به مهار فضای رسانهای و پایش آن نباشند.
وی بااشاره به اهمیت شبكه ملی اطلاعات در كشور گفت: امروز در گامهای نخست راهاندازی این شبكه هستیم و همه باید برای استمرار و گسترش آن تلاش كنیم.
وی با بیان اینكه دشمن برای ایجاد شبكههای اجتماعی با هدف در دست گرفتن و هدایت افكار عمومی هزینه هنگفتیكرده است، گفت: اصلی ترین رقیب و نیروی مقاوم در برابر اقدامات دشمن در حوزه رسانهای سازمان صداوسیما است كه در جایگاه قرارگاه اصلی این نبرد رسانه ای قرار دارد؛ نبردی كه بهمراتب از جنگ نظامی كه تجربه آن را در هشت سال دفاع مقدس داشتیم پیچیدهتر و سختتر است. نظر سنجی ها هم نشان می دهد كه رسانه ملی موثرترین، بینظیرترین و اصلی ترین رسانه در هدایت افكار عمومی است.
رئیس رسانه ملی با برشمردن عوامل اثرگذار در بحث مخاطب محوری گفت: اثرگذاری بر افكارعمومی تابع عواملی است كه مهم ترین آن عامل اول كیفیت پیام است و لازم است همكاران ما در حوزه برنامه سازی به حوزههای دانش، علم، هنر و آنچه كیفیت را ارتقا میبخشد به صورت جدی توجه كنند.
دكتر علی عسكری با بیان اینكه مخاطب محوری به معنای این است كه هنگام تولید برنامه به افكار عمومی مراجعه كنیم و خواست و نیاز مردم را در برنامه سازی مورد توجه قرار دهیم، گفت: نظرسنجی های سازمان صداوسیما بسیار قوی و هوشمندانه است اما هنوز از این نظر سنجی ها برای تحلیل محتوا و ارائه آن به صورت ایده برنامه سازی بهره برداری مناسب نشده است. زمانی كه مولفههای افكار عمومی را میسنجیم، باید بدانیم برای آن برنامه سازی كنیم.
رئیس رسانه ملی طرح مطالبات مردم و مطالبه گری را از وظایف مهم رسانه ملی و در مسیر احترام به مخاطب دانست و افزود: صداقت گوهر بینظیری است و با مردم باید صادقانه برخورد كنیم؛ چرا كه مردم به خوبی همه چیز را میفهمند.
رئیس صداوسیما مشاركت دادن مخاطبان در تولید را از دیگر عوامل افزایش محبوبیت، اثربخشی و اعتبار افزایی دانست و گفت: خلاقیت، كانون یافتن راههای ایجاد این مشاركت است. باید متناسب با نوع برنامه كیفیت مشاركت مردم در برنامه را تعریف كنیم كه ساده ترین راه آن گفت وگوی مستقیم با مردم است. بهره مندی از نخبگان در برنامه ها و استفاده از فرصت های فضای مجازی نیز می تواند راه دیگری برای تعامل با مخاطبان باشد.
دكتر علی عسكری با بیان اهمیت حوزه ارتباط با مخاطبان سازمان (162) به عنوان عاملی مهم برای افزایش تعامل و مشاركت مردم گفت: ساده ترین روش برای افزایش مشاركت مخاطبان استفاده از پیامها و نظرات مخاطبان در سامانه ارتباطی 162 است كه نباید آن را دست كم گرفت. این سامانه را باید بیش از پیش به مخاطبان معرفی كنیم؛ چراكه با بیان بازخوردهای مخاطبان، راهبردهای خوبی ارائه میشود و نظر مخاطبان در این سامانه برای ما مانند گوهری است كه باید از آن بهره برد.
وی افزود: وقتی یك مخاطب با 162 سازمان تماس میگیرد؛ یعنی با خود رئیس سازمان تماس گرفته و ما موظفیم حرفهای او را گوش دهیم و آن را به درستی منتقل كنیم.
رئیس رسانه ملی به راههای ارتباطی دیگر اشاره كرد و گفت: پایگاههای اطلاع رسانی سازمان، شبكه های اجتماعی وخصوصا پیام رسان سروش نیز از دیگر راه های ارتباطی است كه میتوانیم برای مشاركت جدی مردم از آن بهره ببریم .
رئیس سازمان صداوسیما با تاكید بر اینكه فضای مجازی باید به فرصت تبدیل و از آن برای ارتقای رسانه بهره برداری شود تصریح كرد: ابزار اقتدار اصلی ما رادیو و تلویزیون است؛ اما بدون اینكه از موضع انفعالی برخورد كنیم باید از فضای مجازی مقتدرانه و از موضع قدرت استفاده كنیم.
وی گفت: انسجام درونی سازمان صداوسیما در مخاطب محوری، محبوبیت و اعتبار رسانه اثرگذار است. اگر از سوی رسانه پیامهای متناقض منتشر شود اعتبار رسانهای مخدوش میشود؛ لذا داشتن انسجام پیام بسیار موثر است. باید روح مشتركی بر رسانه ملی حاكم باشد و همه برنامه ها از طنز تا جدی از آن تبعیت كنند. در این میان گفتوگوهای درون سازمانی و برگزاری جلسات در معاونتها و شبكهها نیز در این انسجام و چرخش دانش بسیار موثر است.
دكتر علی عسكری با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای افزایش همگرایی ملی اظهار داشت: در ایجاد موجآفرینی های بزرگ هیچ نهادی مانند رسانه ملی اثر گذار نیست و ما باید از آرایش رسانهای بزرگمان استفاده كنیم. باید موضوعات جدیدی كه استعداد موجآفرینی ملی دارد احصا و برای تحقق آن برنامه ریزی شود.
رئیس سازمان صدا و سیما، در بخش دیگری از سخنانش با تشریح وظایف حوزههای سیاست گذار در رسانه ملی گفت: یكی از مهم ترین وظایف مركز پژوهش و سنجش و دانشگاه صداوسیما استخراج نظریه الگوهای بومی و كارآمد برای مهندسی و مدیریت پیام به ویژه در حوزه مخاطب محوری است. برای اینكه به نظریه پردازی بومی برسیم، باید به انسان شناسی اسلامی توجه داشته باشیم و سندی برای تحقق این موضوع تدوین كنیم.
وی ضرورت بررسی و احصای اولویتهای مورد نیاز مخاطبان برمبنای منویات رهبری، نیازسنجی و افكارسنجی گروه های مختلف برای استخراج سیاست ها و راهبردهای برنامه سازی و ابلاغ آنها به واحدهای برنامه ساز، ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده و بهره برداری نظام مند از نظرسنجیهای مراكز تحقیقاتی را از دیگر وظایف حوزههای سیاست گذار صداوسیما برشمرد.
توانمندسازی مدیران و كارشناسان رسانه ملی به فنآوری مهندسی و مدیریت پیام به منظور افزایش میزان مخاطبان، تربیت و به كارگیری نویسندگان، تهیه كنندگان و كارگردانان با بهره گیری از سیستم آموزشی، تغییر پارادایم به رسانه توسعه محور، پیشرفت مدار و خدمت محور، استفاده از دادهها و تبدیل اطلاعات به تحلیلهای منتج به برنامه سازی، افزایش خبر و نگهداشت مخاطب با رسانههای نوین به عنوان رسانههای مكمل و لزوم طیفبندی برای انتشار پیامها از فضای برودبند به دنیای برودكست و افزایش نفوذ برودكست با برودبند از دیگر محورهایی بود كه رئیس رسانه ملی توجه به آن را از وظایف حوزههای سیاست گذار در صداوسیما دانست. وی در ادامه به بر شمردن تكالیف برنامه سازان صداوسیما برای تحقق موضوع مخاطب محوری در رسانه پرداخت.
دكترعلی عسكری رعایت تناسب برنامهها با هویت و مأموریت شبكه ها و مخاطبان هدفشان، توجه هوشمندانه به میل، نیاز و مصلحت مخاطب، انتخاب ساختار صحیح برنامه سازی متناسب با ذائقه مخاطب، توجه به سرعت، دقت و صحت در اخبار، ارائه پیام به صورت هوشمندانه، لزوم افزایش ضرب آهنگ برنامهها و ارائه هوشمندانه پیام در خلال تبلیغات و استفاده حداكثری از توانمندی رسانههای مكمل در تعامل با مخاطب را از مهم ترین تكالیف برنامه سازان در این خصوص دانست.
رئیس رسانه ملی با اشاره به ضریب نفوذ شبكه های استانی كه به صورت 24 ساعته فعالیت دارند، بر لزوم حمایت و توجه ویژه به این شبكه ها تاكید كرد . وی بر استفاده موثر از منابع آرشیوی با توجه به آرشیو غنی سازمان تاكید كرد و گفت: باید قوانین بهرهمندی برنامهها از منابع آرشیوی تغییر كند.
دكتر علی عسكری درپایان با بیان اینكه ما باید مطابق برنامه پنج ساله ای كه برای سازمان تدوین شده پیش رویم از برنامه سازان خواست كه هر ماه گزارشهای یك ماهه عملكردشان را ارائه دهند تا گزارش كامل عملكرد یكماهه تمام بخشهای سازمان در معاونت پژوهش برنامهریزی و نظارت تجمیع و تدوین و لحظه به لحظه با نقشه اصلی 5 ساله تطبیق داده شود. رئیس سازمان همچنین به برنامه سازان، مجریان و گویندگان رسانه ملی توصیه كرد كه در تمام برنامه ها زبان فارسی را پاس بدارند و از به كاربردن واژههای بیگانه پرهیز كنند.
دكتر عسكری همچنین مجریان و گویندگان برنامه های زنده را آبروی سازمان برشمرد و بر تشكیل اتاقهای اندیشه ورزی به منظور آمادگی آنها برای حضور در برنامهها تاكید كرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در دومین بخش از چهارمین منشور رسانه با تاكید بر اهمیت ساماندهی فضای مجازی در كشور گفت: برای ساماندهی این فضا 16 سند بالادستی در حال تهیه و اجراست.
ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مركز ملی فضای مجازی افزود: تدوین و تصویب الزامات شبكه ملی اطلاعات از جمله این اسناد است كه اجرای آن با پیچیدگی های فراوان در حال پیگیری است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی قرارگاه فرماندهی برای هم افزایی و سیاسگذاری كلان در فضای مجازی است كه هدف آن بهره گیری مناسب از این امكان و توجه به فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی است.
فیروزآبادی ساماندهی پیام رسان ها ، تدوین و اجرای نظام نامه مقابله با حوادث فضای مجازی و برنامه ملی بازی های رایانه ای را از دیگر اسناد در حال اجرا در شورای عالی فضای مجازی بیان كرد.
رئیس مركز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه كسب و كار و اقتصاد فضای مجازی، گفت: اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران باید به 38 میلیارد تومان برسد اما امروز این رقم 15 میلیارد تومان و بسیار اندك و بخشی از آن صرفا فعالیت اپراتورهاست.
فیروزآبادی با انتقاد از انحصار پیام رسان های خارجی در ایران گفت: باید پیام رسان های بومی و ایرانی جایگزین پیام رسان های خارجی شوند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با اشاره به اینكه متاسفانه بخش عمده سخت افزار و نرم افزارهای فضای مجازی در انحصار نظام سلطه قرار دارد، تاكید كرد: خودكفایی و بهره گیری از موتور جستجوگر بومی، رایان نامه بومی (ایمیل)، دستگاه های ارتباطی و پیام رسان های بومی از اولویت های ماست.
انتهای پیام/