وی افزود: مربیان امور تربیتی در سال های آغازین همچون پرچمداران انقلاب که وظیفه اشاعه را داشتند عمل کردند و شاید به همین دلیل مدیران آینده انقلاب در همه دستگاه های حاکمیتی که مسئولیتی گرفتند مدتی از خدمت خود را به مربی امور تربیتی در مدارس گذراندند.
بطحایی تصریح کرد: وقتی با مسئولان درباره پیشینه کاری صحبت میکنیم اغلب در آموزش و پرورش و حوزه تربیتی فعال بودند اما به تدریج تربیت انقلابی با ورود نیروهای جدید توزیع شد و مقداری این رسالت همگانی تر شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رسالت سنگین تعلیم و تربیت بین نیروی انسانی توزیع شد، گفت: به دلیل پیچیدگی مسائل تربیتی و دامنه وسیع آن، بار سنگین آن را بر دوش مشاوران و امور تربیتی قرار داده است به عبارتی در ساختار سازمانی مدارس امروز متاسفانه این نقص در نظام تربیتی ما وجود دارد اما کماکان راهبری جریان تربیت بر عهده مربیان تربیتی است اما راهبری جریان تربیت در مدارس امور تربیتی مربیان هستند که پرچمدار اصلی محسوب می شوند و نخ تسبیح و اتصال بر عهده مربیان تربیتی در امور مدارس خواهد بود.
بطحایی تصریح کرد: امروز فعالیت امور تربیتی نباید محدود به اجرای برنامه ها و مراسم شود؛ محدود کردن دامنه مربی تربیتی به این جریان ها ظلم به جریان تعلیم و تربیتی است و فضای تربیتی باید دائما رصد شود و آنگونه که در سند تحول بنیادین لحاظ شده است، آیا از ساعات کافی و وافی برخوردار است؟.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مربی تربیتی چشم بینا و هوشمند در مدارس است که باید گزارش هایی را به جمع مربیان بدهد و تحلیل های خود را از جریان تربیت در مدرسه به اطلاع همکاران برساند.
بطحایی تاکید کرد: فضای فعالیت ما در مدرسه باید بر محوریت تربیت باشد و این فضا نیازمند آن حس گر هوشمند است که آیا سمت و سوی این جهت سرعت درستی دارد یا خیر؟.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ماموریت مربیان امور تربیتی نیازمند بازتنظیم است، گفت: شان و جایگاه مربیان تربیتی ما با شرایط فعلی فاصله گرفته است و عوامل مخل در جریان تعلیم و تربیت را باید رصد کنند و راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات اتخاذ کنند تا جریان تربیتی در مسیر خودش حرکت کند.
وی افزود: یکی از مسئولیت های سنگین معاونت پرورشی و فرهنگی بازتنظیم مسئولیت های مربیان تعلیم و تربیت است همچنین کانونیت بخشیدن به مدرسه را باید دنبال کنیم و مدرسه باید از درون قدرت اختیار تصمیم گیری داشته باشند.
وی به شناسایی موانع و مشکلات تربیت در مدرسه اشاره و گفت: مربی امور تربیتی و پرورشی باید همواره جلوتر از مسیر تربیت را دنبال کند و عوامل مخل در جریان تربیت را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنید تا مبادا گرفتاری روزمرگی باعث شده است که حدودی از مدعی های کیفیت فاصله بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیب های اجتماعی، تصریح کرد: باید این ویروس های خطرناک را با ذره بین کارشناسی مربیان تربیت هویدا کرد و تخصصی که مربیان امور تربیتی دارند می تواند عوامل را شناسایی و در حد توان رفع کنیم.
وی افزود: به تدریج از نیازها و علایق دانش آموزان فاصله گرفتیم؛ امروز نیازهای نوجوانان و جوانان ما متفاوت است و اگر این تفاوت را نبینیم برنامه هایمان سرد و کسل کننده خواهد شد و دانش آموزان هم به اجبار برنامه ها را دنبال می کنند که در نتیجه اثربخشی نخواهد داشت.
بطحایی بیان کرد: یکی از مهم ترین مولفه هایی که باعث کاهش اثربخشی برنامه ها شده است، کمرنگ شدن علاقه ها در تصمیم گیری هاست و در تبیین عملیاتی مفاهیم تربیت با مشکل مواجه هستیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تبیین نظری این مفهوم را به خوبی باز کردیم اما در اجرا و پیاده سازی مفهوم با مشکل مواجه هستیم یعنی اکنون معلم فیزیک، ریاضی و.... به دلایل مختلف خود را موثر در تربیت نمیداند.
بطحایی تصریح کرد: حاکمیت دانش در مدارس مجالی برای فعالیتهای تربیتی در مدارس نمی دهد و تصمیم حذف آزمون در راستای بهبود این فضا و تمرین مهارت های زندگی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که سیطره آزمون و کتب کمک آموزشی بر مدارس وجود داشته باشد، امکان فعالیت مربیان پرورشی وجود نخواهد داشت.
بطحایی با اشاره به اینکه حذف آزمون قدم کوچکی است که باید خیلی زودتر انجام میشد، عنوان کرد: دانشآموزان به مهارتآموزی نیاز دارند که باید در مدرسه بیاموزند و مدرسه نباید تنها به عنوان مسیری برای ورود به دانشگاه دیده شود.
انتهای پیام/