سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسپوتنیک: توسعه هواگرد تهاجمی لیزری ای‌سی-۱۳۰ آمریکا یک داستان علمی-تخیلی است

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به نبود بودجه کافی برای توسعه هواگرد تهاجمی لیزری «ای‌سی-۱۳۰ جی» آمریکا پرداخت و آن را یک داستان تخیلی دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسپوتنیک در گزارشی نوشت توسعه هواگرد تهاجمی لیزری ای‌سی-۱۳۰ آمریکا با توجه به وضع موجود یک داستان علمی-تخیلی است.

در این گزارش امده است: سرلشکر «بِرَد وب» فرمانده ستاد فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی آمریکا (AFSOC)، گفت مایل است هواگرد تهاجمی لیزری ای‌سی-130جی را که نخستین بار در سال 2016 معرفی شد، آزمایش کند. اما این ستاد در حال حاضر بودجه لازم را برای انجام این آزمایش ندارد.

سرلشگر وب در مصاحبه با مجله «بریکینگ دیفنس» گفت فقط 44 میلیون دلار از 99 میلیون دلاری که برای انجام این آزمایش لازم است فراهم شده است. وب گفت امیدوار است بودجه مورد نظر در آینده نزدیک فراهم شود. بر اساس پیش‌بینی او در سال 2017، تا حالا باید این آزمایش انجام شده بود.

او در سال 2017 با خوشبینی بیشتری درباره جنگ‌افزار انرژی هدایت شده صحبت کرد. او در سال 2017 با هیجان از توانایی تفنگدار ای‌سی-130 جی برای غیرفعال کردن  ترانسفورماتور، وانت پیکاپ، تجهیزات ارتباطی و پهپادی که در اطراف پایگاه دشمن است، خبر داد.

این مقام نظامی آمریکایی در مصاحبه‌اش گفت: «این جنگ‌افزار بدون کوچکترین صدا، ضربه، لرزش یا انفجاری و حتی بدون صدای موتور اهداف را از کار می‌اندازد. دشمن هیچگونه ارتباط، برق، وسیله فرار یا وسیله‌ای برای انتقام نخواهد داشت. ما از لیزرهای شیمیایی بزرگ حرف نمی‌زنیم بلکه از لیزرهای الکتریکی ساده حرف می‌زنیم. دانشمندان به علمی دست پیدا کرده‌اند که لیزرهای کوچک را به یک تک لیزر عالی تبدیل کنند. کنترل پرتوها یا فناوری خنک کردن دستگاه دیگر مشکل به حساب نمی‌آیند».

اسپوتنیک نوشت: به گفته سرلشگر وب، «این فناوری به سرعت از صفحات کتاب‌های علمی تخیلی خارج خواهد شد».

لاکهید ای‌سی-130جی (روح‌سوار) قرار است پیشرفته ترین مدل ای‌سی-130 باشد که از سال 1966 تاکنون به خدمت نیروی هوایی درآمده است. این جنگ‌افزار یک مدل اصلاح شده‌ی «لاکهید ام‌سی-130 جی کوماندو2» که قرار است جایگزین بالگردهای نفوذی ام‌سی-130 شود.

قرار بود بالگرد جدید AFSOC در سپتامبر 2017 عملیات خود را آغاز کند، اما آزمایش‌های اولیه انجام نشدند. سامانه کنترل آتش که جنگ‌افزار GAU-23/A 30 میلیمتری روح‌سوار را کنترل می‌کرد به درستی عمل نمی‌کرد و به دلیل تغییر ارتفاع یا تغییر شدت باد تعادلش را از دست می‌داد. به گفته وب ،این اشکالات در زمان آزمایش یک سلاح عادی است و آزمایش‌ها ادامه می‌یابند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.