رئیس جمهور گفت: استاد باید در نظر دادن آزاد باشد اما نه اینکه بخواهد در کلاس ترویج مسائل سیاسی کند. جای ترویح مسائل سیاسی در احزاب است نه کلاس دانشگاه!
روحانی گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ دارای سخن، گفتار، مراکز علمی و دانشوری بوده است. مقطع دوم بعد از اسلام است، اسلام نه تنها پیروان خود را به علم و دانش دعوت کرده، بلکه حتی مکتب و وحیاش را از خواندن آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: اسلام در دورانی که باسواد بودن و علم داشتن امتیاز نبوده به علم و دانش مزیت و برتری داده است.
رئیس جمهور افزود: در شبه جزیره عربستان در آن مقطع افراد ثروتمند و بهنام افتخار میکردند که دانش و علمی را نمیدانند.
روحانی گفت: آنان افراد و منشیهایی برای خواندن و نوشتن داشتند و عار میدانستند که مطلبی را بنویسند و یا بخوانند؛ در آن دوران اسلام به پیروان خود آموخت که علم را از هرکجا بیاموزید و این نکته مهم نشان دهنده بیمرز بودن علم، دانش و هنر است.
وی با تأکید بر اینکه علم مرزی را نمیشناسد، ادامه داد: کسانی که در دورهای میخواستند علوم بورژوایی و سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بودهاند. ژنتیک بورژوایی و سوسیالیستی و حرفهایی که استالین به آن تأکید میکرد و میگفت: دانشی که ما دنبال میکنیم با دانشی که دنیای بورژوایی دنبال میکند، بسیار متفاوت است.
رئیس جمهور تأکید کرد: علم علم است، ژنتیک ژنتیک است. ریاضیات، ریاضیات است. علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمیشود؛ ما در کشور جناحبندی داریم، پس بگوییم علم ریاضی اصولگرایان، علم ریاضی اصلاحطلبان و علم ریاضی اعتدالگرایان!
روحانی اضافه کرد: عده زیادی در کشور ما سالها نشستهاند که مثلا فیزیک، ریاضی، شیمی و مهندسی اسلامی درست کنند، این یعنی چه؟ اصلا مقصود چیست؛ پولهای زیادی خرج، پروژههای زیادی تعریف و وقتهای زیادی صرف شده است.
وی با بیان اینکه مگر ایدئولوژی و تفکر دینی میخواهد در علم اثر بگذارد، گفت: البته یک تفاوتی در این زمینه وجود دارد؛ به آن مفهومی که بعضیها امروز فکر میکنند که باید علوم را دستهبندی کنند به عنوان علومی که ارتباط با دین یا ضد دین دارد.
رئیس جمهور اضافه کرد: حتی میخواهند علوم را به علوم سنتی و جدید تقسیمبندی کنند. در مقاطعی هم عدهای بودند که اساسا میخواستند علم جدید را نپذیرند و حتی پزشکی جدید و دانشگاه را در یک مقطعی نمیپذیرفتند و میگفتند هرچه ما داریم از حوزه است و به دانشگاه نیازی نداریم.
رئیس جمهور با بیان اینکه آنان میگفتند آگر پزشکی بر داروی شیمیایی محور متکی باشد اصلا قبولش نداریم و پزشکی سنتی بر مبنای داروهای گیاهی است، افزود: امروز دیگر این تفکرات طرفدارانی در جامعه ندارد.
روحانی بیان کرد: عدهای هم بودند که میخواستند ثابت کنند ابتدای تمام علوم از اسلام بوده است. هر علمی که پیدا میشد یک آیهای و یا روایتی را پیدا میکردند و میگفتند ریشهاش از اینجا بوده است. این حرف هم درست نیست. پیامبر (ص) مردم را تشویق میکردند و میفرمودند که بروید و علم بیاموزید.
وی گفت: بنابراین ما تقسیمبندیهایی و یا تلاشهایی داشتیم که نه موثر و نه مفید بودند. دین نه عظمت پیدا میکند که بگوییم شیمی از قرآن و یا مکتب امام صادق (ع) شروع شده و نه پایین میآید اگر بگوییم از جایی دیگر آغاز شده است. دین مسئولیت بلندی برای هدایت انسان در مسیر درستکاری دارد که همه علوم، دانشها، هنرها و ... در ذیل آن تفکر بلند تعریف میشود.
روحانی بیان کرد: تفاوتی میان آنهایی که براساس تفکر اسلامی و دینی به دنبال علم اند با آنهایی که به دنبال علم با تفکر مادی هستند، وجود دارد؛ علم بر مبنای تفکر مادی ابزار و وسیلهای برای قدرت و سلطه بیشتر است.
وی با طرح این سوال که استعمار و استثمار چگونه به وجود آمد، گفت: استعمار و استثمار از همین به وجود آمد که علم تبدیل به ابزاری برای سلطهجویی شد و صنعت در غرب به وجود آمد و آنان دنبال مواد اولیه بودند و آمدند که مواد اولیه را ارزانتر ببرند و محصول را گرانتر بفروشند.
رئیس جمهور افزود: در دنیای امروز طراحیها و برنامهریزیهای بسیاری از مراکز سیاسی برای علم به عنوان سلطه است، یعنی این قدرت بر آن قدرت تسلط یابد و این کشور بر آن کشور؛ البته هرکس که داناتر است، تواناتر است، علم قدرت و توانمندی به دنبال دارد.
روحانی با بیان اینکه علم، بینش میآورد و دید خاص به انسان میدهد، گفت: دنبال این تفکر که علم برای سلطهطلبی بر دیگران است و ما دارای علم و دانش منحصری باشیم تا دیگران را استثمار و استعمار کنیم و بر آنها مسلط باشیم و ایده سیاسی و فرهنگی را بر آنان تحمیل کنیم، این علم، علم اسلامی نیست.
وی تأکید کرد: علم اسلامی به این معناست که علوم باید در خدمت انسان باشد، اگر علم در خدمت بشر برای رفاه، رفع مشکلات قرار گرفت، ما به این معنا میتوانیم بگوییم علوم اسلامی و غیراسلامی، یعنی علم با هدف خدمت، شناخت جهان و طبیعت، با هدف شناخت روابط صحیح میان انسانها و کمک به بشریت، غم و درد و رنج را از بیمار دور کردن و سرزمین بیآب را سیراب کردن، اینها علم با هدف خدمت است.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه علم بشر بسیار بسیار محدود است و این محدودیت فقط برای امروز نیست، بلکه میلیونها سال بعد هم بسیار محدود خواهد بود، اضافه کرد: قرآن هم اساس عظمت انسان را علم و دانش میداند و برتری انسان بر فرشتگان را در یادگیری میداند. انسان موجودی است که یاد میگیرد، اما فرشتگان آنچه را که میداند، میداند؛ بشر با ذهنی خالی و صاف متولد میشود و قادر است همه چیز را بیاموزد.
روحانی تأکید کرد: ما دنبال علم و دانش هستیم و تقسیمبندیهایی که بعد از انقلاب در جامعه ما اتفاق افتاده، خیلی دقیق نیست. به نظرم علم اسلامی و غیر اسلامی مخصوصا در علوم تجربی آنجاست که هدفها فرق میکند وگرنه خود علمش شبیه هم است و تفاوتی وجود ندارد.
وی افزود: دانش و علمی که در بخشهای مختلف یاد میگیریم نمیتوانیم بگوییم یک اتومبیل اسلامی و دیگری غیراسلامی است. اینکه یک قرآن در داشبورد ماشین بگذاریم، آن ماشین اسلامی نمیشود. ماشین ماشین است و اسلامی و غیراسلامی ندارد. درست استفاده کردن و با چه هدفی از انسان ماشین میخرد و چگونه دقت کنیم که مردم بهتر از این ماشین استفاده کنند، تفکر فردی که دارای آرمانهای بلند و اعتقادات مقدس است با دیگری متفاوت است.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما میتوانیم سازنده یک تمدن بزرگ باشیم و خدای ناکرده هم میتوانیم نباشیم، این موضوع به برنامهریزی دقیق، کار و تلاش فوقالعاده ما بستگی دارد، اظهار کرد: چگونه بسیاری از کشورهای آسیایی که فکر نمیشد به این سرعت پیشرفت کنند، به این مرحله رسیدهاند، حتی در بسیاری از زمینهها شروع به رقابت با غرب کردهاند.
روحانی گفت: همه میگویند پایان این غرب از آن آسیاست تا آمریکا و اروپا، حرکت هم پرشتاب است؛ خداوند این توانمندی را در ما ایرانیها قرار داده، ما ایرانیها هم تمدنساز بودهایم و هم تمدن را پرورش دادهایم.
وی ادامه داد: ما در منطقه خودمان اولین کشوری بودیم که دموکراسی را آوردیم و حدود ۱۱۱ سال پیش انتخابات در کشور به وجود آمد؛ در خیلی از امور از جمله ساختن حکومت مردمسالاری دینی و اسلامی در منطقه پیشنهاز بودهایم.
رئیس جمهور تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی در علم و دانش پیشرفتهای بسیار خوبی داشتیم و از لحاظ توسعه انسانی هم یک قدم جلوتر هستیم. هیچوقت در ایران دانشگاههایی به این وسعت و عظمت نداشتهایم، حدود ۴ میلیون دانشجو داریم. ۱۲ میلیون دانش آموخته دانشگاهی در کشور داریم.
روحانی اضافه کرد: دانشگاه و دانشجویان ما نه تنها در مسائل علمی بلکه در مسائل سیاسی و سرنوشتساز همیشه تأثیرگذار بودهاند. دانشگاهها از اوایل نهضت اسلامی یعنی سال ۴۱_۴۲ در کنار حوزه با هم بودند.
وی با اشاره به نقش اساسی دانشگاه در امروز و گذشته ادامه داد: در انتخاباتها میبینیم که دانشگاه نقش بسیار تأثیرگذاری دارد، اساتید دانشگاه و دانشجویان زمانی که به صحنه میآیند کل جامعه را تحت تأثیر قرار میدهند.
رئیس جمهور ادامه داد: از لحاظ تعداد و رشد در علم و دانش ما رتبه شانزدهم را داریم جای افتخاری بزرگ برای همه ما بوده و بیانگر آن است که حرکت خوبی انجام دادهایم.
روحانی با بیان اینکه در زمینه فناوریهای نو پیشرفت ما قابل ملاحظه است، تصریح کرد: میتوانیم به مقطع رقابت با کشورهای صنعتی در برخی رشتهها برسیم، حرکت ما بسیار خوب است در زمینه سلولهای بنیادی، ژنتیک، بیوتکنولوژیک، حتی در نانو جزء کشورهای پیشرفته هستیم و همچنین در آی سی تی پیشرفت ما قابل ملاحظه است.
رئیس جمهور افزود: همچنین پیشرفت ما در علوم فضایی و هستهای قابل ملاحظه بوده و بنده معتقدم جوانان و کشور ما استعداد و انگیزه لازم را دارا هستند که دولت باید محیط مناسب را برای آنها فراهم کند.
رئیس قوه مجریه تأکید کرد: برای پیشرفت علم باید محیط علمی برای پژوهش آزاد باشد. استاد باید در نظر دادن آزاد باشد اما نه اینکه بخواهد در کلاس ترویج مسائل سیاسی کند. جای ترویح مسائل سیاسی در احزاب است نه کلاس دانشگاه.
وی ادامه داد: این استاد به هر نظری که در علوم سیاسی، حقوق، جامعه شناسی و...رسیده و آنچه میفهمد را باید عالمانه و آزادانه بیان کند. اگر این استاد سخنان خود را سانسور کرد نشان میدهد که ما مشکل داریم باید در پژوهش آزاد باشیم و به هر نتیجهای که میخواهیم برسیم.
روحانی با تأکید بر اینکه خداوند استعداد را به ما ایرانیها عنایت کرده است، گفت: الحمدالله انگیزه هم در جوانان ما وجود دارد پس تنها باید محیط و زمینه را برای آنها ایجاد کنیم که این اقدام بر عهده دانشگاهها، دولت، مجلس، دستگاه قضایی و... است و باید دست به دست هم داده این اقدام را انجام دهیم.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در صورت چنین اقدامی میتوان شاهد سرعت در پیشرفت کشورمان باشیم، همچنین باید رابطه با دنیا داشته باشیم و قبول ندارم که هیچ کشوری بتواند با انزوا به هیچی برسد.
وی بیان کرد: با انزوا کسی به جایی نمی رسد.روابط علمی ما را نباید با دنیا محدود کرد، یک دانشمند ما برای حضور در یک سمینار را نباید قبل و بعد از آن با مدلهای متفاوت با وی صحبت کنیم. دانشمند در سمینار با هر شخصی صحبت میکند، حال بپرسیم شما آنجا چه گفتید و چه شنیدید.
روحانی ادامه داد: در دنیای علم این حرفها وجود ندارد، در علم و دانش و رشتههای تخصصی باید بتوانیم با دنیا تعامل کنیم این سخن نادرست است که به اساتید، دانش پژوهان و جوان خود همیشه مشکوک باشیم.
رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: دانشجویان، اساتید و جوانان ما همیشه به کشورشان، دینشان، فرهنگشان، آینده ملت خود علاقمند هستند و سختگیریهای بیجا باید کنار گذاشته شود.
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه اگر تعامل خوب با دنیا در زمینه تحقیقاتی و تعریف پروژههای مشترک داشته باشیم میتوانیم سریعتر به نتیجه برسیم، افزود: میشود کاری را از ابتدا شروع کرد، اما زمانی که میتوان از مقداری که دنیا بر روی آن علم کار کرده را گرفت و از مابقی آن تحقیقات را انجام داد.
وی با اشاره به اینکه ما در تحقیق و پژوهش به دو مسئله نیاز داریم، اظهار کرد: یکی مشکلات روز در کشور که تحقیقات و پژوهشهای کاربردی هست که ما را باید به نتیجه برساند و دیگری موارد مهم در مرز علم و دانش است که ما باید زمینه را برای افراد و موارد خاص فراهم کنیم.
روحانی در ادامه افزود: امکان دارد روزی به اکتشافات و اختراعات بسیار مهمی دست یابیم، به قول استاد ما هیچ چیزی برای انسان وجود ندارد که به وی بگوییم نمیشود و نمیتوانی یاد بگیری، بشر تخم فهم است. خداوند این قدرت را به ما داده و باید از آن استفاده کنیم.
رئیس جمهور تأکید کرد: ما امروز مشکلات فراوانی داریم که مردم ما با آن درگیر هستند، آلودگی هوا یکی از این مشکلات است که مجبوریم برخی روزها مدارس و گاهی ادارات را تعطیل کنیم، این آلودگی قابل رفع نیست یا قابل رفع هست؟ چه کسی مسئول آن است؟
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: دولت، دانشگاهها، پژوهشگاهها و اندیشمندان و همه و همه باید دست به دست هم دهیم تا این کار انجام شود، باید منشأ آلودگیها را پیدا و مبارزه کرد.
وی با بیا اینکه صنعت ناقص ما امروز موجب شده هوای تنفسی کم شود، بیان کرد: هوا برای تنفس نداریم، خودروها، موتور سیکلتها، وسایل گرمایشی، نیروگاهها، کارخانجات و... به نوعی آلودگی برای هوا ایجاد میکنند و اکنون تمام دنیا به این فکر افتادهاند تا آلودگی اینها را کم کنند.
روحانی اظهار کرد: اکنون به این فکر افتادهاند که ادامه تولید خودرو با سوختهای فسیلی امکان پذیر نیست، به هر کشور بزرگ و شهری که وارد میشویم مشکل آلودگی هوا و ترافیک وجود دارد.
رئیس جمهور افزود: یکی از تصمیمات ما در دولت دوازدهم ضمن در نظر گرفتن تبصرههایی در بودجه سال ۹۷ برای کاهش آلودگی هوا، قدمهای خوبی برای این موضوع است هر طرح و پژوهشی که بتواند موجب کاهش آلودگی هوا شده و با ریزگردها مقابله کند در اولویت کار ما قرار میگیرد.
رئیس قوه مجریه گفت: هر طرح و پژوهشی که بتواند در زمینه کم آبی به ما کمک کند مطمئنا در اولویت قرار خواهد گرفت یکی از پژوهشهایی که محقق آن همین امروز از ما جایزه گرفت بر این مبنا بود که آب خارج شده همراه با نفت را چگونه بتوانیم سریع نمک زدایی کرده و دوباره آن را به عمق چاه بازگردانیم.
وی ادامه داد: در زمینه مشکل بی آبی و کم آبی که با وجود تمام بارندگیها تاکنون آمار نشان میدهد این بارندگیها نسبت به سال گذشته 50 درصد کمتر شده است لذا ما در این زمینه مشکل داشته و در خشکسالی هستیم.
روحانی تأکید کرد: شما پژوهشگران باید به ما بگویید که چه اقدامی باید در این زمینه انجام دهیم، علم، دانش و فناوری باید ما را یاری کند. در کشور مشکل زلزله داریم که علم باید بگوید در تشخیص آن میتوان اقدامی کرد، شاید بشر در پیشرفت علم و دانش به پیش بینی زمان زلزله هم برسد.
رئیس جمهور بیان کرد: همان گونه که حیوانات چند ثانیه زودتر از وقوع زلزله متوجه آن میشوند، آیا ما میتوانیم وقوع زلزله را پیش بینی کنیم .اما بحث دوم که قابل پیش بینی و انجام است ایجاد سکونتگاههایی محکم و مقاوم در برابر زلزلههاست.
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه تاکنون اعلام میکردیم دانشگاههای ما باید پژوهش محور باشد، افزود: دانشگاه باید بتواند علم نو در اختیار ما قرار دهد، دانشگاه نقال نیست علمی را که مربوط به ده سال پیش در غرب بوده را امروز تازه برای دانشجو توضیح دهد و آن زمان دانشجو هم به علم سی سال قبل در غرب بازمیگردد.
وی ادامه داد: ما برای علوم پایه آمدهایم و آمدیم تا خلاقیت و ابداع را ایجاد کنیم و علم باید ما را به همین خلاقیت و ابداع برساند.
روحانی با اشاره به اینکه اکنون شرایط ما به نحوی است که باید این تعابیر را تغییر دهیم، گفت: دانشگاههای ما باید کارآفرین باشد میتواند پژوهش محور باشد اما نهایتا به دلیل مشکلات موجود در کشور و بیکاری باید کارآفرین باشد.
رئیس جمهور تصریح کرد: به عنوان مسئول اجرایی کشور اگر امتیازدهی به دانشگاهها را به من واگذار کنند به آن دانشگاهی امتیاز میدهم که همه فارغالتحصیلان آن بعد از دو سال بیکار نباشند.
رئیس قوه مجریه تأکید کرد: اگر فارغالتحصیلان یک دانشگاه بعد از چهار سال هنوز بیکار هستند مشخص است این دانشگاه، دانشکده یا درس، طراحی، جذب دانشجو و تقسیم بندی دانشجویان ایراد دارد.
وی اظهار کرد: به نظر بنده برنامه و بودجه در سالهای آینده بر مبنای کارآفرینی به دانشگاهها بودجه اختصاص بدهد، دانشجوی سال سوم یک دانشگاه هنوز قبل از فارغ التحصیلی جذب بازار کار میشود بیانگر امتیاز بالای آن دانشگاه است و بنده از وزیر آموزش و پرورش قبلی شنیدم که در برخی دبیرستانها طی سالهای آخر دانش آموز جذب بازار کار میشود.
روحانی تصریح کرد: چهار میلیون دانشجو را تربیت کنیم و تنها یک میلیون آنها شاغل شوند و مابقی به دنبال کار بگردند، زمانی مبنا گرفتن مدارک دکترا و لیسانس برای استخدام شدن در دستگاه دولتی بود که امروز دیگر این گونه نیست.
رئیس جمهور گفت: امروز باید بازار بزرگ کار ایجاد کنیم زیرا دستگاههای اجرایی ما چابک نیست و تراکم داریم لذا معیار دانشگاههای ما کارآفرینی، پژوهشی و صنعتی شدن محصول و به دست آوردن بازار باید باشد.
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه اگر پژوهشهای ما توانست در صنعت، خدمات و... بازاری به دست آورد پژوهش خوبی است، باید با آینده نگری حرکت کرد.
وی اظهار کرد: پژوهشهای ما باید به سوی صنعتی و تجاری شدن و تصرف بازار حرکت کند و دانشگاهمان معیارش کارآفرینی باشد که در این راستا باید در برنامه ریزیها، کنکور، آمایش، نحوه جذب تجدیدنظر کرد.
روحانی ادامه داد: نمیتوان کشتی سازی را در وسط کویر و معادن را به کنار دریا برد لذا باید بر مبنای زمینههای موجود از علم و دانش و محیط مناسب برای آینده کشور استفاده کنیم.
رئیس جمهور تأکید کرد: مطمئنم آینده بهتری برای دانشگاهها، پژوهشها، رفع مشکلات، فناوری، تولید علم و... برای جوانان با استعداد وجود دارد که باید برای رسیدن به آن تلاش و کوشش کنیم.
رئیس قوه مجریه ضمن قدردانی و تشکر از برگزار کنندگان و دست اندرکاران این جشنواره گفت: این گونه جشنوارهها میتواند در حوزه علم و فناوری بسیار موثر باشد.
انتهای پیام/
بیشتر بخوانید؛
تقدیر از ۱۳ طرح برگزیده جشنواره بینالمللی خوارزمی
دردمونو به کی بگیم
خیلی مهمههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه