پیرامون این نشست، وزارت ترانسپورت میگوید که مشکلات ترانسپورتی، ویزه بازرگانان و هزینههای اضافی در بخش حمل و نقل کالاهای بررسی میشود.
فوزیه احسان، معین وزارت ترانسپورت به تلویزیون ۱ گفت که برای استفاده بهتر از بندر چابهار، یک برنامه تطبیقی آماده شده که بر بنیاد آن در مرکز ولایت نیمروز بندر خشکه ایجاد میشود. این بندر مجهز با اسکنرها و سردخانهها خواهد شد.
پیش از این، سید یحیی اخلاقی، رییس تجارت و ترانزیت وزارت تجارت و صنایع گفته بود که نخستین محموله صادراتی کشور در نیمه نخست سال آینده(1397) از بندر چابهار صادر می شود.
اخلاقی ابراز امیدواری کرد که با افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری دو اسکله شهید بهشتی و شهید کلانتری بندر چابهار و گسترش امکانات و زیرساخت های این بندر، تجارت دو جانبه و ترانزیت منطقه ای به ویژه فعالیت تاجران افغانستان نیز افزایش یابد.
از سوی دیگر، رییس تجارت و ترانزیت وزارت تجارت و صنایع در شرایطی که پاکستان با وضع محدودیتهای تازه، جلوی صادرات میوههای تازه و پنبه افغانستان به این کشور را گرفته، اضافه کرد که: "چابهار فرصت بسیار خوبی برای تاجران افغانستان است که بتوانند نه تنها به بازارهای هندوستان، بلکه به کشورهای عربی نیز دسترسی داشته باشند و در نظر داریم که در آینده نزدیک، به صورت آزمایشی و پایلوت، محمولهای شامل میوههای تازه و خشک کشور را از ولایت نیمروز به چابهار ارسال کنیم تا با رفع مشکلات احتمالی، این مسیر برای کالاهای صادراتی پاکستان از طریق بندر چابهار فعال شود".
این در حالی است که ظرفیت پهلوگیری کشتیها در حال حاضر در بندر چابهار 90 هزار تن است و کشتیهای بزرگ نمیتواند در این بندر پهلو بگیرد. به تازگی در سفر رییس جمهور ایران به هند، دهلی نو متعهد شده است که با سرمایه گذاری هشتاد و پنج میلیون دالری، ظرفیت این بندر را افزایش دهد.
از سوی دیگر، بر بنیاد سند تازهای که میان هند و ایران امضا شده است، دهلی نو در هجده ماه در نود کیلومتری بندر گوادر پاکستان، یک مسیر ترانزیت میان ایران، افغانستان و هند ایجاد میکند.
با سرمایهگذاری جدید هند در بندر چابهار و توسعه این بندر، انتظار میرود که روند انتقال کالاهای بازرگانی و صادراتی افغانستان به هند و جنوب آسیا افزایش یابد.
انتهای پیام/