سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توزیع 5 هزار تن کود اوره در بین کشاورزان خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : امسال برای کشت بهاره محصولات گندم ، جو و کلزا 5 هزار تن کود اوره در بین کشاورزان استان توزیع خواهد شد .

تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی  سازمان جهاد کساورزی استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛گفت :  در سال جاری برای کشت محصولات بهاره گندم ، جو و کلزا در استان خراسان شمالی 5 هزار تن کود اوره بین کشاورزان استان توزیع خواهد شد .

وی مصرف کود اوره در مزارع گندم آبی 250 کیلوگرم و در مزارع کمبود آب و دیم 100 تا 150 کیلو گرم عنوان کرد و گفت : هم اکنون 47 هزار هکتار گندم آبی و 97 هزار هکتار گندم دیم در استان کشت شده است .

تشکری با توجه به شرایط کشت گندم ، جو و کلزای پاییزه که هم اکنون در مرحله داشت و نگهداری این محصولات هستیم ، افزود :  کشاورزان باید با توصیه کارشناسان کشاورزی در اسرع وقت نسبت به مصرف کود اوره افدام کنند تا بهترین بهره وری را در تولید محصولات گندم ، جو و کلزا در استان داشته باشند .

وی با بیان اینکه به دلیل خشکسالی و کمبود بارش ها در استان خراسان شمالی در فصل پاییز و زمستان متاسفانه زراعت ها نسبت به مرحله رشد عادی عقب است، اظهار کرد : لازم است کشاورزان با تغذیه کود اوره در اراضی کشاورزی عقب ماندگی های کشت پاییزه را جبران کنند.

وی به ارتقای بهره وری تولید و استفاده از نهاده های آب و تغذیه در مزارع استان اشاره کرد و افزود : هم اکنون علف های هرز 30 تا 35 درصد تولید محصول را از بین می برد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد : با توجه به کمبود منابع آبی و مشکلات در هزینه های تولید کشاورزان باید در واحد سطح بیشترین میزان تولید محصول را داشته باشند ، گفت :مهم ترین راه در مرحله داشت محصولات کشاورزی کنترل آفات ، بیماری ها و علف های هرز است .

وی گفت : در 3 سال گذشته سطح مبارزه با آفت گندم 2 برابر افزایش داشته است، که سال گذشته 37 هزار هکتار مبارزه با آفات گندم در مزارع استان خراسان شمالی انجام شد .

تشکری با اشاره به اینکه مبارزه با سن گندم در دو مرحله سن مادر و پوره انجام می شود ، تاکید کرد : افزایش مبارزه در سن مادر باعث کیفیت و تولید محصول بیشتر می شود .

تشکری در ادامه اظهار کرد : کشاورزان حداقل یک الی دو بار نسبت به مصرف قارچ کش در سطح مزارع اقدام کنند تا 10 الی 15 درصد تولید محصول گندم افزایش یابد .

انتهای پیام/آ

کشت گندم و جو در اراضی کشاورزی خراسان شمالی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.