سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردار وحیدی در همایش اقتصاد دفاع:

کارشناسان اقتصادی در اتاق‌های فکر باید به موضوع دفاع هم فکر کنند

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: کارشناسان اقتصادی در اتاق‌های فکر باید به موضوع دفاع هم فکر کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در همایش اقتصاد دفاع که صبح امروز دوشنبه ۳۰ بهمن در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: موضوع اقتصاد دفاع از ابعاد مختلفی قابل بررسی است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: اولین بحث اقتصاد دفاع این است که ما دفاع را چگونه می‌شناسیم؛ وقتی ما دفاع را یک دفاع عمومی و همه جانبه می‌دانیم پس باید بخش اقتصاد را هم در آن دخیل بدانیم.

وی با بیان این که وقتی ما در مورد اقتصاد جنگ صحبت می‌کنیم لازم است آن را بشناسیم، تصریح کرد: موضوع اقتصاد دفاع در غرب پس از جنگ ویتنام شروع شد، اما در کشور ما باید به صورت یک رشته مستقل در دانشگاه بررسی شود.

وزیر اسبق دفاع با تاکید به این موضوع که وقتی از دفاع صحبت می‌کنیم باید درباره اقتصاد در آن حرف بزنیم، افزود: شاید برخی‌ها بگویند اقتصاد دفاع چه معنی دارد؛ اقتصاد شاخه‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین آن دفاع است و اگر دفاع نباشد سایر موضوع‌ها محقق نمی‌شود.

وحیدی گفت: ما امروز درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم؛ جنگی که از صدر اسلام بوده و با این وجود که دشمنان می‌گفتند اقتصاد فرایندی مستقل است، اما امروز این موضوع در بند حاکمیت نظام سلطه قرار دارد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: غربی‌ها خود اذعان کردند اگر دلار دچار خدشه شود نظام آمریکا دچار مشکل می‌شود؛ امروز در بین قدرت نرم و سخت بحث اقتصادی را در قدرت سخت دسته‌بندی می‌کنند که گواه این موضوع تحریم‌ها است.

وی با بیان این که اگر ما به موضوع اقتصاد دفاع نپردازیم انگار به موضوع دفاع نپرداختیم، ادامه داد: ما در داخل کشور یک نگاه برای اقتصاد داریم که برنامه‌هایی، چون دکترین اقتصادی و افزایش تولیدات را شکل می‌دهد و امروز کارشناسان ما به این نتیجه رسیده‌اند که دکترین جنگ ناهمتراز ما باید بر اساس جنگ اقتصادی دشمن باشد.

وزیر اسبق دفاع با بیان این مطلب که اقتصاد حتی در انتخاب تکنولوژی و زمین جنگ هم تاثیر دارد، تصریح کرد: این موضوع یک نگاه درونی دارد که بسیار مهم است و باید در اتاق‌های فکر یک کارشناس اقتصادی به موضوع دفاع هم فکر کند.

وحیدی افزود: شاید کشوری باشد که پولش را برای دفاع خرج می‌کند، اما برای ما که می‌خواهیم عدالت اقتصادی را در کشور ترویج دهیم تا همه بخش‌ها همزمان با اقتصاد پیشرفت کند موضوع متفاوت است؛ شاید کشوری وجود دارد که بخش دفاع خود را تقویت می‌کند، اما در همان کشور می‌بینیم که مردم با چه وضع بدی زندگی می‌کنند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی نگاه دوم در اقتصاد را اقتصاد در سطح کشور یا همان دفاع ملی عنوان کرد و گفت: اگر ما می‌خو‌اهیم آمایش سرزمین را ببینیم باید به اقتصاد توجه کنیم؛ نمی‌شود بدون نگاه اقتصادی در دفاع ملی به امایش سرزمین فکر کرد.

وی با طرح این سوال که آیا با جنگ اقتصادی دشمن ما می‌توانیم برنامه اقتصادی، چون FATF را بپذیریم، افزود: ما وقتی در مورد بنای دفاع صحبت می‌کنید باید بدانیم بحث اقتصاد در آن بسیار مهم است.

وزیر اسبق دفاع گفت: از طرف دیگر اقتصاد به عاملی برای ایجاد زنجیره ارزشی تبدیل شده است.

وحیدی با طرح سوال دیگری مبنی بر این که آیا بازدارندگی ارزش اقتصادی ندارد و ما در چه محل اقتصادی باید این موضوع را ببینیم، تصریح کرد: برخی به اشتباه می‌گویند دفاع هزینه است البته برای ساخت تحهیزات باید هزینه کرد، اما این هزینه آیا ارزش اقتصادی با خود به همراه نمی‌اورد؛ آیا شکست داعش ارزش اقتصادی برای کشور نداشت.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: شاید برخی به اشتباه بگویند ما در بحث دفاع زیاد هزینه می‌کنیم، اما اگر این کار را نکنیم چگونه در مقابل دشمنان ایستادگی کنیم.

وی با طرح این مثال که کشور‌های خارجی حتی به استارت‌اپ‌ها هم رحم نمی‌کنند، بیان کرد: این مسائل ایجاب می‌کند ما بحث اقتصاد دفاع را با دقت بسنجیم و در این صورت دفاع خوبی خواهیم داشت. 

وزیر اسبق دفاع در بخش پایانی سخنانش با بیان این که جنگ اقتصادی دشمن؛ یک جنگ آشکار است، خاطر نشان کرد: ما هم در داخل و هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌الملل باید به موضوع اقتصاد دفاع توجه ویژه کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.