سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرکت تعاونی تولیدکنندگان نهال استان سمنان آغاز به کار کرد / حمایت‌دولت برای تهیه نهال‌ شناسنامه‌دار

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت : شرکت تعاونی تولیدکنندگان نهال استان سمنان آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مهدی قرائیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت : امروز نقش مهم استفاده از نهال‌های مرغوب و مناسب در افزایش میزان تولید محصولات باغی بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به روند طولانی دوره سرمایه‌گذاری در حوزه باغات تصریح کرد: بر این اساس انتخاب ارقام نامناسب نهال یا نهال ناسالم و بدون اصالت از سوی کشاورزان و باغداران می‌تواند منجر به کاهش عملکرد تولید محصولات باغی و توسعه عامل آلودگی در سال‌های آینده شده و زیان‌های جبران‌ناپذیری را به باغداران تحمیل کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به مشکلات احتمالی استفاده از ارقام بدون اصالت نهال در باغات تأکید کرد: استفاده از ارقام زود گل به‌جای ارقام دیر گل و مقاوم به سرمازدگی، بی‌توجهی به موضوع گرده‌افشانی در انتخاب ارقام مختلف نهال، کشت نهال‌های آلوده به انواع بیماری‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی خطرناک که در برخی موارد پس از آلودگی هیچ راه علاج قابل توصیه‌ای ندارد مقدار قابل‌توجهی از عملکرد تولید محصولات باغی را کاهش می‌دهد.

قرائیان عنوان کرد: با توجه به همه این موارد، فرصتی به‌منظور آزمون‌وخطا برای باغداران وجود ندارد و بر این اساس استفاده از نهال‌های مناسب و شناسنامه‌دار به‌عنوان مهم‌ترین الزام باغداری برای افزایش بهره‌وری در تولید محصولات باغی و اقتصادی شدن باغداری ضروری است.

وی با بیان اینکه باغداران در فصل نقل‌وانتقال نهال و توسعه باغات باید توجهی ویژه برای استفاده از نهال‌های استاندارد شناسنامه‌دار داشته باشند گفت: تهیه نهال از مراکز مجاز با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی به‌جای خرید و استفاده از نهال‌های خیابانی و فاقد شناسه و لیبل موضوعی است که باید موردتوجه باغداران در این فصل باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه فهرست و مشخصات مراکز مجاز تهیه نهال (نهالستان‌های مجاز) در سراسر کشور از طریق مراکز جهاد کشاورزی قابل دسترسی است؛ به حمایت‌های ویژه دولت برای تهیه نهال‌های مناسب و شناسنامه‌دار از سوی کشاورزان و باغداران اشاره و عنوان کرد : به‌منظور توسعه باغات تجاری و با توجیه اقتصادی، دولت از باغدارانی که نهال‌های شناسنامه‌دار و مناسب را برای توسعه باغات خود تهیه کنند؛ حمایت‌هایی نظیر یارانه تهیه نهال و استفاده از تسهیلات بانکی را در نظر گرفته است.

قرائیان از اعطای تسهیلات بانکی به‌منظور توسعه نهال در روستاها با هدف توسعه طرح‌های اشتغال پایدار روستایی خبر داد و با اشاره به تشکیل شرکت تعاونی نهال کاران استان سمنان تصریح کرد: با پیگیری‌های کمیته نهال استان سمنان و همکاری همه نهال کاران مجاز این استان، نخستین مجمع عمومی این شرکت تعاونی برگزارشده و اعضای هیئت‌مدیره آن نیز انتخاب شدند.

وی تولید مناسب و هدفمند نهال و نیز بهبود وضعیت عرضه و نیز ایجاد زنجیره تولید محصولات باغی را ازجمله اهداف این تشکل ذکر کرد.

انتهای پیام / ه

جزئیات تشکیل شرکت تعاونی تولیدکنندگان نهال استان سمنان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.