سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسعود:

محتوای تحمیلی شناسنامه‌های الکترونیکی سبب تقابل اقوام می‌شود

معاون حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفت: محتوای کنونی شناسنامه‌های الکترونیکی سبب تقال اقوام و زمینه ساز جنگ می‌شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمدضیا مسعود معاون حزب جمعیت اسلامی افغانستان با اشاره به اقدام اخیر اشرف غنی رییس جمهور افغانستان اظهار کرد: روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در این کشور باید متوقف شود، زیرا محتوای آن سبب تقابل اقوام خواهد شد و افغانستان را به سمت بی‌ثباتی و جنگ سوق می‌دهد.

وی افزود: اشرف غنی با تحمیل فرهنگ یک قوم خاص از طریق محتوای شناسنامه‌های الکترونیکی و اعمال سیاست‌های ناسیونالیستی تلاش می‌کند تا به عنوان رهبر اقوام پشتون جایگاه خود را تثبیت کند.

مسعود اظهار کرد: در گذشته حکومت‌های استبدادی وجود داشت که از همه اقلیت‌ها و گروه‌ها نمایندگی نمی‌کرد و اکنون نیز اشرف غنی هم  با همان شیوه حکومت می‌کند.

معاون حزب جمعیت اسلامی افغانستان ادامه داد: اشرف غنی با درک این که محبوبیت مردمی خود را از دست داده است، تلاش می‌کند تا با ماجراجویی و تقابل اقوام در انتخابات آینده نیز به عنوان یک قوم گرای پشتون خود را مطرح کند.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت‌های قومی، در جهان امروزی جایگاهی ندارد و این اقدامات اشرف غنی تمام ساختارهای ملی و روند ملت سازی را با چالش روبرو خواهد کرد.

مسعود تاکید کرد :  اشرف غنی با تحمیل اجباری یک واژه مشخص بر مردم افغانستان در شناسنامه‌های الکترونیکی فرهنگ و هویت سایر اقوام افغانستان را زیر سوال می‌برد.

وی اظهار کرد: از تمام اقوام افغانستان و به ویژه بزرگان اقوام پشتون می‌خواهیم تا در برابر این اقدام اشرف غنی سکوت اختیار نکنند.

معاون حزب جمعیت اسلامی تصریح کرد: رهبران حکومت وحدت ملی به اصلاحات اعتقادی ندارند بنابراین افغانستان نیازمند اصلاحات عمیق سیاسی و اداری است.

وی گفت: رهبران حکومت وحدت ملی به اصلاحات اعتقادی ندارند و از طریق تمرکزگرایی به دنبال اداره دولت هستند به همین دلیل هم اوضاع در این کشور بهبود نخواهد یافت.

احمدضیا مسعود در پایان خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم افغانستان وارد یک مرحله جدید سیاسی شود، زیرا ساختار سیاسی در افغانستان انحصاری است و حتی بسیاری از گروه‌ها به دلیل همین انحصار گرایی راه جنگ را در پیش گرفته اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.