در همین رابطه هادی مرزبان کارگردان این نمایش به خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: حدود 50 سال پیش آقای علی نصیریان نمایشنامه «بنگاه تئاترال» را نوشتند و حدود 43 سال پیش آن را به صحنه بردند. من در تمام طول تحصیل و کارم، چه زمانی که ایران بودم و چه خارج از ایران، دغدغه خاصی نسبت به تئاترهای ملی ایرانی و سنتی اعم از تعزیه نقالی و تخت حوضی داشته و دارم و در تمام این دوران (منها یکی دو سه اثر) همه کارهای ایرانی و زنده یاد رازی را اجرا کردهام. در سال 93 در زمان اجرای «تانگوی تخم مرغ داغ» که آقای نصیریان هم نقشی در آن داشتند، به یاد «بنگاه تئاترال» که حالت تحقیقی داشت افتادم و تصمیم به اجرایش گرفتم.
وی در ادامه گفت: همه بازیگران در همان ابتدای کار انتخاب شدند، اما حدود 7 ماه دنبال بازیگری مناسب برای نقش سیاه بودم. ابتدا با آقای نصیریان صحبت کردم که ایشان بدلیل سختی رفت و آمد، ترافیک و ... نپذیرفتند. خیلی اصرار داشتم که بازیگر سیاه نمایش به سیاه بازی آشنا باشد اما خودش سیاه بازی نکرده باشد.
مرزبان تاکید کرد: اعتقاد داریم گروه مرزبان نمایشی بازی می کند که بازیگرانش گروه تخته حوضی هستند و هیچ کدام از بچههای گروه ادعای تخته حوضی نداشتهاند؛ یعنی ما نقش گروه تخته حوضی را بازی می کنیم که قرار است داستان «پهلوان کچل» را به روی صحنه ببرند، از همین رو بازیگرها گهگاهی کار را قطع کرده و در این بین صحبت ها، پیام، حرف و درد دل رئالی گفته و باز دوباره کار ادامه داده میشود.
وی افزود: در ابتدا قرار بود کار در تالار وحدت اجرا شود. مسئولان این مجموعه در ابتدای سال خودشان به من پیشنهاد دادند که اگر تصمیم به کار گرفتم به آنها اطلاع بدهم تا میزبانی تالار وحدت را داشته باشیم و در حقیقت خودشان من را دعوت کردند اما در زمان مقرر به راحتی خلف وعده کردند؛ خلف وعدهای که گویا یکی دو سال است از طرف مسئولان تالار وحدت با یک سری برنامهها و مدیریتهای عجیب و غریب! در حال رخ دادن است. من تا وقتی که تالار وحدت با مدیریت و مسئولیتی این چنینی اداره شود، اگر کلاهم آنجا بیفتد برای بردنش نخواهم رفت.
کارگردان «بنگاه تئاترال» اظهار داشت: جالب است که قرار بود تالار وحدت خرداد و تیر ماه امسال در اختیار ما باشد، دو ماهی که با توجه به ماه مبارک رمضان، اجرای ما را تقریبا به 20 روز محدود میکرد. در نهایت مدیر عامل بنیاد به ما گفت ما فقط خرداد ماه را می توانیم به شما سالن نمایش بدهیم. گفتم یعنی من یک گروه 50 نفره را تنها برای 20 روز ببرم! و پاسخ دادند که سال بعد هم بیایید!! در نهایت ما دیدیم بهترین کار این است که عطایش را به لقایش ببخشیم. ایشان یا خیلی به گروههای هنری وارد هستند یا هیچ اطلاعاتی ندارند!
وی افزود: بعد از این اتفاق از آنجایی که دوستان مرکز هنرهای نمایش به من لطف دارند، پیشنهاد سنگلج را به ما دادند. من هم با توجه به حساسیتی که به سنگلج داشتم و اعتقاد دارم از نظر ساختمانی تنها تئاتر واقعی تهران است، به سنگلج رفتم.اما متاسفانه اخیرا فهمیدم که برای تئاتر کار کردن باید ارتباطاتی داشته باشی تا بتوانی بودجههای کلان دریافت کنی. من پیشنهاد بسیار بالای سریال خود را بخاطر این کار کنار گذاشتم و این جای تاسف دارد.
مرزبان تصریح کرد: متاسفانه محیط تئاتر یک بام و 15 هوا شده! دوستان دیگر آمدند و 3 ماه اجرا رفتند، دلیل این امر چیست? مدیر عامل بنیاد رودکی باعث تمام مشکلات پیش آمده برای «بنگاه تئاترال» بوده است. ما دستمان به هیچ جا بند نبود؛ در گذشته هرگاه دوستان میگفتند آینده تئاتر را چه میبینید، من میگفتم من آدم خوشبینی هستم و مجبور هستم امیدوار باشم و گرنه میمیرم. ولی امروز آینده تئاتر را خیلی سیاه و تاریک میبینم؛ چون از هر جهت به بن بست میرسیم.
وی ادامه داد: من بی اغراق حدود 45 سال کار مداوم صد در صد حرفهای کردم. اکثر قریب به اتفاق بزرگان این مملکت در کار با من همکار بودند و روزی که مدیر مجموعه گفت که این همه پول را چه کردهاید، واقعا دلم گرفت، پولی که در کل حدود 30 میلیون میشد و در مقابل هزینههای ما بسیار ناچیز بود. خبر نداشتند که من پول بهرهای گرفتم تا دستمزد تعدادی از بازیگران و طراحان را بدهم. باز همینقدر ممنونشان هستم که بعد از 2 ماه پیگیری موفق شدم مجوز اجرا در تماشاخانه شهرزاد را بگیرم. مسئولان تماشاخانه شهرزاد تا امروز به توافقاتمان وفادار مانده اند و ان شاء لله تا آخر هم همینطور باقی بماند.
انتهای پیام/