سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوروز به کجا برویم؟

سنگان؛ پایتخت سنگ آهن ایران

سنگان که یکی از شهر‌های استان خراسان رضوی به حساب می‌آید، پایتخت سنگ آهن ایران است.

به گزارش خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سنگان یا عسلویه شرق ایران، در بخش سنگان شهرستان خواف  استان خراسان رضوی قرار گرفته است. این شهر پایتخت سنگ آهنگ ایران به حساب می‌آید و بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه را دارد. معادن سنگ آهن سنگان در 280 کیلومتری جنوب شرق مشهد، 68 کیلومتری جنوب غرب تایباد و 40کیلومتری شمال شرق خواف و حدود 40 کیلومتری مرز افغانستان قرار گرفته‌اند.

بنابراین گزارش، سنگان دارای بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن با عیار 63 درصد است و این ذخایر در خاورمیانه بی‌نظیر هستند.

سنگ آهن سنگان از نظر کیفی قابل رقابت در بازارهای جهانی و قابل استفاده در کارخانه‌های فولادسازی کشور است. در اصل نام سنگان از سنگ آهن گرفته شده است، زیرا سنگ آهن در گویش عامیانه محلی با حذف حرف(ه)، «سنگان» خوانده می‌شود.

منطقه‌ای که معدن سنگان در آن قرار گرفته است، آب و هوای کویری خشک با متوسط بارش سالانه 150 تا 250 میلی‌‌متر دارد.

گفتنی است؛ سنگان در گذشته با نام سنجان شناخته می‌شد. این شهر چهار قلعه را در خود جای داده  که دو عدد از آن‌ها در گذر از زمان تخریب شده اند.

از جاذبه‌های گردشگری سنگان می‌توان به مسجد گنبد، مسجد جامع قدیم سنگان و آسیاب باد‌ی های این شهر اشاره کرد. مسجد جامع قدیم سنگان یادگار معماری اوایل سده هفتم است. این بنا در دوره هخامنشی ساخته شده و در تاریخ ۲۰ مهر ماه سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسیده است.

 


خاطرنشان می‌شود تالاب مژن آباد، یخدان سنگان و مرقد پرنده از جاذبه‌های دیگر شهر سنگان به حساب می‌آیند. یخدان سنگان در دوره‌های صفوی و قاجار ساخته شده است و در ابتدای ورودی شهر قرار گرفته است. این یخدان تاریخی در ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.