سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بساط مصرف بی‌رویه بنزین، کِی و چگونه جمع می‌شود؟

مصرف بی‌رویه بنزین یکی از چالش‌های اقتصادی کشور است که می‌توان در سایه بهینه‌سازی مصرف،بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را تأمین کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر اخبار موجود، میزان واردات بنزین به کشور، روزانه حدود 13 میلیون لیتر برآورد می‌شود که یقینا در صورت کنترل مصرف سوخت، علاوه بر صرفه جویی ارزی، شاهد کاهش هزینه‌های کشور و بهبود وضعیت اقتصادی خواهیم بود و طبیعتا با حصول این امر، اداره کشور، برای دولت با سهولت هر چه بیشتری انجام می‌پذیرد.

حتی با در نظر گرفتن پالایشگاه ستاره خلیج فارس و راه‌اندازی کامل آن، برای تأمین نیاز داخلی کشور،کنترل مصرف سوخت سازنده خواهد بود.

اما حصول این امر مستلزم عملیاتی شدن مجموعه‌ای از اقدامات سخت افزاری و نرم‌افزاری خواهد بود که در فقدان یا خلاء آن، نائل شدن به چنین توفیقی ناممکن خواهد بود.

بهبود وضعیت حمل و نقل کشور در دو بخش درون شهری و برون شهری

بدون تردید، تعدد و تکثر خودروهای تک سرنشین در سطح معابر و مناطق کوچک و بزرگ کشور از رفتارهای غیر سازنده ای است که در افزایش مصرف سوخت و تشدید آن،بسیار تاثیرگذار است.

نقدی که همواره از سوی کارشناسان و صاحب نظران در این خصوص (خودروهای تک سرنشین) ایراد می شود و در وارد بودن آن هیچ تردیدی وجود ندارد، اما انتظار می‌رود در آسیب شناسی این موضوع به شرایط موجود و امکانات زیرساختی که از آن برخوردار هستیم نیز توجه شود و این نکته فراموش نشود که در صورت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در دو حوزه درون شهری و بُرون شهری، مایل برای استفاده از امکانات حمل‌ونقل عمومی نیز افزایش خواهد یافت.

ازدحام در ایستگاه‌های مترو، یکی از مصادیق و مثال‌های امر مذکور به شمار می‌رود و به تبع با وجود چنین شلوغی و ازدحامی، برخی ترجیح می دهند به استفاده از خودروهای شخصی مبادرت ورزند، که البته طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن ظرفیت مترو و نقش تأثیرگذار آن در جابه‌جایی عموم مردم در طول روز، نیست.

با همه این اوصاف، کمبود امکانات و محدودیت های تجهیزاتی و فرسودگیِ ناوگان حمل و نقل عمومیِ کشور در برخی عرصه ها،موضوعی انکار ناپذیر است که برای توفیق در کاهش و کنترل مصرف سوخت در کشور، بُرون رفت از آن را، اجتناب ناپذیر می‌سازد.

نوسازی ناوگان فرسوده که چندی پیش در نشست خبریِ روحانی، از سوی رئیس جمهور نیز مورد تأکید قرار گرفت از دیگر الزاماتی است که باید با جدیت پیگیری شود و یقینا با اجرای کامل چنین طرح هایی،علاوه بر کاهش مصرف سوخت،در حوزه حفظ سلامت زیست محیطی نیز به توفیقات بسیاری دست خواهیم یافت.

اِعمالِ ساز وکارهای نرم افزاری برای کنترل مصرف سوخت

یکی دیگر از ابزارهای موثر در کنترل مصرف سوخت و کاهش مصرف بی رویه بنزین، به اتخاذ و در دستورکار قرار دادن تمهیدات نرم افزاری معطوف می‌شود.

به نوعی می‌توان این راهکار کارشناسی ذیل را، راه حلی بِینابِین، بین آزاد سازی کامل قیمت بنزین و پرداخت یارانه غیر معقولانه به مصرف کنندگانی که فراتر از میزان معمول،از خودرو شخصی استفاده می کنند قلمداد کرد.

به واقع پیرو این رویکرد، با در نظر گرفتن مبنایی مشخص برای شارژ کارت سوخت بین 80 تا نهایتا 100 لیتر،به خودرو یا مالکان اتومبیل،می توان چارچوبی را مُعَیَن کرد که در صورت مصرف هر چه بیشترِ متقاضیان، بنزین بصورت آزاد و به اضافه عوارض و مالیات پرداخت شود.

به تبع در چنین شرایطی، افراد و خانوارهایی که فراتر از حد معمول به استفاده از خودروهای شخصی مبادرت می ورزند، ناچار خواهند بود، هزینه هر چه بیشتری پرداخت کنند که در چنین شرایطی بالا رفتن هزینه‌ها بازدارندگی ایجاد می‌کند و حتی در صورت عدم بازدارندگی نیز،هزینه های کمتری به دولت (از بابت پرداخت یارانه) تحمیل می‌شود.

توسعه هر چه بیشتر مراکز CNG از دیگر راهکارهایی است که با اتکای به آن می توان روند دستیابی به موفقیت هر چه بیشتر در کاهش مصرف سوخت بنزین را تسهیل و تسریع کرد.

در پایان نباید این ضرورت را ازنظر دور داشت که برای حصول توفیق پایدار در کنترل مصرف سوخت باید تمامی موارد ذکر شده همسو و به موازات یکدیگر پیگیری و اجرایی شود در غیر اینصورت با نگاه گزینشی و محدود ساختن تدابیر برای کنترل مصرف سوخت، موفقیت در مهار و مدیریت مصرف بنزین بصورتی منطقی، مُیَسَر نخواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بنزین ، صنعت خودرو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
آ
۲۰:۴۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
این حرفا برای گرون کردن بنزین؟ مگر جایگاه های بنزین به مردم بنزین رایگان میدهند . هر لیتر بنزین را که عرضه میکنند پولش را دریافت میکنند. در ضمن یک شهروند عادی با یک پراید چقدر میتواند بنزین بخرد نهایتاً سی لیتر . پس مردم ایران اصراف گر نیستند
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
افزایش قیمت بنزین تاثیری در کاهش مصرف بنزین نداره
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
وقتی گرانی بیکاری بیداد میکنه یکی مثل من با یه پراید قرازه صبح تا شب برای یه نان برای چهارتا دانش اموز بنزین هم گران شده بنظر شما چه باید کرد
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
این حرفها آن موقع که میخواستند قیمت حاملهای انرژی را افزایش دهند زده می شد ، چی شد.
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
خودرو های تولیدی خودتان پر مصرف است جاده ها و خیابونها پهن و کارا نیستند با افزایش قیمت خودروهای هیبرید این امر ممکن نیست
نباید صورت مسئله رو پاک کنیم و بنزین را گرون کنیم
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
خودرو های تولیدی خودتان پر مصرف است جاده ها و خیابونها پهن و کارا نیستند با افزایش قیمت خودروهای هیبرید این امر ممکن نیست
نباید صورت مسئله رو پاک کنیم و بنزین را گرون کنیم
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
مگه گرانی بنزین تو راهه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
مگه گرانی بنزین تو راهه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
چرا بساط خودرو سازی پرمصرف رو جمع نمیکشه؟
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
چرا بساط خودرو سازی پرمصرف رو جمع نمیکشه؟
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
زمانی مصرف بنزین متعادل میشه خودروهای با کیفیت تولید شه
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
تا زمانی که خودروهای بی کیفیت و با مصرف بالا تولید میشودبساط مصرف بی رویه هم جمع نخواهد شد
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
باید بنزین ارزن بشه تا همه مشکلات بر طرف شه
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
وقتي كه اين خودرو هاي پر مصرف جمع بشن مصرف بنیزین هم کم میشه
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا بنزین را گرون نکنید
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
یعنی بنزین میخواد گرون شه؟
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
چرا کارت سوخت حذف شد؟
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
چرا کارت سوخت حذف شد؟
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
خواهشمند است یک گزارشی هم از نحوه اجرایی یارانه و چگونگی اجرایی ان از اول تا اخر تهیه کنید
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
واردات بنزین به کشور، روزانه حدود 13 میلیون لیتر برآورد می‌شود ???why??
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
عدم توسعه خیابانها و بزرگراهای شهری و موانع و کارشناسی نکردن ترافیک درون شهری باعث افزایش مصرف بنزین میشه
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
هر وقت خودروی با کیفیت(مثل برقی و هیبریدی یا کم مصرف) عرضه شه مصرف بنزین اتوماتیک به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. اصلا اونموقع بنزین رو هم بکنید 3000 تومن
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
خدا خودش کمکمون کنه
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
اگر خودرو های برقی تولید و عرضه شه تا حدود زیادی مصرف بنزین کاهش پیدا میکنه
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
قراره قیمت بنزین افزایش داده شه؟
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
افزایش قیمت بنزین برای خانواده هایی که درآمدی خبی ندارند خیلی سخته چون تجربه نشان داده اگر بنزین گرون شه همه چیز گرون میشه
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
افزایش قیمت بنزین برای خانواده هایی که درآمدی خبی ندارند خیلی سخته چون تجربه نشان داده اگر بنزین گرون شه همه چیز گرون میشه
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
باز میخواد گرون بشه؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
بنزین را لیتری 5000 تومان کنید خیلی ارزان است
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
اصلا 10000کنن کی به کیه والا
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
به قیمت ربطی نداره
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
بساط مصرف بی رویه با جمع شدن کارخانه های خودروسازی و تولید یا وارد کردن ماشین های کم مصرف و با کیفیت
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
خواهشا بنزین را گرون نکنید
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
مصرف بی رویه بنزین خیلی به اقتصاد ضربه وارد میکنه
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
بنزین 10 برابر شده کجا حیف و میل میشه ؟
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
بدون شک مصرف بهینه بنزین و سهمیه بندی نمودن مصرف آن بخصوص برای صاحبان خودروهای شخصی بهترین روش جلوگیری از دود نمودن بنزین و حیف و میل نمودن میلیاردها دلار ارز مملکت می باشد
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
باید خودروهای با کیفیت تولید شوند تا مصرف بزین هم کمتر شه
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
اگر بنیزین گرون شه همهه چیز گرون میشه