وی افزود:طی 10 ماهه سال جاری، 342 هزار و 162 TEU کانتینر مربوط به محمولههای صادراتی، در بندر شهیدرجایی بارگیری و 592 هزار و 575 TEU کانتینر حامل کالاهای وارداتی، نیز تخلیه شده است.
عفیفیپور تعداد محمولههای کانتینری ترانشیپ شده به بنادر کوچکتر جنوب کشور و منطقه خلیجفارس از طریق بندر شهید رجایی ( به عنوان بندر کانونی منطقه) را نیز 216 هزار و 558 TEU کانتینر اعلام کرد و افزود: جابهجایی اینگونه محمولههای کانیتنری، در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته 51 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش 18 درصدی جابهجایی کانتینرهای ترانزیتی سخن به میان آورد و افزود: طی 10 ماهه امسال، 379 هزار و 155 TEU کانتینر ترانزیتی وارد بندر شهیدرجایی شد.
عفیفیپور بندر شهیدرجایی را پیشانی تجارت کانتینری ایران توصیف کرد و افزود: جابهجایی بیش از 80 درصد کالاهای کانتینری تخلیه و بارگیری شده در سطح کل بنادر کشور در این بندر انجام میشود.
به گفته این مقام مسئول، بندر شهیدرجایی با برخورداری از دو پایانه تخصصی کانتینری و 18 دستگاه گنتری کرین پیشرفته و مدرن (جرثقیلهای سنگین وزن تخلیه و بارگیری کانتینر) بزرگترین و پیشرفتهترین بندر کانتینری ایران محسوب میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: قرار است با الحاق 12 دستگاه گنتری کرین و 15 دستگاه ترانستینر جدید به ترمینال دو این بندر ( که هم اکنون در مرحله نصب و راهاندازی است)، ظرفیت کانتینری آن به 6 میلیون TEU کانتینر و با بهرهبرداری کامل از فاز 3 طرح توسعه این بندر که هم اکنون مرحله نخست آن به انجام رسیده، ظرفیت نهایی به هشت میلیون TEU کانتینر ارتقا یابد.
وی یادآور شد: در سفر سه روز پیش وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بندر شهید رجایی، قراردادهای پنج ساله واگذاری ترمینال های 1 و 2 به شرکتهای بتا و سینا به صورت رسمی ابلاغ شد تا فصل جدیدی از فعالیت بخش خصوصی در بزرگترین بندر ایران آغاز شود.
انتهای پیام/ب