سرهنگ همتی زاده گفت: با توجه به اینکه موتور سیکلت از لحاظ ساختار شکلی فاقد ایمنی و تعادل بوده و در موقع تصادف هیچگونه سیستم محافظتی برای راکب و سرنشینان ندارد و راکبان موتورسیکلت سوار بر خلاف رانندگان خودروها تمام اعضای بدن آنها در هنگام تصادف در معرض ضربه و خطرات ناشی از سوانح رانندگی قرار می گیرد .
وی ادامه داد:توسط کارشناسان آموزش این پلیس ضمن آموزش و تشریح قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و فوائد استفاده از کلاه ایمنی و خطرات عدم استفاده از آن برای راکبان توضیح داده شد .
وی افزود : در داخل هر کدام از کلاه های ایمنی یک برچسب وجود دارد که کلیه گروه خونی در داخل آن قید گردیده و لازم است که راکبین گروه خونی خود را مشخص و بر روی کلاه ایمنی بچسباند تا در مواقع حوادث و سوانح و نیاز ضروری راکبان به خون ، گروه خونی وی مشخص باشد .
فرمانده پلیس راه ایلام اظهار داشت :هدف از اجرای این طرح ها نهادینه کردن فرهنگ ایمنی ترافیک و استفاده کاربران از کلاه ایمنی در حین رانندگی و اجرای مقررات و نجات جان موتور سیکلت سواران است.
همتی در پایان گفت: هدف استفاده از کلاه ایمنی ، کاهش خطر صدمات شدید سر و مغز با کاهش نیروی تماس یا برخورد با سر می باشد معمولا کلاه ایمنی دارای ۳ عملکرد برای کاهش می باشد .۱_ استفاده از کلاه ایمنی سرعت جابجایی جمجمه را کاهش می دهد و از این رو حرکت مغز در هنگام سانحه کنترل می شود و ماده ترم موجود در کلاه ، برخی برخوردها را جذب نموده و در نتیجه سر با آهستگی با کلاه ایمنی برخورد می کند و این بدان معنی است که مغز با نیروی زیادی جمجمه برخورد نمی کند ۲_کلاه ایمنی فشار تماس را در ناحیه بزرگتری پخش کرده تا نیرو در روی ناحیه خاصی از جمجمه متمرکز نشود۳_کلاه ایمنی به عنوان یک مانع فیزیکی عمل کرده و مانع برخورد جمجمه با شئ می شود . این سه عملکرد با چهار جزء اصلی کلاه ایمنی ارتقاء یافته که این اجزاء شامل پوسته سخت خارجی ، آستری جاذبه ضربه، بالشتک نرم و راحت نقاب صورت می باشد.
انتهای پیام/ع