سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان برای گردش پایان هفته؛

آستان مطهر امامزاده عباس (ع) معطر به حضور شهدای گمنام

برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم زمستانی شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای رهایی از دود و دم شهر تهران و رهایی از مشغولیت‌های روزمره، باید آدرس مکان دیدنی و تفریحی خوبی را در اختیار داشته باشید تا حال و هوای تازه‌ای برای شروع هفته کاری جدید به دست بیاورید.

باشگاه خبرنگاران جوان از اوقات فراغت شما غافل نبوده و بسته گشت و گذار را برای آخر هفته شما در نظر گرفته است تا سهمی در لبخند شما داشته باشد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان، بقعه متبرک امامزاده عباس (ع) تهران است که در منطقه 19 پایتخت واقع شده است. آن طور که تاریخ نگاران در کتب تاریخی آورده اند، امامزاده عباس (ع) از نوادگان پیشوای چهارم شیعیان، یعنی امام زین العابدین (ع) است.

موقعیت جغرافیایی و پیشینه امامزاده عباس (ع)

در تشریح موقعیت جغرافیایی آستان امامزاده عباس(ع) می توان گفت که مرقد مطهر این امامزاده در شرق شهرستان اسلامشهر واقع شده است و از شمال به بزرگراه آیت الله سعیدی، از شرق به روستای حسین آباد مفرح، از غرب به روستای شاتره و از جنوب به شهرک صنعتی قدس (چهاردانگه) محدود است.

پیشینه و قدمت اساس بنا متعلق به پیش از دوره صفوی بوده و قدیمی ترین سنگ قبر موجود در پای درب شرقی بقعه قرار گرفته و تاریخ 924 قمری بر آن حک شده است و با تلاش اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر، عملیات بازسازی بقعه متبرکه انجام شده است.

امامزاده عباس(ع) معطر به عطر شهدای گمنام

مشخصات بنای امامزاده عباس (ع) به این ترتیب است که بنای بقعه متبرک آن به متراژ 120 متر مربع، فضای صحن به متراژ 13 هزار متر مربع و دارای گنبد خانه ای 8 ضلعی است.

این امامزاده فاقد ضریحی با شکل و شمایل سایر ضریح های حرم دیگر امامزاده‌ها است و آن طور که در تصاویر به جا مانده از آستان مقدس امامزاده عباس (ع) به چشم می خورد، گنبد قدیمی آن از گل و آجر بوده است که در سال 81 هجری قمری تخریب شده و ضریح قدیمی آن نیز چوبی و مشبک شکل بوده است.

در اطراف بقعه متبرک امامزاده عباس (ع) مزار چندین متوفی به چشم می خورد که در این میان قبور مطهر پنچ شهید گمنام آرامش خاصی را به فضای معنوی امامزاده بخشیده است.

برگزاری مراسم مذهبی به مناسبت ولادت و شهادت اهل بیت(ع)

علاوه بر قداست ،معنویت و کراماتی که در مکان هایی چون امامزاده عباس (ع) به چشم می خورد، بقاع متبرکه فرزندان اهل بیت(ع) همواره در طول زمان مظهر حیات دینی، فرهنگی و پاسدار اقتدار و انسجام اقوام مختلف بوده اند و عامل وحدت مردم مسلمان و با ایمان ایران اسلامی به شمار می روند.

در ایام مختلف ولادت و شهادت هر یک از اهل بیت(ع) و فرزندان گرامی آن ها، در آستان مقدس امامزاده عباس (ع) مراسم گرامیداشتی برای آن ها در این بقعه متبرکه برگزار و با استقبال خوب دوستداران و عاشقان اهل بیت روبرو می شود.

از طرف دیگر ایمان، اشتیاق و ارادت قلبی هنرمندان مسلمان در به وجود آوردن سبک های معماری و کاربرد هنرهای تزیینی در اماکن مذهبی و معنوی چون آستان مقدس امام زادگان، غنای تاریخی و هنری این گنجینه ارزشمند میراث فرهنگی گذشتگان را برای نسل حاضر به یادگار  گذاشته است  و فضایی آرامش بخش و معنوی را برای ارادتمندان به اهل بیت (ع) و فرزندان آن ها فراهم کرده اند.

توصیه مسیریاب باشگاه خبرنگاران جوان برای رفتن به امامزاده عباس (ع)

همانطور که گفته شد امامزاده عباس (ع) در منطقه 19 شهر تهران، در نزدیکی اسلامشهر- چهاردانگه واقع شده است. برای رسیدن به این مکان مطهر پس از ورود به جاده اسلامشهر، قبل از اینکه دو راهی به پایان برسد، تابلو  آستان مطهر امامزاده عباس (ع) را می‌بینید. همچنین از اتوبوس‌های اسلامشهر که در پایانه مسافربری در محله آذری مستقر هستند، می توانید برای رسیدن به امامزاده عباس (ع) استفاده کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.