سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادبیات در تیر ۹۶؛

چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی آغاز به کار کرد/ برپایی بزرگداشتی برای الهی قمشه‌ای

در تیر ماه ۹۶، مراسم بزرگداشت شاعر فقید مهدیه الهی قمشه‌ای برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ادبیات کشورمان در تیر ماه سال گذشته هم خالی از خبر نبود. در ادامه به برخی از مهمترین اتفاقات ادبی آن زمان اشاره می شود؛

چهارمین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی آغاز به کار کرد

بیژن پورمند رئیس فرهنگ‏سرای فردوس با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‏خوانی گفت: «جشنواره تولید کتاب­‌های صوتی کودکان، نوجوانان و نابینایان» عنوان برنامه­‌ای است که طی آن کتاب‌های مناسب این رده سنی و گروه اجتماعی، با مشارکت داوطلبان و علاقه‌مندان، به کتاب صوتی تبدیل می‌شود. چهارمین دوره این جشنواره در بخش‌­های اصلی (تولید کتاب صوتی از میان کتاب­‌های معرفی شده)، بخش جنبی (جمع آوری افسانه‌ها و متل‌ها با زبان‌ها و لهجه‌های محلی)، بخش قصه‌گویی و بخش ویژه (تولید کتاب صوتی به صورت گروهی) برگزار می‏ شود.

۵۰۷ کتابفروشی در طرح تابستانه کتاب ثبت نام کردند

خانه کتاب اعلام کرد: پس از گذشت ۱۰ روز از آغاز ثبت‌نام در طرح تابستانه کتاب، ۵۰۷ کتابفروشی از ۳۰ استان کشور برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. این در حالی است که کتابفروشان تا ۳۰ تیرماه برای ثبت نام فرصت دارند.

تهران با ۸۹ کتابفروشی، قم با ۶۶ کتابفروشی، خراسان رضوی با ۵۴ کتابفروشی، اصفهان با ۵۴ کتابفروشی و کردستان با ۲۴ کتابفروشی تاکنون بیشترین مشارکت را در این طرح داشته‌اند.

بزرگداشت مهدیه الهی قمشه‌ای

بزرگداشت مهدیه الهی قمشه‌ای به مناسبت اولین سالگرد درگذشتش، در هتل اسپیناس با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و شاعرانی، چون افشین علا، همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی و معاون رئیس جمهور با اشاره به زمان فراموش نشده روز آشنایی با مهدیه الهی قمشه‌ای، گفت: مهدیه الهی قمشه‌ای، این بانوی بزرگ راه حقیقت را طی کرد و بالاخره با کسب علم و دانش به معرفت رسید. وجود این بانوی بزرگوار، انسان شریف و انسان گرانقدری که در پی حقیقت بود دریچه‌ای را پیش روی ما قرار می‌دهد. اگر می‌خواهیم به حقیقت برسیم، راه رسیدن به آن دریافت حقیقت است و اینکه با ذات حق تعالی مأنوس باشیم. مهدیه الهی قمشه‌ای کسی بود که با خدا انس یافته بود.

«چه کسی پنیر قورباغه را به گوسفند داد؟» منتشر شد

آثار زیادی از طنز‌پردازان می‌توان یافت که با گذر از موضوعات روزمره و یکبار و حتی چند بار مصرف روزنامه‌ای، به سراغ موضوعات اجتماعی، فلسفی و هستی‌شناختی در زیست انسانی رفته و سعی کرده‌اند ضمن شوخی با آن، مخاطب خود را به زندگی و زیست تازه بر مبنای آن دعوت کنند.

رضی صائب از شاعران و طنز‌پردازان جوان کشور و از خطه مازندران، از همین خاستگاه به مقوله طنز اجتماعی ورود پیدا کرده است و در کتاب تازه خود با عنوان «چه کسی پنیر قورباغه را به گوسفند داد؟» سعی کرده تا برخی از مهم‌ترین چالش‌های فکری جامعه پیرامون خود و آنچه را در جامعه برای رفع و رجوع آن جاری و ساری است، به نقد بکشد.

نمایشنامه‌های مصطفی رحماندوست برای کودکان منتشر شد

بر این اساس، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال گذشته با انتشار این مجموعه شیوه‌ای نوین را در معرفی بزرگ مردان ایرانی به نوجوانان آغاز کرد. «سورنا» داستان زندگی سردار بزرگ سیستانی است که به قلم ابراهیم حسن‌بیگی منتشر شده است.

تشییع پیکر کوروش اسدی

پیکر زنده‌یاد کورش اسدی با حضور نویسندگان، شاعران، مترجمان و علاقه‌مندان وی از مقابل خانه هنرمندان به سمت خانه ابدی در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

وی ساعت ۲۳ روز جمعه (دوم تیرماه) در منزل شخصی خود در تهران درگذشت. «باغ ملی»، «بوکه‌باز»، «کوچه ابر‌های گمشده» و «گنبد کبود» آثار منتشر شده از این نویسنده مطرح کشورمان است.

قیام موشک‌ها در نخلستان سازمان اوج

آیین شب شاعر «قیام موشک‌ها» عصر شنبه سوم تیر ماه در نخلستان سازمان اوج برگزار شد. در این مراسم که به مناسبت سیلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تکفیری‌های داعش برگزار می‌شد، علاوه بر اهالی شعر و ادب و فرهنگ، سردار محمدعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده عملیات لیلةالقدر نیز به عنوان مهمان ویژه حضور داشت.

معرفی برگزیدگان جایزه قلم زرین

اختتامیه جایزه قلم زرین با معرفی برگزیدگان در انجمن قلم با حضور نویسندگانی، چون محسن پرویز، راضیه تجار، کامران پارسی‌نژاد، عباس براتی‌پور برگزار شد.

خانه کتاب خود را نسبت به معرفی اهالی قلم متعهد می‌داند

مراسم تجلیل از پیشکسوتان اهل قلم همراه با رونمایی از کتاب «یادگار ماندگار» در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی با حضور پیشکسوتانی، چون سید علی موسوی گرمارودی، جواد محقق، هوشنگ مرادی کرمانی و مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب برگزار شد.

در این مراسم، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اتفاق خوبی که از سال گذشته در خانه کتاب انجام شد، گفت: آقای طاهری‌فرد عکاس خوش ذوق و سلیقه‌مند مجموعه‌ای از پرتره‌های اهالی قلم و نویسندگان ایرانی را آماده کرد. این افتخار را داشتیم که ۱۱۰ اثر پرتره را پخش کنیم. با وجود آنکه برخی از عزیزانی که عکس آن‌ها به نمایش گذاشته شد، زنده بودند، اما تصویر خوبی از آن‌ها نداشتیم. این یکی از دلایلی بود که خانه کتاب این پروژه را انجام داد.

انتهای پیام/

رویدادهای ادبی در تیر 96

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر ، شعر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.