سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرشادان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تصمیم‌گیری نهایی درباره افزایش مالیات بر سیگار انجام نشده است


عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه گفت: هنوز تصمیم‌گیری نهایی درباره وضع مالیات بر مواد دخانی و سیگار انجام نشده است.


سیدمهدی فرشادان عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 97 در گفت‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بررسی بندی مربوط به قیمت سیگار و افزایش مالیات بر آن در نشست کمیسیون متبوع خود، گفت: یکی از بندها در لایحه بودجه سال 97 مربوط به افزایش مالیات بر سیگار بود.

وی ادامه داد: بحث افزایش مالیات در حوزه خرده‌فروشی و برای هریک نخ سیگار مالیاتی با عددهای مختلف وضع شد.

نماینده مردم سنندج با اشاره به اینکه سیگارها در کشور به 4 دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: سیگار خالص که تولید داخلی است، سیگارهای تولید مشترک با یک کشور خارجی، سیگار خارجی با برند بین‌المللی که در ایران تولید می‌شود و سیگارهایی که وارداتی هستند.

فرشادان تصریح کرد: در کمیسیون تلفیق بودجه برای تمامی این موارد در مرحله اول مالیات‌هایی وضع شد، بسیاری معتقد بودند که وضع مالیات بالا می‌تواند به تولیدات داخلی ضربه زده و موجب بیکاری شود، لذا کمیسیون تلفیق عدد مالیات را بر تولیدات داخلی به نحوی قرار داد تا این اتفاق نیفتد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 بیان کرد: برای محصولات مشترک و برند خارجی هم عددهای مالیاتی دیگر و برای سیگارهای وارداتی تعرفه بالاتر قرار داده شد.

فرشادان با بیان اینکه ما دو هدف از وضع مالیات بر روی دخانیات و سیگار داشتیم، گفت: وضع مالیات می‌تواند عوایدی را نصیب کشور کرده و همچنین موجب پیشگیری از مصرف بالای دخانیات شود، لذا ما با دید سلامت محور نیز به این موضوع نگاه کردیم.

وی ادامه داد: البته موضوع افزایش مالیات بر روی سیگار هنوز به صحن علنی نیامده، زیرا فعلا موردی پیش آمده که ظاهرا در کمیسیون تلفیق تمامی این پیش‌فرض‌ها و عددهایی که بر روی آن مدت‌ها بحث و بررسی شده و تصویب شده بود باقی مانده تا در جلسات بعدی بررسی شود.

نماینده مردم سنندج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این اتفاق مربوط به نامه اعتراضی فروشندگان و توزیع کنندگان کالای دخانی تولید داخل به رئیس مجلس نمی‌شود، بیان کرد: بنده نمی‌دانم به چه دلیلی این اتفاق افتاده، زیرا اکنون عددهای مالیاتی که پیش از این تصویب کرده بودیم و بر روی آن بسیار بحث شده بود باقی مانده است، امیدواریم در جلسات بعدی کمیسیون درباره آن تصمیم‌گیری شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 97 تاکید کرد: هنوز تصمیم‌گیری نهایی درباره وضع مالیات بر مواد دخانی و سیگار انجام نشده است، اگرچه یک بخش از آن حذف شده، اما این حذف با توجه به اصرار برخی طراحان و افراد دخیل در این موضوع فکر می‌کنم در جلسات بعدی هم بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد.

شایان ذکر است، فروشندگان و توزیع کنندگان مواد دخانی تولید داخل طی نامه‌ای از رئیس مجلس خواستار تغییر بند الحاقی 7 به تبصره 6 لایحه بودجه سال 97 که موجب افزایش 35 تومانی هر نخ سیگار تولید داخلی می‌شود، شدند.

انتهای پیام/

افزایش مالیات بر مواد دخانی با نگاه سلامت محور و عواید مالیاتی بوده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.