سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عمل جراحی تعویض مفصل کامل با پروتز پیشرفته برای نخستین بار در مازندران

انجام عمل تعویض مفصل دو طرفه زانو برای نخستین بار در مازندران روی بیمار ۷۸ ساله آملی دربیمارستان امام خمینی آمل انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  علی اسماعیل‌تبار جراح و متخصص استخوان و مفاصل با بیان اینکه این جراحی سنگین بر روی زانوی‌ها بیمار خانم ٧٨ ساله روی داداست گفت: به دلیل تأخیر در مراجعه و جراحی بیمارى بسیار پیشرفته باعث پا پرانتزى بسیار شدید زانو‌ها شد و این مهم باعث تخریب و از بین رفتن صفحه داخلى استخوان تى‌بیا و شل شدن کامل رباط نگهدارنده زانو به ویژه در سمت خارج زانو‌ها شد.

وی با اشاره به ناپایدارى کامل مفاصل زانوها، زمین‌گیر شدن و عدم وجود قدرت راه رفتن بیمار، تصریح کرد: در این بیمار اید مفصل مصنوعی علاوه بر دارا بودن خصوصیت لازم، سه ویژگى متمایز داشته باشد.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل با اشاره ویژگی‌های متمایز مفصل مصنوعی مورد استفاده در این بیمار، گفت:این مفاصل باید نقص‌ها و کمبود استخوان در پروتز را با تعبیه لازم برطرف می‌کرد تا مفصل هم‌سطح شود، همچنین مفصل باید داراى ویژگى خاصى باشد تا نبود کارگرد رباط‌ها به دلیل شل شدن را جبران کرده و زانو را با ثبات کند و این مفاصل براى تحمل فشار به ویژه در افراد مسن باید در دو طرف پایه اضافه داشته باشند.

این پزشک با اعلام اینکه این نوع مفاصل نگهدارنده constrain یا CCK هستند، گفت: انجام این عمل جراحی از لحاظ تکنیکی بسیار پیچیده، مشکل و زمان‌بر بوده است.

اسماعیل‌تبار با اشاره به اینکه عمل جراحی تعویض مفصل زانو به صورت یک‌طرفه ممکن است در استان اتفاق افتاده باشد، افزود: انجام عمل تعویض مفصل دو طرفه زانو جراحی سنگین بوده که برای نخستین بار در استان  روی داده است و حدود سه ساعت طول کشید.

وی گفت: جراحی تعویض مفصل کامل با پروتز پیشرفته (دووآل موبیلیتی سی سی‌کا) دو طرفه بر روی هر دو پای بیمار به صورت همزمان با اپروچ بدون برش عضلات و تاندون‌های اصلی بیمار بوده که با برش از کنار کشکک زانو و برگرداندن کشکک به کنار در طول عمل برای بهبود سریع، عدم درد بعدی بیمار و راه رفتن پس ٢٤ ساعت بعد از عمل جراحی با موفقیت انجام شد.

اسماعیل‌تبار با اشاره به اینکه این جراحی بدون بیهوشی عمومی بیمار با توجه به سن بالا رخ داده و از روش اسپاینال یا بی‌حسی از نخاع و کمر به پایین مورد جراحی قرار گرفت.

این جراحی برای نخستین بار در استان توسط علی اسماعیل‌تبار جراح و متخصص استخوان و مفاصل به همراه کادر مجرب اتاق عمل بیمارستان امام خمینی (ره) آمل روی داد که با موفقیت همراه بود.

انتهای پیام/ر

عمل تعویض مفصل دو طرفه زانو برای نخستین بار در مازندران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.