احمد طاهری، مدیر شبکه سنجش کیفیت هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: آنگونه که دادههای اندازهگیری شده کربن سیاه به همراه ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون در ایستگاههای اندازهگیری کیفیت هوای شهر تهران نشان میدهد، کربن سیاه که یک آلاینده اولیه حاصل از احتراق ناقص در خودروهای دیزلی است، در ساعات شب با تردد ناوگان دیزلی(کامیون) در سطح شهر تهران آزاد میشود. طبق این اندازهگیری، بخش بسیار زیادی تا حدود 60 درصد از ذرات معلق کوچکتر از 2.5میکرون را کربن سیاه تشکیل میدهد. این آلاینده که برای سلامتی بسیار خطرناک بوده و با توجه به ابعاد بسیار کوچک میتواند تا لایههای زیرین سیستم تنفسی انسان نفوذ کرده و حتی وارد سیستم گردش خون نیز شود، با غلظت بالا و سهم قابل توجه در ذرات معلق کوچکتر از 2.5میکرون در ساعات ابتدایی روز نیز وجود دارد.
بیشتر بخوانید: آلودگی هوا سرطانزا است یا خیر؟
به گفته طاهری، اگرچه در طول روز با خروج ناوگان دیزل از سطح شهر، غلظت این آلاینده به طور قابل ملاحظهای کاهش پیدا میکند و سهم آن از ذرات معلق کوچکتر از 2.5میکرون به حدود 20 درصد کاهش مییابد، اما کربن سیاه انتشار یافته در طول شب، به عنوان پایه تشکیل ذرات معلق ثانویه با جذب سایر آلایندههای موجود در جو عمل میکند که تاثیر این آلاینده را در طول روز نیز حفظ میکند. وی افزود: تحقیقات دیگری نیز در این زمینه در سطح شهر تهران در رابطه با تعیین سن کربن سیاه یا به عبارتی زمان سپری شده از انتشار آن انجام شده که کاملا تاییدکننده فرضیه فوق و نقش ناوگان دیزل در این آلاینده میباشد. بر اساس این تحقیقات، ذرات کربن سیاه موجود در ساعات شب، کاملا تازه بوده و زمان بسیار کمی از انتشار آنها گذشته است در حالی که در طول روز، کربن سیاه اندازهگیری شده دارای زمان ماند بیشتری در محیط بوده و توسط سایر آلایندهها پوشیده شده است.
منبع: جماران
انتهای پیام/