سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اقتصادی رئیس جمهور:

راه حل گرایی باید در فضای روشنفکری ما تقویت شود/فارغ التحصیلان هستند که باید کار ایجاد کنند

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: اگر راه حل گرایی در فضای روشنفکری تقویت شود ،می‌توانیم فارغ التحصیل کارآفرین تربیت کنیم.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد نهاوندیان عصر امروز در نشست دانشگاهیان، روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان یزد با اشاره به مناسبت ۲۲ بهمن اظهار داشت: ۲۲ بهمن ۵۷ یک کار ریشه‌ای و اصلاح ساختاری در کشور ما بود و شاید به یک تعبیر کاری بود که ملت ایران قرن‌ها در انتظار آن بود.

وی افزود: امروز وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب شدیم، بزرگداشت ۲۲ بهمن انصاف نیست فقط در برگزاری برخی مراسم محدود شود، توقع این است که این آغازی که صورت گرفت در بعد سیاسی، در ابعاد دیگر حیات اجتماعی نیز محقق می‌شود و در حوزه‌های دیگر نیز کار‌های ریشه‌ای انجام می‌دادیم.

۲۲ بهمن زمانی برای پاسخ به برخی پرسش‌ها است

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۲ بهمن زمانی برای طرح برخی پرسش‌ها است، ادامه داد: اینکه بتوانیم از یک اقتصاد تک پایه عمدتا مبتنی بر نفت بتوانیم به یک اقتصاد متوازن حرکت کنیم، یک کار ساختاری است و اینکه بتوانیم بین نیروی انسانی خود و نظام آموزشی و محیط کسب و کار یک توازن پویا ایجاد کنیم و با یک آینده نگری نسلی پیش برویم، بسیار حائز اهمیت است.

نهاوندیان تاکید کرد: ادامه انقلابی بودن این است که کاری که در بهمن ۵۷ آغاز شد، ادامه دهیم و در نسل بعدی متناسب‌تر با آرمان‌های بهمن ۵۷ پیگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی که رخ می‌دهد، همیشه یک انگیزش و گرایش به کار‌های لحظه پردازانه پیدا می‌شود، اما این دانشگاهیان هستند که باید فکر کنند که ما در مقابل این وسوسه که گاهی به صورت یک اقتضا خود را نشان می‌دهد، چگونه مقاومت کنیم و چگونه از فرصتی که نظام مردم سالار در اختیار ما قرار می‌دهد، استفاده کنیم و بعد از هر انتخابات بتوانیم در مسیر انجام عواملی که پایداری را بیشتر می‌کند، گام برداریم.

اقدامات بین نسلی خوبی در طول ۲۰ سال گذشته انجام نداده ایم

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه کار‌های بین نسلی به خوبی انجام نشده است، افزود: اصلاح ساختار اقتصادی را به درستی انجام نداده ایم، امروز بحث محیط زیست ما، بحث آب، جانمایی صنایع، سیستم بانکی و بسیاری موارد دیگر نیاز بود که ۲۰ سال پیش اقداماتی را انجام می‌دادیم.

وی ادامه داد: توقع جامعه به حق است اگر شناسایی این مسائل را از نخبگان و فرهیختگان کشور طلب کنند و راه آن این است که رابطه بین سه ضلع مثلث پژوهش، سیاستگذاری و اجرا اصلاح شود.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: یکی از آرزو‌های ما این است که هر طرحی که به دولت می‌آید، امضای سه عضو هیئت علمی زیر آن باشد که این اقدام هم تضمین انسجام و هم تضمین علمی بودن طرح‌ها را می‌کند.

سیاستگذاری مبتنی با تحقیق باید در کشور ما محقق شود

وی اظهار داشت: سیاستگذاری مبتنی با تحقیق و از سوی دیگر ارتباط با مرحله اجرا از ضرورت‌ها است و معتقدیم این سه ضلع باید با یکدیگر کار کنند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: دانشگاه‌های ما باید در این زمینه وظیفه‌مند و با مسئولیت پذیری کار کنند نه اینکه تنها به سمت مقالات آی اس آی بروند، چه کسی این مقالات را می‌خواند و آیا کاربردی است.

نهاوندیان تاکید کرد: ما علاوه بر تحقیق، وظیفه آموزش هم داریم و باید تواضع کنیم و به سراغ اقشار دیگر برویم و بدانیم که همه اقتصاد هم در اختیار دانشگاهیان نیست و اصحاب صنعت و تولید نیز تجربه‌های ارزشمندی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه می‌دانیم چالش‌های بیرونی، فرصت‌های درونی را تحت شعاع قرار داده است، افزود: لازم است با پژوهش‌های دارای کاربرد بلند مدت این چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و توقع ما این است که در دانشگاه‌های یزد برای انجام این اقدام، کار جدی شود.

 باید از گذشته عبرت بگیریم

نهاوندیان تصریح کرد: البته در عین حالی که آینده نگری را در طرح‌های خود داریم باید از گذشته نیز عبرت بگیریم و قدرت تحلیل گری را نیز در خود تقویت کنیم و یاد بگیریم که تحلیل منصفانه داشته باشیم و اگر می‌خواهیم برای آینده نسخه بنویسیم باید به گذشته نیز رجوع داشته باشیم.

وی افزود: باید فضای دانشگاهی خود را به سمت راه حل گرایی سوق دهیم و دانشجویان خود را دارای روحیه و رویکرد واقعیت گرا و ابهام زدا بار بیاوریم.

نهاوندیان با بیان اینکه تفاوت‌هایی بین روشنفکری ما با روشنفکری واقعی وجود دارد، بیان کرد: امروز گویی هرکس مبهم گویی بیشتری داشته باشد، روشنفکری بیشتری دارد و این تفکرات سبب می‌شود دانشجویان ما تکلیف خود را در مواجهه با مشکلات ندانند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: راه حل گرایی باید در فضای روشنفکری ما تقویت شود و در این صورت است که می‌توانیم فارغ التحصیل کارآفرین تربیت کنیم.

وی افزود: دولت وظیفه ایجاد فضای کسب و کار دارد، اما این فارغ التحصیلان هستند که باید کار ایجاد کنند وگرنه اقدامات دولت تبدیل می‌شود به پول پاشی‌های بی حاصل و این‌ها بخشی از کار‌هایی است که می‌توان از یک دانشگاه پویا و با انگیزه انتظار داشت و همیشه انقلاب ما به چنین دانشگاهی نیاز دارد.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.