سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجابی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان جوان مطرح کرد؛

تحریم ها و مشکلات اقتصادی مانع توجه به محیط زیست شدند/ تلاش برای رسیدن به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب

رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مساله محیط زیست امروز از مباحث بسیار مهم جهان است و به عنوان یکی از بخش‌های آسیب پذیر نیازمند توجه عامه جهان است.

سیدمحمد مجابی رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مسائل محیطی زیستی در 4 دهه گذشته اظهار کرد: امروزه موضوع محیط زیست از جمله مباحث بسیار مهم و با اهمیت جهان است و قطعا محیط زیست به عنوان یکی از بخش‌های آسیب پذیر نیازمند توجه عامه جهان است.

وی افزود: ایران از معدود کشورهای جهان است که در قانون اساسی، اصلی برای محیط زیست قرار داده است و یک تعریف بسیار دقیق از توسعه پایدار و حفظ محیط زیست همگانی  ارائه کرده است.

مجابی با بیان اینکه امروزه مسائل محیط زیستی به عنوان یکی از مسائل تراز اول جهان به شمار می روند، افزود: از جمله مشکلات محیط زیستی که جهان را تهدید می‌کند، گرم شدن کره زمین است که منجر به تغییرات اقلیم می شود، چرا که تغییرات اقلیم از مباحث مهم در جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه محیط زیست ایران طی 4 دهه گذشته با مشکلات فراوانی از جمله بحران خشکسالی روبه رو بوده است، تصریح کرد: میانگین بارندگی در کشور در دوره های میان مدت به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در حقوق اساسی در حوزه برنامه‌ای که به مساله محیط زیست پرداخته شده است، نتوانستیم به اجرای دقیق قوانین برسیم، چراکه قسمتی از مشکلات محیط زیست به مسائل اقتصادی باز می‌گردد و از طرفی کشور ما در دهه‌های گذشته با تحریم‌های ناعادلانه ای مواجه بوده که تاثیرات خود را بر روی محیط زیست کشور گذاشته است.

وی افزود: شورای عالی محیط زیست به عنوان عالی ترین شورای سیاستگذاری، نگاه محیط زیستی که مستلزم داشتن یک سیاست درست است را در برنامه خود قرار داده است.

مجابی تاکید کرد: از میان 47 سیاست کلی که توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده است، 15 ماده مربوط به محیط زیست است که طی 3 سال گذشته ابلاغ شده است. آب، خاک، هوا و تنوع زیستی از جمله عناصر محیط زیستی مهم است که در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به آن‌ها اشاره شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تعامل دولت و مجلس در ابتدای سال جاری قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که بر اساس آن باید حقابه تالاب‌ها پرداخت شود، چراکه تالاب‌ها عنصر مهمی برای جلوگیری از وقوع پدیده گردوغبار هستند.

رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در قانون حفاظت و مدیریت از تالاب‌ها جرایم مشخصی برای موضوعاتی مانند آلودگی تالاب‌ها، برداشت بی رویه آب و تعیین میزان حقابه تالاب‌ها در نظر گرفته شده است، به همین منظور تخریب و آلوده کردن تالاب‌ها جرم محسوب می‌شود و با فرد خاطی نیز برخورد قانونی خواهد شد.

وی افزود: مساله حائز اهمیت دیگری که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، قانون هوای پاک بود که در سیاست ابلاغی رهبر انقلاب نیز به آن اشاره شده است.

مجابی با اشاره به وجود 34 ماده در قانون هوای پاک تصریح کرد: استانداردسازی سوخت، خودروها و مساله واردات و همچنین ساخت خودروهای استاندارد توسط خودروسازان داخلی از جمله موضوعات مطرح شده در قانون هوای پاک است.

وی افزود: موضوع حمل و نقل عمومی از جمله موضوعات مطرح شده در قانون هوای پاک است که در نیمه اول سال 96 به رئیس جمهور ابلاغ شد و با توجه به اینکه در آستانه تصویب لایحه بودجه سال 97 قرار داریم امیدوار هستیم که مجلس شورای اسلامی اعتبارات مشخصی را برای این موضوع در نظر بگیرد.

رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لایحه حفاظت از خاک از دیگر موضوعاتی است که در حال حاضر در صحن علنی مجلس قرار دارد و کشور ما نیز در حوزه‌های متعددی از جمله فرسایش خاک، آلودگی خاک و مدیریت پسماندها با بحران مواجه است.

وی ادامه داد: با توجه به تصویب قانون مدیریت پسماند در سال 84 هنوز در امر تفکیک زباله و پسماند از مبدا مشکل داریم و شاهد آلایندگی آب‌های سطحی و زیرزمینی در شمال و جنوب کشور هستیم.

مجابی مطرح کرد: در لایحه حفاظت از خاک موضوع قاچاق خاک نیز مطرح شده است، لذا با قاچاقچیان این حوزه برخورد شدیدی می‌شود.

وی افزود: موضوع تنوع ژنتیکی(انواع ژنوم‌ها و ژنتیک‌ها) در مصوبه مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و همچنین برای این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری قطعی صورت خواهد گرفت تا به وضعیت ذخایر ژنتیکی توجه شود.

رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد: نابودی جنگل‌های کشور از جمله جنگل‌های زاگرس و هیرکانی و همچنین مراتع و میزان نشست آب‌های زیرزمینی(ذخایر آبی) طی چند سال گذشته از جمله مسائلی هستند که باید به آن‌ها در حوزه محیط زیست توجه کنیم.

وی ادامه داد: حذف سرب از بنزین و همچنین حذف آلاینده‌های سرطان‌زا مانند بنزن از سوخت‌های مصرفی در کشور از جمله اقدامات مهمی بود که در راستای کاهش آلودگی هوا توسط دولت‌های مختلف طی 4 دهه گذشته انجام شده است، اما همچنان باید مسیر طولانی را برای حذف کامل آلودگی هوا طی کنیم.

مجابی گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب باید آموزش‌های زیست محیطی و مشارکت‌های مردمی افزایش یابد و همچنین در بحث اقتصاد در محیط زیست نیز باید مواردی اصلاح شود.

وی افزود: در لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به موضوع اقتصاد سبز اشاره شده است و بر اساس آن کالاهایی که اثر زیست محیطی مخرب ندارند از پرداخت عوارض و مالیات‌های زیست محیطی معاف شدند مانند صنایع بازیافت که در حوزه کاهش پسماندها در کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آلودگی‌های صنعتی دریای خزر، حفظ تنوع زیستی در دریای عمان و خلیج فارس، پدیده گردوغبار در جنوب کشور از جمله موضوعات محیط زیستی مهمی است که نیازمند رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی است.

مجابی تاکید کرد: نقش آحاد مردم در حفظ محیط زیست از جمله موارد مطرح شده در قانون اساسی است و بسیاری از کشورهای جهان نیز با مشارکت مردم توانسته‌اند بر مشکلات محیط زیستی خود از جمله آلودگی هوا فائق آیند، چراکه حفاظت از محیط زیست از جمله موضوعات مهم جهان به شمار می‌آید و کشورهای مختلف با تعهد به اجرای قوانین بین المللی سعی در حفظ محیط زیست دارند و ما نیز در این راستا باید نسبت به انجام تعهدات بین المللی خود کوشا باشیم.

انتهای پیام/

محیط زیست مسئله مهم جهان امروز

برچسب ها: محیط زیست ، دهه فجر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
درود بر اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت .با تشکر
محمد
۱۰:۱۸ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
درود بر اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت .با تشکر