سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاپ یک اثر تاریخی در موزه بزرگ خراسان بر روی اسکناس

مدیر موزه بزرگ خراسان گفت: یکی از آثار تاریخی و منحصر به فرد موزه بزرگ خراسان در مشهد برروی اسکناس رسمی جمهوری اسلامی ایران چاپ و منتشر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  محمدرضا پهلوان، افزود: قدح سفالی مربوط به قرن هشتم هجری که یکی از آثار موزه‌ای ارزشمند تاریخ ایران در دوره اسلامی است و گویای بخشی از هنر، تاریخ و تمدن غنی ایران در دوره اسلامی بویژه قرن هشتم هجری است بر روی اسکناس ۵۰۰۰ ریالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.


وی گفت: این قدح سفالی که لعابدار است و منقش شده، متعلق به سلطان آباد منطقه کنونی اراک است در دایره وسط و کف این قدح، نقش یک غزال در چراگاه را نشان می‌دهد و بدنه اثر با نقش چهار مرغ خیالی در حال پرواز تزیین شده و در زیر لبه خارجی این اثر، یک ردیف به خط ثلث، نگارش شده است.

مدیر موزه بزرگ خراسان تصریح کرد: بدنه ظرف تا نزدیک پایه با گلبرگ‌ها تزیین شده است که در مجموع گویای هنر، تاریخ و فرهنگ غنی ایران دوره اسلام را نشان می‌دهد.

پهلوان گفت: این اثر موزه‌ای به صورت امانت از موزه ملی ایران به این موزه انتقال یافته است و اکنون در موزه بزرگ خراسان در کنار ۱۸۰ اثر موزه‌ای ارزشمند از موزه‌های ایران است که به مناسبت مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام گشایش یافته و هنر، تاریخ و تمدن ۱۴ قرن دوره اسلام در ایران را دربر می‌گیرد و تا پایان اردیبهشت ماه ۹۷ در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

 موزه بزرگ خراسان همه روزه و در ایام تعطیل از ساعت ۸ الی ۱۷ واقع در بوستان کوهسنگی مشهد پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام//ف.ج
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.