پژمان بازغی در ابتدای نشست اظهار داشت: جشنواره بهار سینمای ایران است و قرار است روح تازهای به سال آینده سینما بدهد. امیدوارم جلسه خوبی داشته باشیم و ما در خدمت شما هستیم با لبخند.
الهه حصاری درباره حضور در اين فيلم گفت: در این فیلم برای من افتخاری بود که برای بار دوم با آقای هاشمپور همبازی بودم. ایشان در این نشست حضور ندارند به افتخارشان دست بزنید.
اصغر نعیمی در واکنش به این اظهارنظر که منتقدان نمیتوانند فیلمسازان خوبی باشند، گفت: این موضوع یک جنبه نظری و یک جنبه عملی دارد. اینکه منتقدان نمیتوانند فیلمسازان خوبی باشند، ثابت شده نیست. مرحوم ایرج کریمی، احمد امینی، کیومرث پوراحمد و فریدون جیرانی منتقدانی بودند که فیلمسازان خوبی هستند.
او ادامه داد: اگر در جاهایی از فیلم لبخندی روی لب مخاطب میآید ناخواسته نبوده. جذابیت این موقعیت و کشمکش آنقدر غیرمعمول است که در جاهایی موجب خنده مخاطب میشود. در سینماهایی که فیلم را با مردم دیدیم واکنشها قابل انتظار بود.
ساسان سالور درباره برگشت سرمایه این فیلم و ارتباط با مخاطب عام توضیح داد: چند سالی است که ما برای اکران خط مشی تعیین میکنیم که فیلمی برای مخاطب خاص است یا عام. اگر عدالت در بخش اکران باشد و فضا در اختیار چنین فیلمی باشد که بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد؛ فیلم میتواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. این فیلم به نظرم فیلم سادهای است و قطعا مخاطب خودش را پیدا میکند. عمدهترین عامل موفقیت در اکران چنین فیلمهایی پخش کننده، سرگروه و شورای صنفی نمایش است. در واقع به شرطی که مسئولان وزارت ارشاد تصمیم جدی برای پخش بگیرند، چنین فیلمهایی میتوانند اکران خوبی داشته باشند.
نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا تدوین مجددی برای اکران عمومی خواهید داشت، گفت: این اکرانها در طول جشنواره به ما چشماندازی برای تکمیل اثرمان میدهد تا یا اشکالات را در این فیلم تصحیح کنیم و یا در کارهای بعدی انجام ندهیم. درباره تدوین با سامان سالور تدوینگر فیلم صحبتی خواهیم داشت و بازنگری در تدوین انجام میدهیم.
کارگردان فیلم «هایلایت» در توضیح شخصيت پردازی این فیلم بیان داشت: تخت بودن شخصیتهای «هایلایت» عامدانه است زیرا نمیخواستم شخصیتها را واکاوی کنم. قصدم این بود که گزارشی سرد و بدون قضاوت را ارائه دهم. اینکه تا چه میزان موفق شدهام، نمیدانم.
او ادامه داد: اصلیترین چالش من زمان نگارش و ساخت این فیلم این بود که چگونه در مواجهه با یک اتفاق، میتوان برخورد کرد و انتقام نگرفت. اساس این درام از مضمونش شروع شد که برای من ارزشمند بود. این فیلم نوعی دعوت به گفتگو و درک کردن طرف مقابل است. اینکه در مواجهه با این چالشها چه تصمیمی بگیریم. ما در جامعه واکنشگری زندگی میکنیم. پایان «هایلايت» دعوتی است برای گفتوگو.
بازغی در پاسخ به انتقادی که شخصیت مرد را بیغیرت دانست، گفت: این فیلم دو نسل مرد را به تصویر میکشد. دغدغه آقای نعیمی در به تصویر کشیدن این دو نسل و یک فضای گفتمان جدید بود. سینما به سراغ سوژههایی میرود که در جامعه رشد و نمو ندارند. این فیلم با پایانش شروع میشود.
مینا وحید هم ادامه داد: آقای نعیمی با نوشتن این فیلمنامه قصد داشتند درک متقابل را مطرح کنند.
نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا درباره موضوع فیلم که خیانت است، تحقیقات میدانی انجام دادهاید، گفت: هم نمونههای حقیقی بودند و هم استنباط خودم از این وضعیت بود.
بازغی در ادامه نشست از سرمایهگذاران فیلم تشکر کرد و گفت: سینمای مستقل به کسانی نیاز دارد که سرمایه گذاری کنند و خیلی به فکر گیشه نباشند.
آزاده زارعی هم درباره حضور در این فیلم گفت: بعد از بازی در فيلم «آمین خواهیم گفت» و سریال «آوای باران» به من بازی در جای شخصیتهای پسر را پیشنهاد میدادند و تلاشم این بود که چنین شخصیتی را تکرار نکنم و به سمت تئاتر رفتم. زمانی که فیلمنامه «هایلایت» را خواندم، برایم بسیار جذاب بود و موقعیتی بود که من آن را تجربه نکرده بودم. به نظر من یک بازیگر باید با سختیها مواجه شود.
نعیمی درباره انتخاب اسم «هایلایت» برای این فیلم گفت: «هایلایت» هم اسم قشنگی بود و هم به مفهوم فیلم که پررنگ کردن زوایای پنهان رابطههاست، مرتبط است.
نعیمی در پایان این نشست گفت: من از این تریبون باید به این صحبت فیلمسازی که گفت ما سینمای مستقل نداریم پاسخ دهم. شنیدن این جمله از زبان کسانی که از رانت استفاده کردند، برای من آزار دهنده بود و حق ندارند منکر سینمای مستقل شوند. من درباره فیلم «هایلایت» ادعایی ندارم اما غمگینم بابت این که کسانی که خودشان وابسته هستند، ماهیت سینمای مستقل را منکر میشوند. این فیلم مستقل ساخته شده است و اگر کسی یک ریال به آن کمک کرده، بیاید 10 تومان پس بگیرد. با سرنیزه نمیتوان فیلم را به خورد مردم داد.
انتهای پيام/