وی با اشاره به اینکه بحث هدفمندی یارانهها به این علت مطرح شد که وضع معیشت اقشار کم درآمد و زیرخط فقر جامعه بهبود یابد، ادامه داد: معتقدیم که منابع کشور نباید بیجهت در اختیار دهکهای بالای جامعه قرار گیرد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: منابع حاصل از حذف یارانه دهکهای بالای جامعه میتواند صرف تولید، اشتغال، عمران و دیگر خدمات اساسی کشور شود و لزومی ندارد که یارانه به صورت مساوی بین همه آحاد جامعه تقسیم شود.
وی با اشاره به اینکه دولت میگوید مکانیزم لازم برای شناسایی دهکهای بالای جامعه را ندارد، اظهار کرد: ما میدانیم که سامانههایی در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دیگر وزارتخانهها وجود دارد و دولت به راحتی میتواند اموال، درآمد و گردش مالی شهروندان را رصد کند.
حسینیشاهرودی افزود: اگر دولت این سامانهها را به یکدیگر متصل کند و یک "ابرسامانه" ایجاد کند، نه تنها راهکاری درست برای شناسایی اقشار پردرآمد جامعه است، بلکه درآمدهای پنهان، فعالیتهای زیرزمینی، قاچاق کالا و مفاسد پولی و بانکی را هم میتوان به خوبی رصد کرد.
وی با بیان اینکه مبارزه با فساد و شفافیت اقتصادی با در اختیار گرفتن این سامانهها عملی میشود، اظهار کرد: از طریق این سامانهها به راحتی میتوان یارانهبگیرانی را که مستحق دریافت یارانه نیستند، حذف کرد و اینکه دولت میگوید امکان رصد این افراد را نداریم، قابل قبول نیست.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه اراده حذف یارانهبگیران دهکهای بالای جامعه در دولت به وجود نیامده است، گفت: دولت هم ابزار و امکانات این کار را دارد و هم پشتوانه مجلس، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دستگاههای نظارتی چون سازمان بازرسی دیوان محاسبات را داراست.
وی با بیان اینکه با به کارگیری سامانه شناسایی پردرآمدها، صدای کسانی که به بیتالمال دستاندازی کردهاند، در میآید، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از این مفسدان مالی به جایگاه قدرت متصل هستند و نمیخواهند این شفافیت مالی در جامعه به وجود بیاید.
انتهای پیام /