سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کردستان در مسیر توسعه ارتباطات جهانی

توسعه زیرساخت های فناوری ارتباطات و اطلاعات طی چند سال گذشته در کردستان،این استان را در مسیر پیشرفت قرار داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مخابرات بخش مهمی از اقتصاد جهانی است و سود این صنعت 3 درصد  از محصولات عمده دنیا بوده و  بخش مهمی از جامعه مدرن محسوب می شود.

در حدود سال های  1267 خورشیدی ، تلفن( 11 سال پس از اختراع آن ) به ایران وارد شد و پس از آن در دوران پادشاهان متفاوت و در طول سال های متوالی امتیاز تلفن به شهرها و شرکت های گوناگون واگذار شد.

سرانجام شرکت مخابرات ایران در سال 1350 خورشیدی با سرمایه ای بالغ بر 5 میلیارد ریال برای تمرکز امور مخابراتی و ارتباطی در داخل کشور و برقراری تماس با دیگر کشورهای جهان تاسیس شد. این شرکت دارای 30 شرکت استانی و مالک شرکت ارتباطات ثابت ایران (آشنای اول) و شرکت ارتباطات سیار ایران( همراه اول) است.

پس از احداث مخابرات و راه اندازی شبکه های تلفن به شهرها و روستا، توجه به اینترنت و تکنولوژی های مدرن در این زمینه در دستور کار مسئولین کشور قرار گرفت.

اینترنت یکی از با نفوذترین تکنولوژی های جدید ارتباطی است که همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و به نوعی همه ابعاد حیات فردی و جمعی ما متاثر از این تکنولوژی ارتباطی و سایر تکنولوژی ها است. اینترنت همچنین به دلیل خصوصیاتی چون قابلیت استفاده و دسترسی گسترده آن، اشکال کاملا جدیدی از تعاملات فعالیت ها و سازماندهی های اجتماعی را پدید آورده است.

اجرای فیبر نوری نیز از جمله دستاوردهای پیشرفته در این زمینه بوده است. در واقع فیبر نوری تحول عظیمی در ارتباطات را بیش از 2 دهه گذشته به وجود آورده است. فیبرهای نوری انعطاف پذیرند و طول عمر آنها به دلیل مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و فرسودگی، از سیم های مسی بیشتر است.

مخابرات منطقه کردستان هم از مزایا و دستاوردهای تکنولوژی های مدرن در زمینه اینترنت و ارتباطات غافل نبوده و کارها و برنامه های بروزی را در این راستا انجام داده است.

راه اندازی سایت های نسل 3 و 4 تلفن همراه در روستاهای کردستان

آزاد حکمت مدیر عامل مخابرات منطقه کردستان در رابطه با نصب و ارتقای شبکه اینترنت در روستاهای استان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت: نظر به واگذاری شرکت مخابرات ایران بر اساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی در سال 1388 عملا توسعه نقاط جدید در برنامه ابلاغی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته و بر اساس برنامه وزارتخانه اولویت بندی می شود که در این راستا موفق به ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و متقاضیان شده ایم.

وی افزود:  در همین راستا در سال جاری مخابرات منطقه کردستان 3 میلیارد و 528 میلیون تومان برای توسعه سوییچ و راه اندازی سایت های جدید شهرستان دهگلان سرمایه گذاری کرده و در روستاهای قروچای، بلبان آباد، شهرک صنعتی دهگلان، کانی گنجی نسل 3 و 4 تلفن همراه را راه اندازی کرده است و همچنین در خود شهرستان دهگلان دوسایت جدید که هر دوی آنها نسل چهار تلفن همراه بوده راه اندازی شده است.

حکمت بیان کرد: همچنین تعدادی از روستاها از جمله بلبان آباد، قورچای ، کانی گنجی، شوی، سبدلو، دیوزن، وینه سار، دزلی، دوشان، قلیان، دهکله از خدمات نسل سوم تلفن همراه (3G) بهره مند هستند.

مدیر کل مخابرات منطقه کردستان اظهار داشت: مخابرات منطقه کردستان نیز از سال 92 تاکنون  با سرمایه گذاری اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 443 میلیون تومان برای توسعه سوییچ و راه اندازی سایت های جدید، با توسعه زیرساخت های مخابراتی توانسته است خدمات ارتباطی و مخابراتی جدید را در شهرستان دیواندره به مشترکان ارائه دهد. 

 وی ادامه داد: با تلاش و تعامل  همکاران حوزه فنی در مخابرات منطقه ، نوسازی و ارتقاء سایت های BTSو سیستم های2G  به 3Gو4G زیر ساخت های لازم برای ارائه خدمات نسل چهارم تلفن همراه در شهرستان دیواندره فراهم شده است که مشترکان از خدمات اینترنت همراه در راستای رفع نیازهای ارتباطی و مخابراتی از آن بهره مند هستند.

مدیر کل مخابرات منطقه کردستان تصریح کرد: با اجرای فاز 7 پروژه های مخابراتی، شرایط استفاده از اینترنت نسل چهار تلفن همراه برای مشترکان زرینه و شهرک اندیشه شهرستان دیونداره فراهم شده است.

حکمت خاطرنشان کرد: مخابرات منطقه کردستان در چهار و نیم سال اخیر حدودا 300 میلیارد تومان را برای راه اندازی و توسعه زیرساختها و خدمات مخابراتی سرمایه گذاری کرده است که در حال حاضر بسیاری از روستاها و شهرهای کوچک از جمله موچش، زرینه، بلبان آباد، پیرتاچ، حسن اباد یاسوکن، شوی، کانی سور، دزج، دلبران، سریش آباد، هورامان تخت ، چناره، آساوله، شویشه از پیشرفته ترین تکنولوژی موبایل (4G) در دنیا بهره مند هستند که میتوان به جرات اعلام کرد 100 درصد شهرستان ها و تعدادی از شهرها و حتی روستاهای بزرگ شامل این نسل از ارتباطات شده اند.

مدیر کل مخابرات منطقه کردستان  در رابطه با ارزیابی جایگاه مخابرات استان گفت: خوشبختانه با انجام به موقع پروژه های مخابراتی در سال گذشته و با تلاش شبانه روزی همکاران در کمتر از 4 ماه 387 سایت را نصب و راه اندازی شده و همچنین از ابتدای سالجاری 150 سایت تکنولوژی را نصب و راه اندازی کرده ایم.

وی افزود: در این سایت ها تکنولوژی 3G و 4G جدید را راه اندازی خواهیم کرد و نسل 2G، 3G، 4G را ارتقا می دهیم.

به منظور ارتقا اینترنت همراه، باند فرکانسی تعویض و به 4Gپلاس تبدیل شده است یعنی نسل 4.5 را بر روی153 سایت اجرا و نصب کرده ایم و به محض ورود نسلی جدید از تکنولوژی های مخابراتی، مخابرات منطقه شرایط و زیرساختهای آن را برای ارائه به مشترکان فراهم دارد.

حکمت ادامه داد: مخابرات منطقه نیز برای ارائه خدمات بروز مخابراتی به مشترکان همچون گذشته نیازمند تعامل و همکاری سایر دستگاه ها و نهادهای خدمات رسان از جمله شهرداری ها است که می توانند با تسهیل کردن شرایط برای انجام پروژه ها و تملک زمین به روند فعالیت ها سرعت ببخشند.

بستر سازی شهر هوشمند در کردستان

حکمت مدیر کل مخابرات منطقه کردستان  در خصوص سرویس FTTH از دیگر اقدامات انجام شده توسط مخابرات منطقه اظهار داشت: FTTH یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های ارتباطی دنیا تلقی می شود،در این تکنولوژی فیبرنوری به ساختمان ها و منازل به جای کابل مسی کشیده می شود و سیستم ارتباطی بر مبنای IP تعریف می شود که ظرفیت نامحدود ،سرعت و امنیت فوق العاده از مزایای سرویس FTTH  است.

وی همچنین در رابطه با وضعیت تلفن ثابت و همراه استان بیان کرد: با توجه به اینکه ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب  در راستای مشتری مداری یکی از برنامه های دارای اولویت مخابرات است ، موفق شدیم با همراهی همکاران در مخابرات منطقه در فاصله کمتر از یک سال ظرفیت سازی 30هزار پورت را در سطح استان فراهم نماییم .

حکمت اظهار داشت: ضریب نفوذ تلفن همراه اول در پایان سال 92 معادل 71.7 درصد بود که در حال حاضر به 93.7 درصدرسیده است که این آمار افزایش 20 درصدی  ضریب نفوذ تلفن همراه را نشان می دهد.

مدیر کل مخابرات منطقه کردستان  تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک میلیون و 512 هزار سیم کارت های همراه اول در استان فعال است  که بر این اساس می توان به این نکته اشاره داشت که  93.7 نفر از یک سیم کارت شرکت مخابرات ایران استفاده می کنند.

 ضریب نفوذ تلفن ثابت استان کردستان 33 درصد است

حکمت مدیر کل مخابرات منطقه کردستان بیان کرد: در پایان سال 92 ظرفیت پهنای باند،چهار STM1 بود که در حال حاضر به  19STM1 رسیده است  همچنین کانال های ارتباطی استان یک  (STM64) بودکه هم اکنون54( STM 64) است  و در مجموع 9 روستا از خدمات ADSL  مخابرات بهره مند بودند که در حال حاضر تعداد  407 روستا از این امکانات برخوردار هستند ، درپایان سال 92 همچنین یک هزار و 410 پورت ADSL مخابرات واگذار نموده ایم که در حال حاضر این آمار به 98 هزارو 539 مشترک ADSL مخابرات رسیده است.

وی گفت: در پایان سال 92، تعداد 84کافوی نوری در استان نصب و راه اندازی شده بود که هم اکنون  تعداد186 کافو نوری نصب شده است در همین بازه زمانی تعداد 48 مرکز دیتا دراستان مشغول بکار بودند که در حال حاضر 382 مرکز دیتا  در استان مشغول بکار است که  تمام این شرایط، فعالیت ها و توسعه زیرساختهای مخابراتی موجب شده است مخابرات منطقه کردستان در لبه تکنولوژی مخابراتی دنیا قرار بگیرد.

مدیر کل مخابرات منطقه کردستان درخصوص فعالیت های مخابرات منطقه در حوزه فیبر نوری  اظهار داشت: با سرمایه گذاری چشمگیری که در این بخش صورت گرفته است درحال حاضر 4 هزار و 466 کیلومتر شبکه فیبرنوری ایجاد کرده ایم که این بستر امکان ایجاد شهر هوشمند را در تمام شهرستانها بر مبنای جدیدترین استاندارهای روزدنیا در کلاس جهانی فراهم کرده است.

حکمت در پاسخ به اینکه ارائه کنترل فنی و خدمات دیتا به مشترکان چگونه صورت می گیرد بیان کرد: خوشبختانه با پشتیبانی و دلگرمی های مدیر عامل و مسولین ارشد شرکت مخابرات ایران ،مسئولین استانی و همکاری پرسنل مخابرات منطقه در سال 96 ، علی رغم اختلالات فنی که در حوزه ارتباطات به منظور توسعه اینترنت در استان به وجود آمد اقدامات و فعالیت های چشمگیر ی صورت گرفت که این مهم شرایط مناسبی را برای استفاده از اینترنت مخابرات برای مشترکان فراهم آورد.

وی افزود: در حوزه ظرفیت انتقال اینترنت نیز اقدامات مطلوبی انجام شد که بر این اساس ظرفیت انتقال استان را افزایش داده شد و آن را از 1G به G  10 ارتقا دادیم .

حکمت گفت:همچنین به منظور پشتیبانی و انجام بهتر خدمات مخابراتی سامانه  CRMمخابرات منطقه ارتقا داده شده است .اعتباری بالغ بر3 میلیارد تومان نیز در حوزه دیتا برای امکان تفکیک ترافیک استان و بین الملل BRAS سرمایه گذاری شده است که کاهش ترافیک ارتباطی را به دنبال دارد. 

حکمت با بیان اینکه مخابرات منطقه کردستان در راستای واگذاری اینترنت غیرحجمی، سرعت اینترنت را به نحو چشمگیر و موثر ارتقا داده است، گفت: اینترنت غیرحجمی مدلی بین اینترنت نامحدود و اینترنت حجمی است؛ براساس مدل مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات «اینترنت غیرحجمی»به اینترنتی گفته می‌شود که دارای آستانه استفاده مصرف منصفانه است.

برخورداری  نقاط روستایی از  مکالمه تلفن همراه اول

عبدالخالق ابراهیمی مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، گفت: در  دهه هشتاد و با فراگیر شدن تلفن همراه اول ( نسل دوم) و نیز توسعه شبکه  اینترنت در سطح کشور، نیاز به استفاده اینترنت در شبکه تلفن همراه بیش از پیش احساس و در زمره نیازمندیهای روزانه خصوصا در زمینه کسب و کار قرار گرفت.

وی افزود: برای پاسخ به این نیازمندی ها ،شبکه تلفن همراه اول اینترنت را  ابتدا در سطح GPRS و سپس در سطح EDGE راه اندازی کرد اما سرعت پائین  سیستم های راه اندازی شده پاسخگوی درخواست روزافزون مشترکین در تمامی ابعاد نبود.

ابراهیمی بیان کرد: در سال 1393 با صدور و اخذ مجوز از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران نصب و راه اندازی نسل سوم تلفن همراه را آغاز کرده و بسیاری از شهرهای بزرگ را تحت پوشش قرار داده، روند توسعه در سال 1394 ادامه یافت.

مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه کردستان ادامه داد: در سال 1395 تحول بسیار شگرفی در در زمینه ارائه اینترنت پر سرعت در کل کشور اتفاق افتاد وبا نصب و راه اندازی تکنولوژی LTE ( نسل چهار و چهار و نیم) به نیاز شدید و روبه رشد مشتریان پاسخ مناسب و درخور داده شده ،  موجبات رضایت مشترکین را مهیا نمود.

وی اظهار داشت: هم اکنون در استان کردستان تمامی شهرهای  استان  مشتمل بر 9 شهر بزرگ و بیست شهر کوچک همراه با تعدادی از روستاهای حومه تحت پوشش اینترنت پرسرعت نسل سوم و نسل چهارم- چهار و نیم قرار دارند و تا پایان سال بیش از بیست  روستای دیگر تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار خواهند گرفت.

ابراهیمی تصریح کرد:  این روند توسعه در ساله ای آتی نیز ادامه خواهد داشت و مطابق برنامه اعلامی از سوی شرکت ارتباطات سیار – همراه اول، عملیات  نصب و راه اندازی انجام خواهد گرفت.

مدیر ارتباطات سیار مخابرات منطقه کردستان  افزود: بیش از 400 روستای استان کردستان تحت پوشش سیستمWLL (wire less  loop)  (یا تلفن سیار روستایی) قراردارند. با توجه به فعال شدن رومینگ سیستم WLL، کلیه مشترکین روستایی که دارای تلفن همراه اول بوده، در محدوده روستاهای دارای سیستم WLL قادر به برقراری ارتباط  و مکالمه از طریق تلفن همراه اول می باشند. بعبارت دیگر در این روستاها بدون نیاز به احداث سایت موبایل، با استفاده  از شبکه  موجود WLL، مشترکین به شبکه موبایل وصل و می توانند مکالمات خود را با سایر مشترکین  به انجام رسانند.

اینترنت بستری مهم برای دسترسی مردم جهان به ارتباطات است 

 تکنولوژی های زیادی وجود دارند که اکنون در مراحل مقدماتی خود به سر برده و انتظار می رود تا در سال های آتی و در چشم انداز بلند مدت به یک امر متداول و کاربردی در زندگی انسان ها تبدیل شوند. روند پیشرفت علم و تکنولوژی ایجاد شده در جهان به قدری سریع است که تجربیات و دانش گذشته و حتی حال برای تصمیم گیری در مورد آینده چندان کاربردی ندارد و چشم انداز پیشرفت تکنولوژی در آینده تنها از روی حدس و گمان نبوده و نظر کارشناسی شده 800 مدیر و فرد خبره در دنیای تکنولوژی در جمع آوری آن دخیل بوده است.

در حالی که جمعیت جهان رو به افزایش است نیازهای افراد به استفاده از امکانات و خدمات مدرن ارتباطی هم بیشتر می شود. اینترنت بستری مهم و گسترده برای دسترسی مردم جهان به ارتباطات است  و به همین علت هم در طول سالهای گذشته میزان نفوذ اینترنت در کشورهای مختلف جهان به سرعت در حال افزایش است و هر روز به تعداد کاربران این شبکه جهانی افزوده می شود.

در این میان بهبود اقتصادی و افزایش اشتغالزایی یکی از ملموس ترین تاثیرات دسترسی به اینترنت پر سرعت در کشورها است . همچنین می تواند منجر به کاهش هزینه های درمان و افزایش ارائه و ارتقای خدمات بهداشتی و اجتماعی هم شود که  درمان از راه دور و کنترل آنلاین بیماران یکی از بهترین روش های به کار گرفته در این زمینه هستند.

کشور ایران نیز به طبع از کشورهای پیشرفته دنیا نسبت به ارتقای اینترنت در کشور تمام ابزارها و امکانات لازم را مهیا کرده و دستاوردهای خوبی را در این زمینه شاهد بوده است. مسئولان استانی هم نسبت به این امر بی تفاوت نبوده و مخابرات استان کردستان، امسال هم توانست همچون سالیان قبل جزاستان های برتر در زمینه پیشرفت و ارتقاء شبکه های تلفن همراه و اینترنت در کشور باشد.

گزارش از دلنیا محمودی

انتهای پیام/ د م

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
فیبر نوری خوبه به شرطی که از انحصار مخابرات در بیاد
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
چرا سرعت اینترنت ضعیفه ؟؟
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
چرا سرعت اینترنت ضعیفه ؟؟
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
همه ی فارغ التحصیل های ممتاز بیکارن