سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌ دهد:

درمان و سلامتی آرزو نیست یک هدف است

روستا‌های مازندران که در چند دهه قبل محروم از پزشک و امکانات پزشکی بود، اکنون با استقرار خانه‌ های بهداشت از خدمات درمانی مناسب برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، شاید اکثر ما میدانیم در روستا‌های دور افتاده کشورمان پزشکانی وجود دارند که مخلصانه به هموطنان آن قسمت خدمت می‌ کنند، ولی نمیدانیم بهورز کیست و جزء چه قشری محسوب می‌ شود.

 بهورزان قهرمانان گمنام عرصه سلامت هستند، آن‌ها بی هیچ چشم داشتی در مکان‌ هایی با کمترین امکانات به درمان روستاییان می‌پردازند و به سلامت اجتماعی جامعه کمک می‌ کنند.

امکانات پزشکی قبل از انقلاب

خانم ۷۵ ساله اهل روستای  امره ساری در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: امکانات پزشکی در درمانگاه روستا محدود بود و پزشکی یک ماه بود ۹ ماه نبود.

وی می‌ گوید: قبل انقلاب اگر کسی در روستا مریض می‌شد، چون دکتر و بیمارستان در منطقه کوهستانی نبود باید یک شبانه روز در راه بودیم تا به دکتر خودمان را برسانیم.

آقای ۶۵ ساله نیز در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌ گوید: مادران باردار زیادی به دلیل نبود ماما در منطقه جان خودشان را از دست دادند.

کاهش بیماری‌ های واگیردار در روستا‌ها با حضور بهورزان

از آن روز‌های سخت و پردرد و رنج بیماری که امروز خاطره اش مانده است سی و نه سال می‌ گذرد بهداشت و درمان مناطق شهری و روستایی بخصوص محروم در الویت نخست دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است در روستا‌ها یکی پس از دیگر خانه‌های بهداشت یا بهتر بگویم خانه‌های آرامش و امید برپا شده است.

بهورزان نخستین سربازان خط مقدم بهداشت در روستا‌ها هستند و خانه‌ های بهداشت روستایی برای روستانشینان هم بهداشت است و هم بیمارستان، بهورزان نیز هم مشاور، مددکار، مورد اعتماد و سنگ صبور مردم هستند.

مشارکت مردم در خدمات بهداشتی که عامل تعیین کننده‌ای برای مراقبت از خویش و خود اتکایی جامعه است، در این چارچوب کارکنان بومی خانه بهداشت مناسب‌ترین گروه برای پایه گذاری و گسترش این مشارکت‌ها به شمار می‌ روند.

توسعه بهداشت در روستا‌های مازندران با همت بهورزان

خانم سلیمانی بهورز روستای امره ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: هر خانه بهداشت بسته به شرایط جغرافیایی- به ویژه امکانات ارتباطی و جمعیت یک یا چند روستا را تحت پوشش خود دارد از جمله روستای امره روستا‌های افراپل، سرکت، نوده، شکتا و شبکلا  نیز به این منطقه مراجعه می‌ کنند.

وی گفت: پیشگیری از بیماری عفونی، بهداشت محیط و حرفه‌ ای، سلامت دهان و دندان، پیگیری مادران باردار، در اختیار قرار دادن آب سالم برای مردم، تغذیه، بهداشت مدارس از جمله وظایف بهورزان است.

ساخت بیشترین خانه بهداشت کشور در مازندران

روستا‌های مازندران که پیش از انقلاب اسلامی محروم از پزشک و امنکانات پزشکی بود اکنون با استقرار هزار و ۱۵۰ خانه بهداشت و فعالیت دو هزار و ۱۴۳ بهورز از خدمات درمانی مناسب و گاه رایگان برخوردار است.

فرهنگ بابامحمودی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه این استان دارای بیشترین خانه بهداشت در کشور است که تمامی آن‌ها از سوی خیران اهدا می‌شود، گفت: ۷۵ درصد سلامتی به خودمراقبتی انسان‌ ها بستگی دارد و تنها ۲۵ درصد پزشکان تاثیرگذار هستند.

وی با تأکید بر اینکه همه جنبه‌های سلامت در روستا‌ها توسط بهورزان پیگیری و کنترل می‌ شود، افزود: در حقیقت اگر فعالیت بهورزان نباشد مشکلات زیادی برای مردم به‌ وجود می‌ آید، این افراد نقش مهمی دارند که متأسفانه مغفول مانده است و جا دارد که از مردم بخواهیم که  بیشتر با آن‌ها تعامل داشته باشند.

بابامحمودی با بیان اینکه بهورزان تمامی نکات بهداشتی، پیشگیری و مسائلی که از لحاظ بهداشتی و درمانی مورد نیاز مردم باشد را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، گفت: اگر مردم هماهنگی و همکاری داشته باشند در سلامت خود، منطقه، جامعه، پیشگیری از بیماری‌ها و به تعویق افتادن مرگ و میر موثر خواهد بود.

انقلاب پزشکی در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب

خانم ۵۷ ساله اهل روستای کارکنده ساری در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: با ساخت وراه اندازی خانه‌ های بهداشت در روستا‌ها وضعیت بهداشتی افزایش پیدا کرده است.

وی می‌ گوید: قبلا حتی یک پزشک در روستا نبود، اما امروز درسایه انقلاب اسلامی در هر خانه  بهداشت چهار پزشک و ماما و بهورز هست.

آقای ۸۰ ساله نیز می‌گوید: خدا را شکر هر روز بهورزان به خانه‌ های ما مراجعه می‌ کنند و میزان دیابت و فشار خون ما را بررسی می‌ کنند.

تحول در شاخص سلامت کشور با ایجاد شبکه بهورز

ایجاد نظام شبکه بامحوریت بهورزان تحولات عظیمی در شاخص‌های سلامت کشور و استان مازندران ایجاد کرده است.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قبل از پیروزی انقلاب از پزشکان خارجی با کیفیت نازل برخوردار بوده است گفت: این در حالیست که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما از پزشکان حاذق و توانمند در رشته‌ های مختلف به مراتب بهتر از گذشته برخوردار هستیم.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اقدامات خوبی در حوزه سلامت انجام شده است، گفت: ایجاد نظام شبکه بامحوریت بهورزان تحولات عظیمی در شاخص‌های سلامت کشور و استان ایجاد کرده است.

موسوی گفت: دغدغه مسوولان حوزه سلامت در گذشته کنترل بیماری‌ های واگیردار بود که امروز با راه اندازی شبکه بهداشت و فعالیت بهروز این بیماری‌ ها کنترل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بهورزان ازدل مردم روستا و با زبان مردم آشنا هستند، افزود: بهورزان با توجه به ارتباطی که با مردم دارند می‌توانند اهداف دانشگاه علوم پزشکی در حوزه سلامت را به مردم بگویند.

وی با بیان اینکه آموزش ارائه شده به بهورزان به نسبت دیگر گروه‌ های پزشکی کاربردی‌تر است، گفت: بهورزان نسبت به گروه‌های دیگر پزشکی زودتر وارد عرصه خدمت و عملیات می‌شوند که این شیوه آموزش کاراتر و اثربخش‌تر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به عملکرد حوزه بهداشت و درمان و تاثیر مثبت آن در جامعه افزود: با وجود چنین ظرفیت در حوزه بهداشت اتفاقات خوبی افتاد و بیش از ۲۰ سال امید به زندگی در افراد افزایش یافته است.

بهره برداری از ۳۷ خانه بهداشت روستایی و شهری  مازندران در دهه فجر ۹۶

دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین در راستای طرح تحول سلامت احداث ۱۸۵ واحد بهداشتی درمانی شامل بازسازی مراکز بهداشتی درمانی فرسوده، بازسازی خانه بهداشت‌ های فرسوده، احداث مراکز سلامت جامعه شهری، آموزشگاه بهورزی پایگاه بهداشتی وستاد شبکه شهرستانی را در دستور کار دارد.

سید مهدی تقوی جانشین معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: حدود ۸۰ خانه بهداشت امسال در دست ساخت است که برای دهه فجر امسال ۳۷ خانه بهداشتی و مراکز بهداشتی درمانی  در روستا‌ها و شهر‌های مازندران  به بهره برداری رسیده است .

وی افزود: برای ساخت و تجهیز هریک از خانه‌ های بهداشتی و مراکز درمانی بهداشتی مازندران ۱۴۰ میلیون تومان هزینه شده است.

جانشین معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۲۳ طرح روستایی شامل ساخت مرکز خدمات روستایی و خانه بهداشت با ۶۰ درصد پیشرفت در صورت تامین اعتبار هفته دولت سال آینده به بهره برداری می‌ رسد.

تقوی افزود: برای تکمیل ساخت این مراکز درمانی بیش از ۸ میلیارد تومان و برای تجهیز بیش از ۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: این خانه بهداشت در واقع فرسوده و بالای ۳۰ سال قدمت داشتند که با تامین اعتبار نوسازی و تجهیز شدند.

وی افزود: با راه اندازی خانه‌ های بهداشت و مراکز درمانی روستایی بیماری‌ های غیر واگیر دار همچون دیابت و فشار خون که ریشه بسیاری از بیماری‌ های مزمن است کنترل شد.

تعداد شهرستان‌ های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲۱ شهرستان و تعداد شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر ۳۰ نقطه شهری می‌ باشد.

گزارش از ندا فاضلی 

انتهای پیام/ م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.