سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ۳ برابری آمار فوت‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در فارس

مدیرکل پزشکی قانونی فارس از افزایش ۳ برابری آمار فوت‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در استان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی فارس گفت: در ۹ ماه سال جاری نیز آمار فوت‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال حدود سه برابر افزایش داشته است.

وی افزود: در مدت یاد شده ۲۲ نفر در فارس بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند و این رقم در مقایسه با سال ۹۵ که شمار جان باختگان ناشی از این مسمومیت هشت نفر بود حاکی از افزایش ۱۷۵ درصدی (نزدیک به سه برابر) است.

غلامزاده ادامه داد: نیمی از این جان باختگان زن و مابقی مرد بودند.

آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضد عفونی کردن و جلوگیری از آفت زدگی غلاتی، چون برنج استفاده می‌شود، نام‌های تجاری مختلفی دارد و به شدت خطرناک است.

این ماده، بیشتر با نام‌های تجاری کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) در بازار ایران عرضه می‌شود و مردم آن را به نام قرص برنج می‌شناسند.

مصرف این ماده، ظرف مدت ۳ تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب فرد را دچار اختلال می‌کند؛ تاثیر این قرص به‌گونه‌ای است که فرد مسموم مرگ دردناکی را تجربه خواهد کرد.

علاوه بر خوردن قرص برنج، استشمام بوی آن هم امکان بروز مسمومیت را در پی دارد و اگر سم در کمتر از ۲ ساعت از بدن فرد خارج نشود، مرگ دور از انتظار نیست.

دلایل مسمومیت با قرص برنج می‌تواند مصرف اشتباه آن یا مصرف تعمدی به قصد خودکشی باشد، البته در برخی موارد قرص برنج یا ترکیباتی از قرص برنج به‌عنوان قرص‌های توهم‌زا توسط افراد مصرف و موجب مسمومیت آن‌ها شده است.
انتهای پیام/ر

افزایش فوت‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در فارس

برچسب ها: پزشکی قانونی ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.