سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزبهان مطرح کرد:

حذف مالیات بر ارزش افزوده از واردات چای، به نفع تولید داخل نیست

رئیس سازمان چای گفت: حذف مالیات بر ارزش افزوده از واردات چای، قدرت رقابت پذیری از تولید داخل را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزارشد، با اشاره به اینکه حذف مالیات بر ارزش افزوده از واردات چای به نفع تولید داخل نیست، اظهار کرد: با وجود آنکه در سال های اخیر مالیات بر ارزش افزوده چای داخلی حذف شد، اما این اقدام می‌تواند قدرت رقابت پذیری تولید داخل را تحت الشعاع خود قرار دهد.
 
وی افزود: دولت امسال به منظور حمایت از تولید داخل یکصد و 27 میلیارد تومان یارانه به چایکاران پرداخت کرد، چراکه میزان بارندگی، تولید و هزینه‌های کارگری کشور نسبت به کشورهای تولیدکننده بالاتر است.
 
روزبهان با اشاره به اینکه کمتر از 8 هزارتن چای تولیدی امسال در انبارها باقی است،گفت: با توجه به آنکه فصل زمستان، ماه‌های فروردین و اردیبشهت پرمصرف ترین فصل چای است، نگرانی مبنی بر فروش چای تولیدی وجود ندارد، چراکه حداقل در ایام عید 3 هزارتن چای به مصرف می رسد.
 
وی همچنین شایعات اخیر مبنی بر باقی ماندن 15 هزارتن چای در انبارها را رد کرد.
 
رئیس سازمان چای در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت چای‌های سنواتی باقی مانده در انبارها بیان کرد: برخی چای‌های سنواتی باقی مانده در انبارها مربوط به سال های 79 تا 82 و بخش دیگر مربوط به سال های 86تا 88است.

وی ادامه داد: چای های سنواتی مربوط به سال 79 تا 82 به سبب پرداخت تسهیلات به کارخانه های چای، توسط بانک ملی تحت اختیار این بانک است که با صدور مجوز دولت از مجموع 30 هزارتن حدود 3 هزار تن آن تحت نظارت دستگاه مسئول با نرخ 2 هزار و 790 تومان جهت مصارف صنعتی از کشور خارج شدند.
 
روزبهان با اشاره به اینکه چای سنواتی سال های 86 تا 88 در اختیار تعاون روستایی است، بیان کرد: هم اکنون حدود 20 هزارتن چای در انبارهای تعاون روستایی باقی است که البته این میزان در گذشته بیشتر بوده است.
 
این مقام مسئول درباه آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران، گفت: امسال108 هزارتن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 203 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد که تاکنون 187 میلیارد و 500 میلیون تومان معادل 89 درصد بهای برگ سبز تحویلی، پرداخت شده است.

600 میلیون دلار ارزش مصرفی سالیانه چای کشور

روزبهان در ادامه بیان کرد:  500 هزار نفر از تولید چای امرار معاش می‌کنند که این امر بیانگر اهمیت تولید این محصول است.
 
وی با اشاره به دلایل اهمیت تولید چای گفت: ایجاد اشتغال مولد، نبود امکان کشت محصول دیگر در ارتفاعات باغات، ایجاد صنایع جانبی و محصولات دارای افزوده، نیمه ارگانیگ و استراتژیک بودن را می‌توان از دلایل اهمیت تولید چای برشمرد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از کشورهای پرمصرف چای هستیم،گفت: سالانه 600 میلیون دلار چای در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده نکردن از سموم دفع آفات در باغ های چای و عطر و طعم بی نظیر چای تولیدی ناشی از شرایط اقلیمی را از جمله مزیت های تولید چای ایرانی است.
 
رئیس سازمان چای با نگاهی به وضعیت تولید چای در سال‌های اخیر گفت: تولید برگ سبز چای از 300 هزارتن در سال 76 به کمتر از 80 هزارتن در سال 92 رسید که خوشبختانه با افزایش حمایت از چایکاران، تولید روند صعودی به خود گرفت.
 
وی افزایش 150 درصدی قیمت خرید برگ سبز چای از سال 93 به بعد، احیای 4هزار هکتار باغات رها شده و پرداخت تسهیلات به زراعی بدون بهره را دلیل اصلی روند روبه رشد تولید در سال‌های اخیر اعلام کرد.
 
روزبهان تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای در سال93 را یکی از اقدامات جدی سازمان دانست و افزود: صندوق حمایت از صنعت چای بزرگترین شرکت سهامی خاص در کشور بوده است که سرمایه کنونی آن به رقمی معادل 58 میلیارد تومان می رسد، در حالیکه در ابتدا با سرمایه 8 میلیارد و 600 میلیون تومان تشکیل شد.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 96، تسهیلاتی معادل 31 میلیارد و 500 میلیون تومان در اختیار چایکاران قرار گرفت، یادآور شد: در سال های 95 و 96 بیش از هزار و 600 دستگاه هرس و برگ پین از طریق تسهیلات غیرنقدی و بدون سود در اختیار چایکاران قرار گرفت، ضمن آنکه سیستم سوخت رسانی کارخانه های چای از گازوئیل سوز به سوخت گاز تغییر یافت.
 
رئیس سازمان چای مهم ترین پارامتر در یک صنعت را میزان سرمایه‌گذاری دانست و افزود: سرمایه‌گذاری صنعت چای از دو میلیارد تومان سال 92 به رقم 19 میلیارد تومان در سال 96 رسید و پیش بینی می‌شود که در سال زراعی جدید به 22 میلیارد تومان ارتقا یابد.

درآمد چایکاران 190 درصد رشد کرد

وی از رشد 35 درصدی تولید برگ سبز چای در چهار سال اخیر خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تولید برگ سبز چای، در آمد چایکاران از 70 میلیارد تومان سال 92 به 203 میلیارد تومان در سال 96 رسید.
 
این مقام مسئول با اشاره به ابنکه ضریب خودکفایی چای از 17 درصد سال 92 به 22 درصد در سال 96 ارتقا یافت،گفت: البته ضریب خودکفایی چای در سال گذشته به سبب شرایط مناسب اقلیمی به 28 درصد رسیده بود که امسال خشکسالی تا حدودی این موضوع را تحت تاثیر خود قرار داد.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره با برنامه های آینده سازمان چای تصریح کرد: برنامه ریزی به منظور افزایش تولید برگ سبز چای، افزایش کیفیت چای ایرانی، افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت چای، ارتقای صنعت مکانیزاسیون، افزایش تولید چای ایرانی و ضریب خودکفایی را بخشی از اقدامات پیش رو سازمان برشمرد.
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.