سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زند مطرح کرد:

معرفی ۴ نوع لیمو ترش مقاوم به آفت جاروک در آینده نزدیک

یک مقام مسئول گفت: کار تجاری ۴ نوع لیمو ترش مقاوم به آفت جاروک را آغاز کرده‌ایم که این محصولات به زودی معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش و فناوری تا پایان سال، 25 رقم جدید معرفی خواهد شد، اظهار کرد: 5 رقم گندم، سه رقم جو، 2 رقم نخود، یک رقم سیب زمینی، یک رقم لوبیا، 3 رقم چغندر قند، یک رقم برنج و تعدادی ارقام باغبانی معرفی خواهد شد.

وی از معرفی 30 آفت کش جدید کم خطر تا پایان سال خبر داد و گفت: تا پایان سال، 150 یافته جدید برای تمامی حوزه ها به کشاورزان معرفی خواهیم کرد.

به گفته زند؛ تا پایان سال با انعقاد 50 قرارداد انتقال دانش فنی در زمینه واگذاری دانش فنی بذر، نهال،کود شیمیایی و در حوزه های مختلف خاک و آب و گیاه پزشکی انجام خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تاسیس 12 شرکت دانش بنیان خبر داد و افزود: در حوزه‌های فعالیت تحقیقاتی و بین المللی یک پروژه با موسسه تحقیقات گندم داریم که در این پروژه کار بزرگی اتفاق افتاد، به طوریکه حدود 1700 لاین پیشرفته بخش گندم وارد ایران شد و کشت این لاین ها در حوزه های لاین گندم نان بهاره و گندم نان زمستانه داریم.

این مقام مسئول گفت: کار تجاری ۴ نوع لیمو ترش مقاوم به آفت جاروک را آغاز کردیم که این ارقام به زودی معرفی خواهند شد.

به گفته وی؛ جایگزینی پرشین لاین ایرانی مقاوم به ژنتیک و احداث باغات جدید را از اقدامات مقابله با آفت بیماری جاروک و بازسازی باغات لیموترش دانست.

زند با اشاره به اینکه در آینده ای نزدیک در زمینه واردات تخم چشم زده به کشورهای خارج دیگر وابسته نخواهیم بود، افزود: تکثیر حدود 500 جفت مولد عاری از بیماری تخم چشم زده برای قزل آلا در هفته جاری را می توان از دیگر اقدامات مشترک  سازمان با علم و فناوری برشمرد که با کمک بخش خصوصی به زودی تخم چشم زده قزل آلا عاری از بیماری دانش فنی را تکمیل و در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهیم داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای تشخیص سریع و دقیق برخی بیماری ها از قبیل جاروک، آنتی بادی های لازم را از سایر کشورها وارد می‌کردیم، اما اکنون با بومی شدن این دانش در موسسه گیاه پزشکی و تجاری شدن آن دیگر به واردات، نیازی  نخواهیم داشت.

به گفته وی؛ سال گذشته در مجموع 150 دانش فنی تولید شد که بخشی از آن به بخش خصوصی و بخش دیگر به منظور ترویج بین کشاورزان توزیع خواهد شد.

 تولید هسته اولیه بذور از 6 هزار و 500 تن فراتر خواهد رفت

به گفته زند تا پایان سال پیش بینی می شود که بیش از 6 هزار و 500 تن هسته اولیه بذور تولید شود.

وی تولید واکسن های انسانی تا 23 دوز، 140 هزار آمپول از پادزهرها و 2.3 میلیارد دوز در بخش واکسن دام و طیور را از دیگر اقدامات در حوزه تولید محصولات فناورانه برشمرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: با توجه به رقابتی بودن تولید واکسن دام و طیور با سایر کشورها، بیش از دوبرابر معادل 2.3 میلیارد دوز واکسن در این بخش وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه پادزهرها به طور کامل خودکفا هستیم، بیان کرد: در زمینه واکسن های انسانی از 9 واکسن، 6 تا 7 واکسن در موسسه رازی تولید می شود.

نظارت بر مزارع تولید بذر الکترونیکی شد

وی در ادامه تصریح کرد: تا پایان سال ظرفیت بذور گواهی شده را به 600 هزار تن خواهیم رساند،این در حالی است که تا سال 92 تنها 330 هزارتن بذر گواهی شده توسط موسسه ثبت بذر گواهی شد.

زند ادامه داد: تا سال 92، نظارت بر تولید گواهی نهال، 115 میلیون اصله صورت گرفت که  انتظار می رود تا پایان سال به 18 میلیون اصله نهال برسیم.

به گفته این مقام مسئول؛  نظارت بر 105 هزار مزارع تولید بذر الکترونیک شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه باغ های مادری در دستور کار موسسه ثبت و گواهی قرار گرفته است، گفت: با احداث یک باغ جدید مادری تا پایان سال، تعداد این باغ ها به 4 باغ می رسد.

وی افزود: با توجه به آنکه 18 درصد کودهای موجود در بازار تقلبی شناخته شدند، تولید آنها متوقف شد.

سرانه آموزش کشاورزان ارتقا یافت

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت سرانه آموزش بهره برداران بخش کشاورزی بیان کرد: در سال 92 به طور متوسط سرانه آموزش کشاورزان 56 دقیقه بود که امسال به حدود 259 دقیقه ارتقا یافت.

متوسط سن کشاورزان ایران از اروپا کمتر است

زند افزود: سال 92 به ازای هر 3 هزار و 130 کشاورز تنها یک مروج وجود داشت که هم اکنون برای هر 530 کشاورز یک مروج وجود دارد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی با اجرای طرح پهنه بندی در هر پهنه ای 500 تا 530 کشاورز تحت یک مروج است.

وی در بخش دیگر سخنان خود متوسط سن کشاورزان 53 سال اعلام کرد و گفت: متوسط سن آمار در اتحادیه اروپا 60 سال است که کمیسیونر اتحادیه اروپا معتقد است به سبب پر ریسک بودن بخش کشاورزی ، جوانان انگیزه ای به کار در این بخش ندارند.

زند از ثبت اطلاعات 3 هزار و 730 کشاورز در سامانه خبر داد و گفت: براین اساس بیش از 95 درصد اطلاعات کشاورزان و جزئیات پهنه به ثبت رسیده است .

وی از ایجاد 825 صندوق توسعه خرد اعتبارات زنان روستایی تا پایان سال خبر داد. 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در بخش پایانی سخنان خود از ابلاغ قانون ذخایر ژنتیک برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: قانون ذخایر ژنتیک در حال گذراندن مراحل پایانی خود در مجلس شورای اسلامی است که با ابلاغ آن تمامی وزارتخانه ها موظف هستند که برای مدیریت ذخایر خود سازو کار تشکیلاتی به کار گیرند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.