سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اظهارنظرهایی که سبب کفر می‌شوند

آیت الله محمدی ری شهری با استناد به آیه ٥٢ سوره مبارکه عنکبوت گفت: انواع کفر نکوهیده به معنای کفر جحود شامل کفر جهلی و کفر عملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛آیت‌الله محمدی ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که هر هفته یکشنبه‌ها بعد از نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود، در تفسیر آیه ششم از سورۀ مبارکه بقره گفت: ریشه کفر به معنای پنهان کردن و کافر به معنای پنهان کننده است، که در قرآن کریم هم دارای اقسام مختلف است و هم اینکه این پنهان کردن هم جنبه مادی دارد، مثل پنهان کردن دانه زیر خاک و نیز جنبه معنوی همچون پنهان کردن باورهای موهوم .

آیت الله محمدی ری شهری اظهار داشت: خداوند می‌فرماید: مَثَل دنیا از هر حیث آن همچون مال، ریاست و انواع شهوات و دارایی‌های دنیایی، مَثَل گیاهان روئیده شده در فصل بهار است که چشم‌ها را خیره می‌کند، و بیننده تصور می‌کند که همیشه این گیاهان سر سبز و خوش منظر خواهند بود، در حالی که در گردش ایام فصل خزان و فصل زمستان وضعیت ظاهری آن تغییر خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با استناد به آیه سوره بقره آیه ٢٥٦ گفت: ممکن است در ظاهر تصور شود، کافر همیشه به معنای بد بکار می‌رود، در حالی که اقسام کفر عبارتند از کافری که فاقد مدح و ذم است، همچون کشاورزی که دانه را در دل خاک پنهان می‌کند و کافر نیکو یعنی کسی که پنهان کننده باطل است و کافر نکوهیده که پنهان کننده حق بشمار می‌رود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در ادامه با استناد به آیه ٥٢ سوره مبارکه عنکبوت بیان کرد: انواع کفر نکوهیده به معنای کفر جحود شامل کفر جهلی و کفر عملی می‌شود، از این رو امام باقر(ع) در روایت شریفی می‌فرمایند: اگر بندگان ، آن گاه که نمی‌دانستند درنگ می‌کردند، گرفتار انکار و کفر نمی‌شدند و در روایت دیگری از حضرت علی(ع) آمده است که اگر بندگان، به گاه ندانستن، [از اظهار نظر] باز می‌ایستادند، کافر و گمراه نمی‌شدند.

آیت الله محمدی ری شهری کنترل خشم و غضب و همچنین پوشاندن عیوب دیگران از بهترین سجایای اخلاقی است، زیرا که صفت ستاریت از صفات خدای متعال به‌شمار می‌رود و خداوند این رفتار را میان بندگان خود دوست دارد، که بدی‌ها پنهان کنند و خوبی‌ها را ظاهر نمایند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ائمه اطهار ، قرآن ، تفسیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.