سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز مطرح کرد؛

خداحافظی از سرویس‌های مطلوب گازرسانی با حذف آبونمان!/ صادرات گاز رایگان به ترکیه متوقف شد

معاون وزیر نفت گفت: با حذف آبونمان امکان توسعه و ارائه سرویس مطلوب حذف می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز، امروز (دوشنبه 16بهمن)، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، در تشریح عملکرد این شرکت، اظهار کرد: با حذف هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز از لایحه بودجه سال 97 به وسیله مجلس شورای اسلامی و همچنین حذف آبونمان از قبوض گاز؛ ارايه سرویس مطلوب و توسعه در این بخش امکان پذیر نخواهد بود. با باد هوا که نمی‌توان سرویسی به مردم ارائه داد.

وی با اشاره به لزوم اجرای نوآوری در شرکت ملی گاز، افزود: باید به سمت هوشمندسازی کنتورهای گاز حرکت کنیم. این موضوع بدون منابع چگونه محقق خواهد شد.

عراقی ادامه داد:حذف آبونمان لازم القبول نیست، اما لازم الاجرا است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی گاز 17 هزار میلیارد تومان درآمد دارد، افزود: از این میزان 8 هزار میلیارد تومان سهم هدفمندی یارانه هاست. باقی این درآمد نیز سهم سود سهام و مالیات می‌شود. همچنین درآمد ناشی از صادرات به صندوق توسعه ملی واریز می شود.

معاون وزیر نفت گفت: بنابراین به طور کلی حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان در حساب شرکت ملی گاز می ماند که آنهم صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

عراقی با اشاره به حذف یک هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت ملی گاز، گفت: این موضوع امکان پذیر نیست و مجلس باید آن را حل کند. این در حاليست که طبق بند ماده 30 قانون وصول برخی از درٱمدهای دولت گفته شده که شورای اقتصاد این اجازه را داده است.بهرحال با اينکه چگونگی حذف آبونمان برای ما مشخص نیست اما تابع قانون هستیم و آن را حذف کردیم.


امکان جابه‌جایی یک ریال وجود ندارد


مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره گزارش دیوان عالی محاسبات مبنی بر واریز نشدن 11هزار میلیارد تومان از جانب این شرکت به خزانه گفت :به نظرم اين موضوع مربوط به بحث حسابداری انجام شده از جانب دیوان محاسبات است.

وی ادامه داد :خود رییس دیوان محاسبات اعلام کرده است که باید چرخشی انجام می شد که این امر محقق نشده است. ما طی نامه ارسالی به آنها خواستار آگاهی از نحوه حسابرسی آنها شده ایم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: البته خود مسئولان دیوان اعلام کرده‌اند که شرکت ملی گاز به واریز 11 هزار ميلياردی اقدام کرده و برگشت نیز داده اند.

عراقی گفت: با اینکه دیوان معتقد است ما چرخشی درباره این 11هزار میلیارد انجام نداده‌ايم، اما شرکت ملی گاز براساس اسناد و مدارک خود بر این باور است که این چرخش انجام شده است.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه امکان جابه‌جایی حتی یک ریال هم وجود ندارد.

تا دو سال آینده 8000 روستا گازرسانی می‌شود


معاون وزیر نفت با بیان اینکه امروزه یکی از بزرگترین شبکه‌های گازرسانی موجود در سطح دنیا متعلق به شرکت ملی گاز است، اظهار کرد: روزانه 800 میلیون متر مکعب گاز در سطح کشور تولید می‌شود به طوری که این موضوع به اقصی نقاط کشور انتقال پیدا می‌کند و هم اکنون 92 درصد از مردم از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، به عبارتی 76 درصد روستاییان و 98 درصد شهرها در حال استفاده از گاز هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: افزون بر بخش خانگی گازرسانی به بخش‌های نیروگاهی، صنایع و صادرات در سخت‌ترین شرایط و در سرمای زیر چند درجه صفر در تعداد زیادی از استان‌ها به صورت پایدار و بدون کوچکترین وقفه‌ای انجام شده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: شرکت ملی گاز در طول 40 سال گذشته در مسیر تحقق سیاست‌های محرومیت‌زدایی، ایجاد رفاه، ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی به عنوان یک شرکت جهادی و انقلابی در بحث کار بوده است.

عراقی ادامه داد: تمامی اهداف پیش گرفته شده در شرکت ملی گاز بعد از گذشت 40 سال همگی در راستای منافع ملی نظام و شعارهای انقلاب اسلامی بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز بیان کرد: انتقال کنترل و راه اندازی چند ایستگاه مهم، راه اندازی قسمت اعظمی از خط ششم و خط کیاسر- نکا از جمله اهم اقدامات انجام شده در طول امسال بوده است.

وی گفت: با اقدامات فوق استان‌های شمالی کشور فشار گازی را دریافت کردند که برابر با فشار گاز موجود در عسلویه بوده است. قبل از ورود زمستان و در حین کار 270 ایستگاه مشغول به کار بوده اند. توربین‌ها همانند موتورهای هواپیما به طور شبانه روزی در حال فعالیت هستند.

معاون وزیر نفت ادامه داد: 30 هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز در حال فعالیت هستند و پایشگاه‌ها بدون کوچکترین توقفی در حال انجام کار هستند.

عراقی بیان کرد: 7 تا 8 هزار روستای باقیمانده تا دو سال آینده گاز رسانی خواهند شد.

خروج از حالت اضطرار با راه اندازی خط کیاسر- نکا

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه با افتتاح خط کیاسر- نکا از حالت اضطرار خارج شده‌ایم، افزود: دیگر با بهانه‌ واهی کشور همسایه که تا چندی پیش برای تأمین گاز شمال کشور به واردات گاز از آن اقدام کرده‌ایم، جواب نخواهیم داد از این به بعد رابطه ما با ترکمنستان تنها یک رابطه تجاری خواهد بود.

وی با بیان اینکه راه اندازی خط کیاسر- نکا کار بسیار سختی بود، تصریح کرد: مردم استان‌های گرگان، مازندران و جنوب خراسان از تامین نیاز گاز خود اطمینان خواهند داشت.

معاون وزیر نفت ادامه داد: فاصله‌های طی شده بین کیاسر- دامغان و نکا به علت کوهستانی و جنگلی بودن مسیر، کار  بسیار سختی بود که با موفقیت به انجام رسید. همین موضوع باعث شد تا امسال در زمستان مردم مناطق شمالی کشور با فشار بالا از گاز بهره‌مند شوند البته این گاز عاید صنایع نیروگاه‌ها و گلخانه‌ها نیز شد.

بهره‌برداری 80 درصدی از خط ششم

عراقی با بیان اینکه خط ششم هزار کیلومتر است، افزود: اجرای هزار کیلومتر خط لوله گاز در سخت‌ترین مناطق کوهستانی و در مجاورت رودخانه کارون با گذر از مناطق پیچیده کار بسیار پر زحمتی است که پیچید‌گی‌های خاص خود را دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: با همت همکاران قسمتی از خط ششم، یعنی 80 درصد از پروژه امسال به بهره‌برداری رسید و همین امر سبب شد تا دیگر در تأمین نیاز گاز غرب کشور نگرانی نداشته باشیم.

وی در تشریح دیگر فواید خط ششم گفت: با استفاده از مزیت خط ششم قرارداد صادرات گاز به عراق در قسمت بغداد در حال اجراست و در زمینه صادرات گاز به ترکیه نیز هیچ مشکلی نداریم.

افتتاح سه هزار پروژه گاز رسانی در سراسر کشور مقارن با دهه فجر

معاون وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری 9 ایستگاه طی امسال، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سه هزار پروژه دیگر در این ایام افتتاح خواهد شد.

عراقی گفت: مجموعه ارزش این پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده 12 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که 3 هزار میلیارد آن متعلق به شهرها و روستاها است.

صادرات گاز رایگان به ترکیه متوقف شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز از پایان یافتن صادرات گاز رایگان به ترکیه و تسویه کامل بدهی گازی به این کشور خبر داد و گفت: از این به بعد صادارت گاز به ترکیه به روال معمول انجام و پول آن دریافت خواهد شد.

عراقی با بیان اینکه صادرات گاز به کشورهای همسایه تحت تأثیر مسائل سیاسی است، گفت: همزمان با مذاکره با کویت برای صادرات گاز به این کشور برخی با بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان پل ارتباطی ما به کویت و سایر کشورهای حاشیه ای خلیج فارس را قطع کردند.

صادرات روزانه 200 میلیون متر مکعب گاز در برنامه ششم توسعه

معاون وزیر نفت درباره میزان تولید و صادرات گاز در برنامه 5 ساله ششم توسعه بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده در برنامه ششم توسعه یک میلیارد متر مکعب تولید و انتقال گاز باید انجام شود همچنین روزانه 200 میلیون متر مکعب صادرات گاز در نظر گرفته شده است به همین منظور و برای تحقق این مهم احداث خطوط لوله نهم و یازدهم در دستور کار قرار دارد  همچنین 38 ایستگاه تقویت فشار انجام خواهد.

لزوم خصوصی سازی شرکت ملی گاز

عراقی با اشاره به برنامه این شرکت به منظور خصوصی‌سازی گفت: ما دو سناریو را برای این منظور پیگیری می‌کنیم که سناریوی اول، برون‌سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی است، به طوری که مالکیت در اختیار دولت و اجرای کار برعهده بخش خصوصی است که این کار هم‌اکنون در شرکت ملی گاز در حال انجام است، اما سناریوی دوم که وزارت نفت پیگیری می‌کند، مطالعه بر روی ساختار صنعت نفت ایران است که مشخص شود کدام بخش‌ها باید در حاکمیت باقی بمانند و کدام بخش‌ها به بخش خصوصی منتقل شوند.

نحوه دریافت پول صادرات گاز را نمی توانم بازگو کنم

وی گفت: در زمینه دریافت هزینه ناشی از صادرات گاز عراق هیچ مشکلی نداریم. پول آن را دریافت می کنیم، اما نمی توانم چگونگی دریافت آن را بازگو کنم، چرا که در صورت مشخص شدن آن قطع به یقین مشکلاتی برای ما ایجاد خواهند کرد.

 روسیه برای صادرات گاز به کویت راهی جز ایران ندارد

عراقی گفت: اگر روسیه بخواهد گاز خود را به کویت صادر کند چاره ای جز عبور آن از طریق ایران ندارد، البته در این باره با کره ای ها مذاکرات برتری داشته ایم اما حادثه ای که برای سفارت عربستان رخ داد باعث شد مذاکرات ما با کویت متوقف شود.

وی بیان کرد: هم اکنون میزان صادرات گاز عراق به میزانی حدود 8 تا 10 میلیون متر مکعب است و صادرات گاز به ترکیه ادامه دارد این در حالی است که واردات گاز به ترکمنستان خاتمه یافته است.

 صادرات ضعیف گاز ریشه در مصرف بی رویه دارد

وی گفت: مهمترین علت ضعف ما در حومه صادرات گاز این است که هر چه تولید می شود مصرف می کنیم و با اینکه شرایط ایده آلی برای فعالیت در زمینه گاز داریم اما مصرف بی رویه باعث شده که در این زمینه نقش مثمری نداشته باشیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: مردم در نهادهای دولتی و خصوصی صرفه جویی نمی کنند قانون گذار نیز در این باره اقدامی نمی کند تکلیف ما چیست؟ چرا باید هر آنچه که تولید می شود مصرف کنیم.

عراقی گفت: بر اساس آمارهای موجود مردم در بخش خانگی بیشترین صرفه جویی را در مصرف گاز سال 95 داشته اند.

 توافق ایران و کره بر روی ساخت و نخستین مینی‌ال‌ان‌جی

وی با اشاره به قراردادهایی که بین مرکز تحقیقاتی دانشگاه تهران و یک شرکت کره ای برای مطالعه بر رویمینی‌ال‌ان‌جی منعقد شده است، گفت: این کار در حال اجرا است و اگر بتوانیم سرعت کار را بالا ببریم برای نخستین بار ایران و کره بر روی یک لایسنس به تفاهم و توافق رسیده و می‌توانیم آن را صادر کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: شرکت ملی نفت ، گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
در مازندران آبونمان را حذف کردند وبه جای آن خدمات مستمر قرار دادند ومبلغ آن بیشتر از آبونمان است !!! ای کاش همان آبونمان بود
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
خوب آبونمان رو که حذف نکردن فقط در قبوض جدید اسمشو به هزینه خدمات مستمر تغییر دادن
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
ما باید ذخایر نفت و گاز خود را افزایش دهیم
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
اب و برق رایگان قرا بود باشه چی شد؟