سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شریعتی نیاسر مطرح کرد:

سطح‌بندی دانشگاه‌های کشور با هدف افزایش انگیزه رقابتی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با هدف افزایش رقابت بین دانشگاه‌ها سطح بندی بین مراکز علمی کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر در آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری با اشاره به این مطلب که در طول سال‌های گذشته بیشتر به کمیت دانشگاهی توجه شده است، گفت: امروز زمان ارتقا کیفی دانشگاه‌ها است؛ در بحث ارتقا کیفی چندین پارامتر نقش دارد؛ یکی بحث مهارت افزایی است که در آن باید راهکار‌هایی اندیشه شود تا دانشجویان پس از اتمام دوران تحصیل از مهارت کافی برخورد باشند.

شریعتی وجه دیگر کیفی سازی دانشگاه‌ها را توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانست و افزود: اخیرا سالانه تعداد ۲ هزار تا ۲۵۰۰ نفر عضو هیئت علمی جذب کرده‌ایم؛ طبیعتا سن اعضای هیئت علمی پایین آمده است؛  گرچه نخبگان به این زمینه ورود پیداکرده‌اند ولی این افراد تجربه کافی برای ارتباط با دانشجو را ندارند؛ به همین دلیل باید مراکز توانمندسازی اساتید تدارک دیده شود تا بدنه هیئت علمی با الگو گرفتن از متد‌های روز دانشگاه‌های جهان، ارتباط بهتر و موثرتری با دانشجو داشته باشد.

شریعتی افزود: یکی دیگر از موارد کیفی سازی، برگزاری آزمون‌های تخصصی است که محدود به نظام آموزشی نیست و نیازمند هماهنگی با سایر ارگان‌ها است؛ نهاد‌هایی که قرار است فارغ التحصیلان را جذب کنند باید این آزمون‌ها را به رسمیت بشناسند.

تعریف ماموریت‌‌های ویژه برای دانشگاه‌ها

شریعتی با بیان این مطلب که ماموریت‌های مشخصی برای دانشگاه‌ ها تعریف شده است، گفت: تفویض اختیارات به دانشگاه‌ها را از 2 سال قبل شروع کردیم که تا پایان امسال دانشگاه‌ها بسیاری از مسائل خود را به تنهایی حل و فصل کنند؛ قطعا به موازات تفویض اختیارات مسئولیت دانشگاه‌ها هم اضافه می‌شود.

سطح بندی دانشگاه‌های کشور اجرایی می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به سطح بندی دانشگاه‌های کشور گفت: با هدف افزایش رقابت بین دانشگاه‌ها سطح بندی بین مراکز علمی صورت می‌گیرد؛ شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها از دیگر اهداف این سطح بندی است انتخاب اعضای هیئت علمی نمونه کشوری هم در همین راستا است؛ ما در حقیقت در بیست و ششمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی در تلاشیم تا بار دیگر بر لزوم افزایش کیفی اساتید دانشگاهی تاکید داشته باشیم.

شریعتی نیاسر در توضیح نحوه انتخاب اساتید نمونه کشوری گفت: در تاریخ  ۹۶/۳/۱ دستورالعمل انتخاب اعضای هیئت علمی ابلاغ شد که به موجب آن اساتیدی که حداقل ۵ سال سابقه آموزشی داشتند با تکیه بر جنبه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی ابتدا در موسسه محل خدمت خود انتخاب شدند؛ در این مرحله به ازای  هر ۱۵۰ عضو هیئت علمی، یک نفر و حداکثر ۴ نفر از یک دانشگاه به وزارت علوم معرفی شدند؛ در نهایت روند انتخاب برترین اساتید دانشگاهی در معاونت آموزشی و هیئت ممیزه وزارت علوم صورت گرفت.

شریعتی نیاسر افزود: اساتید برتر هیئت علمی در تاریخ  ۹۶/۹/۱۴ انتخاب شدند که از دانشگاه‌های تربیت مدرس، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، چمران اهواز، علامه طباطبایی تهران، علم و صنعت، صنعتی شریف، شیراز، علم و فناوری رنگ و پوشش و بوعلی سینای همدان بودند؛ طی سنوات گذشته  ۳۸۴ نفر از اعضای هیئت علمی ۴۷ دانشگاه به استاد نمونه کشوری نائل شدند؛ دانشگاه‌های تهران، بهشتی، صنعتی شریف و فردوسی مشهد در صدر دانشگاه‌های کشور در زمینه تعداد اساتید برتر هستند.

تقدیر از اساتید نمونه کشوری در نکوداشت اعضای هیئت علمی

شریعتی نیاسر یادآور شد: امیدواریم سال آینده به دلیل ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها سال پرافتخاری برای نظام آموزشی کشور باشد.

در پایان آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی، از اساتید نمونه کشوری تقدیر شد. این اساتید عبارتند از : عادل آذر استاد دانشگاه تربیت مدرس، حسین آفریده استاد دانشگاه  صنعتی امیرکبیر، حسین خادمی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان،محمد دبیرمقدم استاد دانشگاه علامه طباطبایی، حسین سرپولکی استاد دانشگاه  علم و صنعت، محمد حسن سعیدی استاد دانشگاه صنعتی شریف، منیژه شهنی ییلاق استاد دانشگاه چمران اهواز ، ناصر طابل بیدختی استاد دانشگاه شیراز، کمال الدین قرنجیگ استاد موسسه علم و فناوری رنگ و پوشش و داود نعمت الهی استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
دانشچویان شهرهای مناطق محروم باید پانزده باشه نه دانشجویانی که با امکانات عالی تحصیل کرده ان
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
ان شاالله همه موفق باشند
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
ان شاالله همه موفق باشند
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
متاسفانه برخی رشته ها در پذیرش دکتری بدون آزمون قربانی سطح بندی دانشگاها میشن .
ناشناس
۰۰:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
سطح بندی رشته یعنی رشته تکنولوژی معماری درسطح ارشد فقط در دانشگاه تهران و دو موسسه غیر انتفاعی و دوسه دانشگاه آزاد انجام شده کیفیتر از مهندسی معماری هست الویت در دکتری در سطح اول پذیرش قرار بگیره.
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
سطح بندی دانشگاه فایده نداره سطح بندی رشته ها و سختی انها و موجود بودن رشته ها انجام شود برخی رشته ها در دانشگاه اصلی نبودن .