سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محسنی بندپی خبر داد

رشد ۳۴ درصدی مشارکت‌های مردمی نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مشارکت‌های مردمی سازمان در 10 ماهه سال 96 با رشد 34 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری ظهر امروز(یکشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مشارکت‌های مردمی سازمان در 10 ماهه سال 96 با رشد 34 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

وی تصریح کرد: در جریان زلزله کرمانشاه ۶۱۱ نفر در قالب گروه‌های داوطلب نیرو‌های محب، به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند و خدمات مورد نیاز زلزله زدگان را ارائه کردند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برخی از آمارها طی سال گذشته، از حضور ۳۲ تا ۳۶ هزار معتاد متجاهر در کشور حکایت داشت و در این میان برخی از مجموعه‌ها از آمار 8 هزار نفری زنان کارتن خواب خبر دادند که با راه اندازی مرکز نگهداری از زنان معتاد متجاهر تنها 500 نفر به این مرکز منتقل شدند و در بررسی‌های میدانی هم تعداد زنان کارتن خواب معتاد متجاهر در خیابان ها و پاتوق ها قابل توجه نبود.

محسنی بندپی یادآور شد: بر طبق آماری که برخی از مسئولان به طور رسمی اعلام می‌کنند، تعداد معتادان متجاهر در کشور بین 32 تا 36 هزار نفر است و در سال 95 و 96 بیش از 15 هزار معتاد متجاهر در مراکز اقامتی سازمان بهزیستی کشور پذیرش شده‌اند و به حرفه آموزی و توانمندی مشغول هستند.

وی تاکید کرد: در سال جاری 8 هزار معتاد متجاهر در مراکز مربوط به سازمان بهزیستی کشور پذیرش شده اند و این سازمان آمادگی برای پذیرش 6 هزار معتاد متجاهر در سایر مراکز اقامتی ترک اعتیاد خود را اعلام کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اثر بخشی اقدامات پیشگیرانه در بلند مدت مشخص می شود و یکی از مشکلات حوزه اعتیاد، معتادان متجاهر هستند که دچار اعتیاد عمیق بوده و سخت در دسترس به حساب می آیند و این معضل در کلانشهرها بیشتر به چشم می خورد.

محسنی بندپی در ادامه افزود: در بحث کودکان کار طی دو مرحله طرحی اجرا شد که در هر 2 مرحله بیش از 2 هزار کودک که در مجموع نزدیک به 5 هزار کودک بودند به مرلکز نگهداری از کودکان سازمان بهزیستی کشور منتقل شدند و 65 درصد این کودکان را اتباع غیر ایرانی تشکیل می دادند و تقریبا 35 درصد از 70 درصد کودکان ایرانی را نیز کودکان غیر تهرانی شامل می‌شدند.

وی تصریح کرد: اگر کودکی پس از 3 بار متوالی باز هم در سطح خیابان و مشغول به کار مشاهده شود، حضانت وی از والدین او برای 6 ماه سلب می شود و کودک به مراکز نگهداری از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست منتقل می شود و همچنین اگر خانواده ای توانایی و تمکن مالی فرزند خود را نداشته باشند، تحت پوشش دو نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در سال 97 مستمری مددجویان بهزیستی به میزان 10 درصد افزایش پیدا می‌کند و برای کاهش فقر مطلق در جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و افرادی که هیچ گونه درآمدی ندارند نیز مبلغ 2 هزار و 600 میلیارد تومان از محل حذف هدفمندی یارانه ها، برای پشت نوبتی های دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور اختصاص می یابد.

محسنی بندپی اضافه کرد: در قانون ششم توسعه بر افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش بهزیستی در طول سال، به میزان حداقل افزایش حقوق بگیران دولتی تاکید شده است و این مبلغ باید در حد قابل قبولی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری مبلغ 900 میلیارد تومان برای اشتغالزایی افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور اختصاص یافت و این مبلغ نسبت به سال گذشته با افزایش قابل قبولی همراه بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مسئله استخدام در سازمان بهزیستی کشور افزود: در سال آینده موضوع استخدام 2 هزار نفر در بخش‌های مختلف سازمان بهزیستی کشور را به سازمان امور استخدامی پیشنهاد کرده ایم که در صورت تایید، این افراد در مراکز اورژانس اجتماعی و شیرخوارگاه ها و همچنین سایر مراکز زیر مجموعه بهزیستی استخدام می شوند.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: متاسفانه بودجه مراکز توانبخشی در آذر،دی و بهمن ماه که برای جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی اختصاص می‌یابد، به آن مراکز پرداخت نشده است و خزانه به سازمان بهزیستی کشور، قول داده است که تا پایان اسفند ماه این معوقات را به حساب این مراکز واریز کند.

وی تاکید کرد: بودجه سال آینده بهزیستی با افزایش 10 درصدی نسبت به سال گذشته همراه است و البته مجلس شورای اسلامی هم 4 درصد دیگر به بودجه این سازمان اضافه کرده است که در مجموع بودجه سال آینده سازمان بهزیستی با افزایش 14 درصدی همراه خواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برای مراکز توانبخشی و نوسازی تجهیزات آن ها منتظر دریافت بودجه مربوطه هستیم و به محض وصول بودجه مورد نظر، مبلغ را به مراکز توانبخشی تزریق می‌کنیم و در این میان استان‌های کم برخورد با افزایش بودجه 40 درصدی مراکز توانبخشی روبرو هستند.

محسنی بندپی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از او پرسید در حوزه پیشگیری و اقداماتی که سازمان بهزیستی کشور انجام داده است چه نمره ای به خود می‌دهند، گفت: در بحث پیشگیری از معلولیت ها نمره 20 به سازمان بهزیستی می دهم و اما در حوزه پیشگیری از اعتیاد هنوز به دنبال جبران عقب ماندگی های گذشته هستیم.

وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور اقدامات خود را بر پایه اقدامات پیشگیرانه پیش می‌برد و این اقدامات سایر حوزه‌های پیشگیری از معلولیت ها، غربالگری ژنتیکی و سایر امور پیشگیری محورانه را شامل می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بحث توانمندسازی و اشتغالزایی برای بهبود یافته‌های حوزه اعتیاد و همچنین ارائه بسته های مداخلاتی و آموزشی ویژه این افراد را جزء اولویت های اصلی سازمان بهزیستی کشور برشمرد.

محسنی بندپی از اعتیاد به عنوان نخستین و همچنین طلاق به عنوان دومین معضل اجتماعی یاد و تصریح کرد: یک مجموعه نظام یافته 24 تایی در بحث حمایت های روانی و اجتماعی از دانش آموزان و همچنین 32 بسته روانشناسی و مشاوره، برای پیشگیری از شیوع آسیب های اجتماعی طراحی شده و در اختیار 4 گروه دانش آموزان، والدین، معلم ها و کارشناسان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، زلزله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.