سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام و المسلمین سعید بهشتی مطرح کرد:

تعدد مقالات سد راه ارتقای نظام آموزشی/ مقالات کاربردی راهگشای پویایی دانشگاه و جامعه

مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تعدد مقالات علمی کیفیت را به چالش می‌کشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حجت‌الاسلام و المسلمین سعید بهشتی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در کارگاه دانش‌افزایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: در سطح دانشگاه‌ها توجه به اصول تعلیم و تربیت اسلامی به لحاظ تقویت، تحکیم مبانی و اصول اعتقادی به خصوص در نظر گرفتن اخلاق حرفه‌ای در چارچوب موازین و معیارهای اسلامی یک ضرورت است که باید دانشگاه‌ها به آن بپردازند.

تعدد چاپ و انتشار مقالات  یکی از اشکالات نظام آموزش عالی

وی افزود: یکی از اشکالات نظام آموزش عالی، تعدد چاپ و انتشار مقالات با درجه علمی پژوهشی، فصل‌نامه‌های علمی پژوهشی و دیگر عناوین است هر چند تعدد مقالات نیز جز اعتبارات و امتیازات نظام آموزشی است اما توجه به تعداد مقالات در نظام آموزشی ما کیفیت مقالات را به چالش کشیده است و کمتر شیوه مقاله نویسی انفرادی دیده می‌شود و اکثر مقالات برآورده از پایان‌نامه و رسالات دانشجویی است.

مؤسس و مدیر گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: ما از توانمندی اساتید اطلاع کامل داریم و برخی از اساتید نظارت و راهنمایی کاملی دارند اما این مانع انتقاد نمی‌شود و باید همگان بدانند که مقالات کاربردی تنها راهگشای پویایی دانشگاه‌ها و رفع بسیاری از مشکلات است اما به خوبی به آن نپرداخته ایم و مقالات غیرکاربردی گوی سبقت را ربوده است.

افت کیفی مقالات علمی در کشور

وی با اشاره به افت کیفی مقالات خاطر نشان کرد: گسترش کمی دانشگاه‌ها، کثرت مؤسسات آموزشی متنوع، افزایش تعداد دانشجویان و گاه وجود تعداد زیادی دانش آموخته بیکار از جمله چالش‌هایی هستند که نظام آموزش عالی ایران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، گسترش کمی نظام آموزش عالی، بدون توجه به ظرفیت های موجود و توان بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، کاهش کیفیت نظام آموزش عالی را نیز به دنبال خواهد داشت و در واقع نمی توان گسترش کمی و ازدیاد دانشجویان و دانش آموختگان را دلیلی بر وجود کیفیت مطلوب دانست.

بهشتی گفت: حتی در مباحث انسانی و رشته‌هایی نظیر تعلیم وتربیت که عملا کاربردی هستند تعدد مقالات غیرکاربردی، عرصه‌های عملی را به چالش کشانده است و در بسیاری از مواقع نیز در رشته‌های دانشگاهی تعدد مقالات و ارتقای اساتید موجب زیر پا گذاشته شدن اخلاق حرفه‌ای از سوی برخی از اساتید شده است که باید متولیان امر به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود : روش شناسی آموزشی یکدیگر از مشکلات نظام آموزشی است که از مقاطع ابتدایی تا آموزش عالی به چشم می‌خورد که این مشکل از قبل از انقلاب نیز بوده و در حال حاضر نیز ادامه دارد و متولیان آموزش کشور از وزارت آموزش و پرورش تا نظام آموزش عالی باید بدانند که تکیه روی محفوظات دانش‌آموزان امروز و دانشجویان آینده باعث کمرنگ شدن قوه تفکر، نقد و تفکر انتقادی است و با توجه به اهمیت تفکر و تعقل در معارف الهی و متون علمی باید این موضوع از گام های ابتدایی مورد بازنگری قرار گیرد.

بهشتی اظهار کرد: در عرصه تحصیلات تکمیلی برخی از اساتید با توجه به تعدد دانشجویان سلب مسئولیت می‌کنند و دانشجو در قالب ارائه سمینار تنها می‌ماند و استاد که باید راهنما و صاحب کرسی باشد نظارت و هدایت دانشجو را به فراموشی می‌سپارد و کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها زیر سوال می‌رود و این در حالی است که استاد باید در میدان آموزش و تحقیقات صاحب‌نظر باشد و نباید اساتید بدون پشتوانه مطالعاتی در دانشگاه حضور پیدا کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نباید عمقی کردن مفاد آموزشی را در نظام آموزشی از یاد ببریم بلکه متولیان نظام آموزشی عالی باید با ارائه راه‌کار‌های ارتقای اساتید و کیفی سازی مقالات با در نظر داشتن اخلاق حرفه‌ای پویایی و رشد دانشگاه‌ها را در نظر بگیرند تا شاهد ارتقای نظام آموزشی کشور باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.