وى ادامه داد: اين سايت هاى ماهواره اى كه كار جاسوسى انجام مى دادند حتى اجازه نمى دادند كه دربان سايت از ايرانى ها باشد، ای كاش اين امكان ايجاد شود كه اين سايت ها در دسترس قراركيرد و اسناد آنها آشكار و مشخص شود كه چه حدود و قصورى براى ما قائل بودند.
آذرى جهرمى با اشاره به تقدير از برگزيدگان مسابقه مكعب دانشجويى در مراسم امروز گفت: امروز در مراسم روز فناورى فضايى، دانشجويان ما در مراكز پيشرفته مسابقه مى دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان كرد: اينكه يک ماهواره از مدار خارج شود ارزشى ندارد، البته همين كه در اين زمينه حركت كرده ايم و به جوانان بها داده ايم تا ماهواره هاى خود را در مدار قرار دهند خود دستاورد بزرگى محسوب مى شود.
وى با بيان اينكه قرار گرفتن ماهواره در فضا از جمله اهداف وزارت ارتباطات است، افزود: ما در منطقه در تحريم بوديم اما با كمک خلاقيت جوانان بر اين تحريم ها غلبه و از دست رنج خود استفاده كرديم تا بتوانيم از ظرفيت ها در اين حوزه بهره ببريم.
آذرى جهرمى خودباورى جوانان كشور را نتيجه حركت امام خمینی (ره) دانست و گفت: روزى بود كه رهبر انقلاب فرمودند سربازان من در گهواره ها هستند و اكنون جمله ایشان محقق شده است و جوانان ما در جنگ و جهاد علمى و اقتصادى موفق شدند و توانسته اند بسيارى از مشكلات كشور را حل كنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان كرد: مشكلات امروز كشور در مقابل مشكلات گذشته بسيار اندک است و غلبه بر مشكلات كنونى همدلى و توجه به ظرفيت هاى جوانان را مى طلبد، اگر همدلى نداشته باشيم به دشمن نياز نداريم، البته همدلى به معناى سكوت نيست بلكه به معناى خيرخواهى ، اصلاح رويه ها و همراهى كردن نظام است، اگر بخش هاى نظام با هم همدل نباشند، بردارهاى موازى خواهد بود كه نتيجه آن سكون و عقب گرد است.
آذرى جهرمى گفت: سه ماهواره ایرانی مراحل پایانی پرتاب را طی می کنند و در نوبت پرتاب به مدار زمین قرار گرفته اند.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه صنعت فضایی دارای دو رکن است، گفت: تحقیق، پژوهش و توسعه آن و کاربردی تر شدن اقتصاد از جمله اهداف و ارکانی است که صنعت فضایی ایران به دنبال رونق آن است.
وی با بیان اینکه در دو حوزه ماهواره سنجشی و مخابراتی فعالیت هایمان توسعه یافته است، اظهار کرد: تمام دستاوردهای ما حاصل فعالیت جوانان در دانشگاه ها بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ماهواره مخابراتی یک پروژه اقتصادی است که ظرفیت مورد نیاز برای برقراری ارتباطات داده ای را مشخص می کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در 10 حوزه ماهواره سنجشی باید به کاربردهای آن توجه کنیم، گفت: در صنعت فضایی به دنبال آن هستیم تا شرایط را بهبود ببخشیم و در همین راستا سند همکاری با سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تدوین کرده ایم تا بتوانیم از ظرفیت علمی کشور استفاده کنیم و نیازهای خود را برطرف کنیم.
آذری جهرمی با بیان اینکه کشور دچار مشکلات ساختاری است، اظهار کرد: مشکلی که امروز کشور ما با آن مواجه هست دانشگاه ها هستند، باید کاری کنیم تا این دانشگاه ها را به سمت پیشرفت و کاربردی تر شدن سوق دهیم.
وی با تصریح اینکه امروز پروژه های کشور دچار موازی کاری هستند، گفت: اولین ماموریتی که ستاد فضایی کشور باید به دنبال آن باشد برطرف کردن موازی کاری است؛ زیرا این موازی کاری ها سبب شدند تا پول بسیار زیادی از کشور برای پروژه های یکسان به کار برد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تغییر مدیریت مشکل امروز ما نیست، اظهار کرد: تغییر مدیریت اهمیت ندارد، بلکه آن چیزی که امروز بیش از هر چیز دیگری مورد اهمیت است تغییر ساختار سازمان های مختلف است؛ امروز هر سازمانی برای خود کار می کند و همین حد پیشرفتی که هم داشته ایم حاصل غیرت جوانانمان بوده و در حوزه سنجشی دانش ما هنوز در مرحله مقدماتی قرار داریم اما در کوتاه مدت و با تمرکز بر ظرفیت های خود می توانیم پیشرفت کنیم.
آذری جهرمی با اشاره به بودجه سازمان فضایی در سال 97 گفت: برخی افراد از طریق سیاه نمایی سعی در رساندن اخبار اشتباه در خصوص بودجه سازمان فضایی دارند اما من اعلام می کنم که بودجه سازمان فضایی نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش داشته است و از 390 میلیارد تومان به 472 میلیارد تومان رسیده است،
وی در خصوص سند 10 ساله دوم فضایی کشور اظهار کرد: این سند مراحل پایانی خود را می گذراند و باتوجه به ظرفیت های بین المللی به دنبال این هستیم تا صنعت فضایی کشور را رونق دهیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: ما در مقایسه صنعت فضایی کشورمان با دیگر کشورها باید به تفاوت کاربردها، توجه داشته باشیم، ما هم می توانیم ماهواره مخابراتی را همانند کشورهای دیگر در فضا قرار دهیم، اما به شرط ایجاد مدل اقتصادی مناسب و در این راستا باید از پژوهشگران و ظرفیت دانشگاهیان استفاده کنیم.
انتهای پیام/