سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهارمحال‎وبختیاری سال ۹۸ به استانی سبز تبدیل می‌شود

تکمیل گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های چهارمحال و بختیاری در دهه فجر شتاب می‌گیرد و این استان، سال ۹۸ به استانی سبز تبدیل می‌شود.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ سیامک حیدری مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری از پایان عملیات گازرسانی به شهر دوآب صمصامی و ۸ روستای پیرامون آن در شهرستان کوهرنگ خبر داد و گفت: همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر، شاهد تزریق گاز و بهره برداری از این پروژه‌ها خواهیم بود.

وی افزود: پست امداد٬ مانیتورینگ ایستگاه‌ها و گاز رسانی به صنایع و محور‌های صنعتی شهرستان شهرکرد هم از طرح‌های قابل بهره برداری این شرکت در دهه فجر امسال است.

حیدری ادامه داد: اقدامات اولیه برای گازرسانی به شهر بازفت به عنوان آخرین شهر بدون گاز طبیعی استان نیز انجام و عملیات گازرسانی به این شهر همراه با ۳۳ روستا در مناطق جنگلی و سخت گذر استان آغاز شد.

وی اضافه کرد: این طرح‌های گازرسانی شامل ۲۳ هزار و ۴۶۴ متر طول خط تغذیه و ۱۴۹ هزار متر طول شبکه توزیع و دو هزار و ۸۸۹ فقره انشعاب است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری گفت: با اتمام این پروژه‌های گازرسانی٬ چهارمحال و بختیاری در سال ۹۸ تبدیل به یک استان سبز خواهد شد.

حیدری افزود: شبکه پلی اتیلن جهت گازرسانی به روستا‌های مورز٬ نالبندون٬ گزستان٬ حسین آباد٬ میاندوهان علیا و سفلی با ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار٬ گازرسانی به شهر بازفت و روستا‌های تبرک علیا٬ تبرک سفلی و قلعه تبرک با ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و گازرسانی به روستا‌های چم قلعه٬ فریک٬ ارته٬ خیارکار و باغ چندارو دره مولا با ۲۴ میلیارد ریال، طرح های گازرسانی در شهرستان کوهرنگ است.

وی اضافه کرد: گازرسانی به ۱۵ روستای شهرستان لردگان با ۱۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار و گازرسانی به روستاهای مور٬ تلتاک و گل شور شهرستان اردل با ۸ میلیارد ریال اعتبار از دیگر پروژه‌های آغاز شده در دهه فجر هستند.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در حال حاضر ۳۸ شهر و ۴۵۵ روستای این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

حیدری ادامه داد: ۹۹ و نیم درصد جمعیت شهری٬ ۸۸ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش گاز هستند که ۹۵ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

زندگی سخت مردم در نبود گاز

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مردم چهارمحال و بختیاری، مانند مردمان سایر استان‌های کشور از نفت و چوب برای سوخت استفاده می‌کردند.

بهرام بهرامی یکی از ساکنان شهر بروجن از سال‌های پیش از انقلاب می‌گفت: در آن سال‌ها مردم از نفت برای پخت و پز و گرما استفاده می‌کردند و در اکثر خانه ها٬ چند بشکه نفت وجود داشت که نفت مورد نیاز خانواده در آن‌ها نگهداری می‌شد.

وی افزود: استفاده از نفت و چوب به عنوان سوخت برای مردم بسیار سخت و دشوار بود٬ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گاز رسانی به شهر و روستا‌ها آغاز شد و تحولی بزرگ را به وجود آورد.

سیامک حیدری مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری هم گفت: عملیات گازرسانی در این استان از سال ۵۹ و از شهر بروجن آغاز شد.

وی افزود: پیش از انقلاب، خط ۴۲ اینچ سراسری انتقال گاز از پالایشگاه بید بلند استان خوزستان به منظور صادرات گاز به کشور آذربایجان از نزدیکی شهر بروجن می‌گذشت که پس از سال ۱۳۵۷ صادرات گاز متوقف و عملیات گاز رسانی به شهر‌ها و روستا‌ها سرعت یافت.

وی ادامه داد: تا سال ۱۳۷۹ که چهارمحال و بختیاری در حوزه گاز رسانی زیر مجموعه منطقه ۲ اصفهان بود، ۱۷ شهر٬ ۱۱۸ روستا در این استان از نعمت گاز برخوردار شدند.

حیدری گفت: در این مدت ۶۰ هزار و ۶۲۵ مشترک در چهارمحال و بختیاری علمک گاز دریافت کردند.

ورود گاز طبیعی و توسعه صنعت

علیرضا شفیع زاده مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری هم گفت: در حال حاضر ۲۱ شهرک صنعتی این استان گاز کشی شده اند و در این خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: روند تولید محصول در شهرک‌های صنعتی از زمانی که گاز رسانی شدند، افزایش یافته است.

شفیع زاده اضافه کرد: در حال حاضر تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری از پتانسیل‌های بالایی جهت جذب سرمایه گذار و اجرای پروژه‌های بزرگ برخوردار هستند.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.