سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سیاسی وزارت خارجه:

فروپاشی توافق هسته‌ای به معنای ایجاد بحرانی جدید در منطقه است/ آمریکا بخش‌هایی از برجام را نقض کرده است

عراقچی گفت: فروپاشی توافق هسته‌ای به معنی ایجاد بحرانی جدید در منطقه و تشدید سایر بحران های جاری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم که صبح امروز جمعه(13 بهمن ماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: ICAPP با مشارکت بیش از 350 حزب فعال آسیایی و تجربیات با ارزش 18 سال گذشته برای رفع مشکلات مناطق مختلف قاره کهن وارد صحنه شدند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت ایران به نقش مثبت و مفید ICAPP واقف است، افزود: به خاطر همین اهمیت بود که در سال 2013 نماینده وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه سایر وزاری خارجی کشورهای آسیایی تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که هدف آن همکاری دولت‌ها برای حمایت از فعالیت‌های این کنفرانس بوده است.

وی تصریح کرد: ICAPP نهادی است که می‌تواند برای گفتگوها و شناخت متقابل ملت‌ها و رهبران سیاسی کشورهای مختلف آسیایی زمینه را فراهم کند؛ همکاری احزاب آسیایی مهم و تلاش آنها برای گفتگو و درک بهتر جوامع یکدیگر بی تردید می‌تواند نقش مهمی را در ایجاد تفاهم بین آنها ایفا کند.

عراقچی با تأکید بر این موضوع که ICAPP می‌تواند در رفع پارادایم سنتی معطوف به قدرت و ائتلاف سازی‌های مخرب کمک کند، گفت: این پارادایم سنتی مبتنی بر بازی حاصل صفر است که یکی از اساسی ترین مشکلاتی است که طی قرن‌ها باعث شده جنگ‌ها و خونریز‌ی‌ها رخ دهد؛ قدرت و گروه‌های غیردولتی پرخاشگر همچنان بر مبنای این پارادایم سعی در حذف دیگران و حفظ یا کسب قدرت و اعمال سلطه بر دیگران را دارند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: همین پارادایم است که منشأ جنگ‌ها و خونریزی‌ها در مناطق مختلف جهان است؛ گفتگوها با اولویت شنیدن و فهمیدن که هدف اصلی آن رفع سوء تفاهم باشد یکی از مهمترین ابزارها برای از بین بردن این پارادایم سنتی و ایجاد جانشین مبتنی بر مشارکت همگان و یادگیری است.

وی تأکید کرد: بی‌شک احزاب می‌توانند نقش بسیار تعیین کننده‌ای در این گفتگوها داشته باشند؛ اتخاذ تدابیر اعتمادساز بین ملت‌ها‌ و مناطق مختلف یکی از پیش شرط ‌هایی برای عبور از پارادایم سنتی است.

عراقچی با اشاره به این موضوع که جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد اعتماد وارد یک روح مذاکراتی برای رفع بحران ساختگی هسته‌ای شد، افزود: ایران توانست از این طریق گامی بسیار مهم در جهت کاستن از بی‌ اعتمادی برای نیل به توافقی برد-برد بردارد؛ برجام که مذاکرات فشرده نسبتا طولانی است یک دستاورد دیپلماتیک بی سابقه و شاید تنها نقطه مثبت در آشوب‌های اخیر منطقه ‌غرب آسیا باشد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: این توافق به بحران غیر ضروری 14 ساله پایان داد و خطر یک تقابل نظامی دیگر در منطقه بی ثبات خاورمیانه را بر طرف کرد؛ ما همواره در دو سال گذشته به این توافق پایبند بودیم و مراتب پایبندی کامل ایران به برجام تاکنون 9 بار توسط آژانس بین‌المللی اتمی و چهار بار توسط دبیر کل سازمان ملل تأیید شده است اما متأسفانه دولت جدید آمریکا از ابتدای کار بنای دشمنی با این توافق را گذاشته و بخش‌های مهمی از آن را نقض کرده در حالی که دیگر شرکت‌کنندگان در این توافق بین‌المللی همواره بر لزوم حفظ آن تأکید دارند.

وی با بیان اینکه ترامپ با لحنی غیر دپپلماتیک و تهدید آمیز خواستار همراهی گروه‌ها با اقدامات خود شده است، گفت: ترامپ با به نابودی کشاندن برجام قصد دارد بحرانی جدی را در منطقه ایجاد و بحران‌های جاری را تشدید کند و لازم است احزاب سیاسی در این نشست به این امر مهم توجه کنند.

عراقچی افزود: تلاش برای ایجاد منطقه قوی به جای برتری جویی و حذف دیگر کنش گران و پذیرش اصل تأمین منافع جهانی در منطقه آسیای غربی و تأمین قاعده برد- برد در سطح منطقه سیاسی است که جمهوری اسلامی ایران مدنظر دارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این سیاست تأمین منافع هر کشور در گروه تأمین منافع همه کشورهای منطقه است، گفت: تلاش سلطه جویانه توسط هر یک از کشورهای منطقه برای حذف رقبا و تبدیل شدن به قدرت فائقه نه تنها ناپسند بلکه اصولا ناممکن و زمینه ساز تنش مستمر و جنگ خواهد بود.

وی ادامه داد: احزاب سیاسی بی شک می‌توانند در این زمینه به نحوی کمک و برای تقویت روند همگرایی در این قاره حرکت کند؛ ما در آسیا نسبت به سایر مناطق جهان از نظر همگرایی و همکاری در سطح منطقه عقب هستیم؛ کندی روند نهادسازی در آسیا یکی از نمودهای بیرونی این مشکل است و راهی که ما از این نظر باید بپیماییم تا حدودی طولانی تر از سایر قاره‌هاست.

عراقچی با بیان اینکه تاکنون نهادها و سازمان‌هایی مانند گروه D8، اکو، آ سه آن و اتحادیه بین‌المجالس آسیایی در آسیا شکل گرفته و فعال است، بیان کرد: وجود این سازمان اگرچه زمینه خوبی ایجاد کرده اما تقویت و شکل گیری آنها روند نیرومندتری برای همکاری در آسیا همچنان یک ضرورت است از این رو ICAPP دارای اهمیت مضاعفی است و وجود آن می‌تواند باعث نزدیک تر شدن ملت‌ها و مناطق مختلف شود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امروزه بخش‌هایی از آ‌سیا با مشکلاتی چون تروریسم،‌ افراط گرایی و مشکلات زیست محیطی رو به روست و برخی اقدامات چند کشور منطقه‌ای موجب تحمیل هزینه‌ای بیشتر به ملت های منطقه و در نتیجه تشدید بیش از پیش مشکلات شده است؛ در چند سال اخیر برخی از کشورها در آسیای غربی، جنوبی، میانه و بخشی از کشورهای آسیای جنوبی با موضوع خشونت طلبی مواجه شدند.

وی افزود: امروزه اگرچه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در یکی دو سال اخیر شکست خورده و پروژه خلافت و دستگاه‌ نظامی آنها متلاشی شده اما سازمان ترور و دستگاه فکری و نظامی آنها هنوز فعال است و برد منطقه‌ای و جهانی دارد پس باید همچنان به عنوان تهدید حساب شوند؛ ادامه مقابله با این جریان و جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید سرکوب جدید خواستگاه فکری و قطع منابع مالی باید اولویت باشد.

عراقچی با بیان اینکه افراطیون تلاش دارند تا اعتقادات مذهبی، اختلافات بومی و ایدئولوژی‌های سیاسی را برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات جنایت کارانه خود ادامه دهند، اظهار کرد: آنها می‌خواهند واقعیات را تعریف کنند و از مذاهب سوء استفاده کنند و موجب اختلاف بیشتر بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها شوند بنابراین نقش نهادهای مردمی چون احزاب در مبارزه با این جریان بسیار اهمیت دارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: احزاب سیاسی از طریق گفتگو می‌توانند نقش مهمی در کمک به تخفیف این مشکلات با پیشبرد اهداف مشترک سیاست خارجی کشورهای اسلامی و تأمین منابع همه مناطق نقش موثری داشته باشند.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری با سابقه از سرمایه‌های ارزشمند دینی و فرهنگی برخوردار است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از محورهای اصلی تمدن ساز در آسیاست و در دوره حاضر نیز آماده است تا با بهره گیری از کلیه امکانات و همکاری با دیگر ملت‌ها و دولت‌های آسیا باعث توسعه صلح و ارتقای مناسبات دوستانه در آسیا شود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.