وی بیان کرد: به طور کلی دانشگاه ها و به صورت ویژه دانشگاه های علوم پزشکی کشور مقاصدی را دنبال می کنند که با اهداف دانشگاه های دنیا چندان تفاوت ندارد.
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت افزود: ما به طور خاص در دانشگاه های علوم پزشکی با 2 دسته رشته سر و کار داریم، به طوری که یک سر طیف رشته های خدمت محور و سر دیگر آن رشته های دانش محور قرار دارند؛ رشته های علوم پایه پزشکی جزو رشته های دانش محور طبقه بندی می شوند.
حاجتی تاکید کرد: حرکت دانشگاه ها در سراسر دنیا در قالب سه محور پیش رفته است که این سه محور عبارتند از: دانش و آموزش، پژوهش و کشف دانش های جدید و کاربرد دانش در جامعه.
وی درباره محور سوم حرکت دانشگاهها، تصریح کرد: محور سوم شامل اقتصاد دانش بنیان و ارتباط دانشگاهها با این اقتصاد است، دانشگاههای نسل سوم در این محور قرار دارند.
دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت گفت: در یک دوره زمانی پس از انقلاب اسلامی، دانشگاهها در حوزه آموزش فعالیت میکردند و پس از آن پژوهش رو به کار آمد، به طوریکه اکنون بسیاری از دانشگاهها در این حوزه قرار دارند، ما در حوزه پژوهش، پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی مختلفی را در کشور تاسیس کردیم.
حاجتی اظهار کرد: ما اکنون باید به این موضوع بیاندیشیم که چطور دانش را به محصول تبدیل کنیم؟ و چگونه بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنیم، ما اکنون در دانشگاههای نسل سوم مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان را تاسیس کردیم.
وی درباره مهمترین مشکلات علوم پایه پزشکی بیان کرد: مهمترین مشکلات علوم پایه پزشکی عبارتند از اعتباراتی که برای رسیدن به اهدافمان دنبال میکنیم، برای رفع این مشکلات باید حرکتمان را به سمت دانشگاههای نسل سوم تسریع کنیم.
حاجتی افزود: اشتغال دانشآموختگان حوزه علوم پایه پزشکی در کشور اهمیت بسزایی دارد و دانشگاههای نسل سوم باید کارآفرین باشند، دانشگاههای نسل سوم به اعتبارات دولتی متکی نیستند، البته این بدان معنا نیست که صد درصد از منابع دولتی بینیاز هستند این دانشگاههای در تعامل مستقیم با صنعت و نیازهای جامعه هستند.
در ادامه مراسم علی جعفریان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو شورای تخصصی وزارت بهداشت اظهار کرد: علوم پایه نقش موثری در رشد علوم پزشکی کشور دارد، بنابراین ما باید به علوم پایه توجه ویژهای داشته باشیم.
وی بیان کرد: موضوعاتی که میتوانیم کشف کنیم، بینهایت هستند و سرمایه ما نیز محدود است، بنابراین باید روی موضوعاتی سرمایهگذاری کنیم که به درد جامعه بخورد، باید به سمت موضوعاتی حرکت کنیم که مشتری خارجی داشته باشد که این مشتری های خارجی میتوانند مردم باشند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: ما در علوم پایه بیشتر در فاز آموزش و پژوهش هستیم، به طوریکه استادان در دانشگاهها اغلب افرادی را تربیت میکنند که آنها اعضای هیئت علمی دانشگاهها میشوند در صورتیکه ما باید افرادی کارآفرین را در دانشگاهها تربیت کنیم.
جعفریان گفت: دانشمند فردی است که تحقیق میکند و در آموزش نوآوری میآورد، سپس نتیجهگیری جدید میکند و از دانشهای موجود برای رفع نیازهای جامعه استفاده میکند.
وی یادآور شد: متاسفانه ما هنوز ذهن بسته داریم و سعی میکنیم خط های جدید بکشیم، در حالیکه سایر کشورها تلاش میکنند این خط ها را بردارند و بازتر عمل کنند، دانشگاههای نسل سوم نیاز به بودجه دولتی ندارند، زیرا این دانشگاهها خودشان مشتری دارند.
انتهای پیام/