سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادراتی از جنس دانش و فن

توانمندی مهندسان ایرانی با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها سبب شد بازار مناسبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی در کشورهای منطقه فراهم شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، قدم زدن کنار ریل‌‌های موازی راه آهن کار هر روزه آقای تقی‌پور لوکوموتیوران ۹۱ ساله‌ای است که خاطرات بسیاری از قطار‌های دودی، ساخت رایل های راه آهن تا ورود متفقین به خاک ایران دارد  ،روز‌هایی که هرجا سخن از راه آهن بود نام خارجی‌ها می‌ درخشید.

آقای تقی پور نخستین نسل از لوکوموتیو رانان ایرانی که با ۴۰ سال سابقه سال ۱۳۵۸ بازنشسته شد از حضور آلمانی‌ ها و فرانسوی‌ ها در ساخت ریل های راه آهن کشور می‌گوید روزهایی که به قول او آلمانی‌ ها از بندر ترکمن و فرانسوی‌ ها از بندر امام همزمان باهم شروع به ساخت راه آهن کشورمان کردند. 

قدیمی‌ ترین لوکوموتیو ران مازندران می‌ گوید تحولات سیاسی نیز باعث نشد پهلوی‌ ها دست از دامن خارجی‌ ها بردارند با پایان جنگ جهانی دوم، مهندسان آلمانی‌ و فرانسوی‌، کشورمان  را ترک کردند اما آمریکایی‌ها و مهندسان اتحاد جماهیر شوروی وارد ایران شدند.

 

استفاده از مهندسان بومی در ساخت و نگهداری ریل‌ ها

گران پاشا مدیرکل را آهن شمال در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌ گوید: توان مهندسان داخلی کشور در ساخت و نگهداری ریل های راه آهن، انواع قطارهای مسافربری و باری پس از  پیروزی انقلاب به گونه ای شده است که مهندسان ایرانی اکنون در کشور‌هایی عراق، پاکستان و سوریه در حال ساختن ریل هستند.

وی می گوید:تحریم هایی ظالمانه اعمال شده بر علیه ایران پس از انقلاب اسلامی نه تنها حرکت رو به جلوی صنعت حمل و نقل را کند نکرد بلکه تحریم ها عاملی برای بروز توانمدی مهندسان داخلی و رشد و بالندگی صنعت حمل و نقل کشور شد.

 

پیروزی انقلاب زمینه پیشرفت کشور در صنعت برق را فراهم کرد

حضور مهندسان خارجی در طرح های عمرانی مازندران پیش از انقلاب فقط در حوزه راه و راه آهن خلاصه نمی شد نیروگاه شهید سلیمی نکا که ۵ درصد برق کشور را تامین می کند نیز توسط ۳ شرکت آلمانی طراحی و ساخته شد.

عظیمی قدیمی‌ ترین مهندس این نیروگاه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: همه فعالیت‌های مربوط به بهره برداری و تعمیرات را شرکت‌های آلمانی انجام می دادند و از ورود کارکنان ایرانی به اتاق های کنترل  جلوگیری می کرند.

 

چهار دهه از انقلاب گذشت و حالا مهندسان کشورمان نه تنها سه نیروگاه بزرگ در مازندران ساختند بلکه قطعات مورد نیاز نیروگاهی را هم خود طراحی می‌کنند، این را کلانتری معاون اداره ماشین مکانیک نیروگاه شهید سلیمی نکا می‌گوید و اضافه می کند مهندسان جوان کشورمان سال های اخیر  با تکیه بر توان بومی ۷۰۰ قطعه نیروگاهی  طراحی و تولید کردند قطعاتی همانند پره‌های توربین و پره‌های فن که تا چند سال قبل از آلمان خریداری می شد و پارسال برای اولین بار در ایران ساخته شد.

حضور  مهندسان ایرانی در بازار‌های بین المللی

پس از پیروزی انقلاب ، فرهنگ کار جهادی و تکیه بر توان داخلی تنها در شرکت‌های دولتی مازندران نمود پیدا نکرد شرکت های خصوصی نیز همزمان با افزایش جایگاه ایران در مناسبات بین المللی، عزم  مهندسان شرکت‌ های خصوصی کشورمان نیز برای حضور در بازار‌های جهانی جزم شد.

میرزایی رییس اتحادیه صادرات خدمات فنی مهندسی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به صادرات ۴ میلیون دلاری شرکت های خصوصی مازندرانی که اکنون در حال  ارائه خدمات فنی و مهندسی به شکروهای آسیای مرکزی ، افغانستان و عراق هستند می‌گوید: این شرکت ها طرح های بزرگی در حوزه راه، مسکن، خدمات کشاورزی و انرژی به این کشورهای ارائه کردند.

وی با بیان اینکه بیش از 40 شرکت خصوصی مازندران اکنون در بازارهای جهانی فعال هستند، گفت: همزمان با افزایش توانمندی شرکت های مازندرانی ، بازارهای هدف این شرکتها برای ارائه خدمات فنی و مهندسی در حال گسترش است و کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس و سوریه نیز خواهان استفاده از تجربیات مهندسان ایرانی هستند.

میرزایی می گوید صادرات خدمات فنی و مهندسی از مازندران تا  چهار سال دیگر  به ۱۰ میلیون دلار خواهد رسید.

برای دیدن گوشه‌ ای از توانمندی های مهندسان مازندرانی در صادرات خدمات فنی مهندسی سراغ یکی از این شرکت‌ ها در آمل می‌ رویم، شرکتی که ماهانه ۲۰۰۰ تن سوله می‌ سازد، هم برای کشورمان هم برای کشور‌های همسایه.

محمدی مدیر کارخانه سوله سازی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به تداوم صادرات سوله و نصب آن در کشور‌های همسایه گفت:مهندسان این شرکت سال‌های اخیر ، سوله‌ های صنعتی زیادی را در شهر کربلای معلی، کوت  عراق و ترکمنستان اجرا کردند و  این شرکت اکنون  در حال رایزنی برای  امضای قرارداد‌هایی با مقامات سوریه جهت بازسازی این کشور است.

توانمندی مهندسان کشور در حوزه انرژی نیز آنقدر چشمگیر  بود که تاجیکستان ساخت نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی برقابی سنگ توده ۲ را به مهندسان کشورمان بسپارد.

ملک پور ، مهندس جوان اهل گلوگاه مازندران که اکنون مدیریت سد و نیروگاه سنگ توده ۲ تاجیکستان را برعهده دارد می گوید: این نخستین طرح حوزه انرژی کشورمان در یک کشور خارجی بود که با پشتکار و تلاش شبانه روزی مهندسان ایرانی یک سال زودتر از زمان قرارداد بهره برداری شد تا مردم فارسی زبان و هم تاریخ تاجیک بیشتر از نعمت برق  بهره مند شود.

تبادل خدمات فنی مهندسی بین متخصصان چینی و مازندرانی

 تلاش و تجربه متخصصان مازندرانی به چشم ،چشم بادامی‌ های چینی هم خوش آمده است.

مهندس لیو سر تیم هیات اقتصادی چینی که برای بررسی امکانات مازندران در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی به استان سفر کرده بود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری می گوید: این هیات اقتصادی چین، مازندران را بخاطر پتانسیل بالایی که در زمینه خدمات فنی مهندسی و تبادل تکنولوژی در حوزه کشاورزی دارد انتخاب کرده است.

هنوز مدت زیادی از روزهایی که نه تنها چشم بادامی های آسیای جنوب شرقی بلکه بیشتر کشورها، صادرات ایران را فقط نفت خام، فرش، پسته و زعفران می دانستند نگذشته است که کالاهای دیگری به سبد صادراتی کشورمان اضافه شده است ، صادراتی از جنس دانش و فن.

 

گزارش از سارا فرهمندراد

انتهای پیام/ م

برچسب ها: صادرات ، واردات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.