سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت هفتادمین سالروز ترور رهبر استقلال هند؛

۱۰ رویداد مهم در زندگی ماهاتما گاندی+ تصاویر

خبرگزاری فرانسه به مناسبت هفتادمین سالروز ترور چهره برجسته سیاسی هند، به ۱۰ رویداد مهم در زندگی وی اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماهاتما گاندی، چهره سرشناس سیاسی هند، 70 سال پیش در چنین روزی (30 ژانویه 1948 میلادی) ترور شد. در ادامه به 10 رویداد مهم در زندگی وی اشاره می‌کنیم:

گاندی در تاریخ دوم اکتبر سال 1869 میلادی در شهر بندر پور واقع در ایالت گجرات هند متولد شد. نام اصلی وی، «مهانداس کارامچاند گاندی» است.

وی در سال 1883 به طور سنتی با کستوربا گاندی ازدواج کرد. این زوج هنگام ازدواج هر دو 13 سال داشتند. حاصل این ازدواج 4 فرزند بود.

گاندی در سال‌های 1888 تا 1891 در لندن به تحصیل در رشته حقوق پرداخت. او در سال 1893 تا 1915 به عنوان یک وکیل در آفریقای جنوبی مشغول به کار شد.

در سال 1913، وی نخستین اعتراض غیرخشونت آمیز را که به نام «راهپیمایی ترانسوال» نامیده می‌شود، انجام داد. این راهپیمایی در اعتراض به ممنوعیت مهاجرپذیری از هند انجام شد.

وی پس از تبدیل شدن به یک مقام معنوی تاثیرگذار در حزب کنگره ملی هند، در سال 1922 خواستار انجام نافرمانی مدنی علیه قدرت استعماری انگلیس در هند شد. وی در این سال به جرم اقدامات خرابکارانه دستگیر و به مدت 2 سال در زندان محبوس شد.

وی در سال 1930 اعتراضاتی را هدایت کرد که به نام «رژه نمک» معروف است. این راهپیمایی در اعتراض به انحصار نمک بود که در اختیار انگلیس قرار داشت. وی این راهپیمایی را از احمدآباد هند آغاز کرد و پس از پیمودن 350 کیلومتر، به اقیانوس هند رسید. در جریان این راهپیمایی، وی همراه با ده‌ها هزار نفر دیگر بازداشت شد.

در سال 1932 و هنگامی که در حبس به سر می‌برد، در اعتراض به جداسازی افرادی موسوم به «ممنوع شدگان» دست به اعتصاب غذا زد. ممنوع شدگان اصطلاحی است که برای افرادی به کار می‌رود که از گروه قومی خود طرد شده اند.

وی در سال 1942 درخواست برای انجام اعتصاب‌های سراسری به منظور بیرون کردن انگلیسی‌ها از هند را مطرح کرد. در پی این اقدام، وی بازداشت شد و تا سال 1944 در زندان به سر برد.

استقلال هند از انگلیس سرانجام در سال 1947 اعلام شد. علی‌رغم تلاش‌های گاندی برای جلوگیری از ایجاد شکاف میان هندوها و مسلمانان، در این سال پاکستان اعلام استقلال کرد.

او در سال 1948 به دست یک هندوی افراطی ترور شد. نزدیک به 2 میلیون نفر از مردم هند در مراسم تشییع جنازه وی شرکت کردند.

انتهای پیام/

 

زندگی گاندی به روایت تصویر

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.