سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پورسید آقایی خبر داد

طرح ترافیک جدید دسترسی به محدوده شهر را راحت تر می‌کند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مهمترین تغییری که در طرح ترافیک جدید ایجاد خواهد شد حق دسترسی به محدوده شهراست.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست بررسی طرح ترافیک از منظر حق به شهر اظهار کرد: بخشی از دغدغه‌ها و مشکلاتی که در طرح ترافیک مطرح شده است ناشی از تصمیم گیری‌های نادرست در این زمینه است. ما نباید به این موضوع بی توجه باشیم که تجربه ها نشان داده است که ما در موضوعات برای تصمیم گیری‌ها مشارکتی با هم نداریم.

وی افزود: در تصویب و اجرای طرح ترافیک ما با ذی نفعان با نفوذی روبه رو بودیم. زمانی که از ذی نفعان حرفی به میان می‌آید تنها خبرنگاران نیستند که سهمیه طرح ترافیک آن‌ها قطع می‌شود، کسانی درگیر فرآیند تصمیم‌گیری درباره این طرح بودند که راه را برای طی کردن درست این طرح بسته بودند.

پورسیدآقایی گفت: مدیریت جدید شهرداری با این موضوع که باید طرح ترافیک در یک بازه زمانی مشخص تعیین تکلیف می شد روبه رو بود. پیشنهاد شهرداری این بود که چند درصد افزایش قیمت در همان سیستم طرح ترافیک را هر ساله تمدید کند و یا اینکه مدل جایگزین دیگری برای آن در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: مدیریت شهری با این مواجه شد که هیچ سیستم شهری دیگری جایگزین این طرح نه از نظام توزیع، نه نظام تعیین قیمت، نه فرمول های قیمت بندی محاسبه شده و نه الگویی که سهمیه ها براساس آن بین نهادهای مختلف در نظر گرفته می شد، قابل توجیه نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد:ما همه می دانیم که باید زیر ساخت های طرح ترافیک به هر نحوی فراهم شود، اما اصل قضیه که این طرح درست بوده است یا نه؟ باید در پاسخ گفت که بله درست بود چرا که برای این طرح هم مطالعه و هم تحقیقات درست انجام شده و فقط یک تصمیم گیری و مدیریت درست برای اجرای این طرح را نیاز داشتیم.

وی افزود:مطمئن نیستیم که راهی جز اعمال طرح ترافیک در شهر تهران داشتیم.

پور سید آقایی گفت: من نگفته ام که طرح ترافیک آلودگی هوا را نادیده گرفته است. بر اساس گزارشی تهیه شده از سوی کارشناسان شرکت کنترل هوا مشخصشد که از چه ابعادی این طرح در آلودگی هوا اثر دارد و همچنین توضیح داده شده است که از چه ابعادی بر ترافیک اثر دارد.

وی ادامه داد: اما اینکه گفته شده هدف این طرح ترافیک و آلودگی نیست، به این معنا نیست که این دو معضل هدف کار نبوده اند بلکه به این معناست که طرح های جدید را رها نمی کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: تمام دغدغه های این چالش ها در نهایت به این منجر شد که هیچ کدام از مدل سازی های شهرداری را نپذیریم چون نگران این هستند که ترافیک بیشتری در محدوده طرح ترافیک ایجاد شود، برای اینکه این دغدغه عملا برطرف شود در مقام اجرا شورای شهرداری موافقت کرد که برای این طرح یک سقف عددی گذاشته شود، برای اینکه اعتمادسازی شود، حتی سقف عددی را از سال گذشته که حدود 129 هزار تومان بود امسال به 103 هزار تومان سهمیه کاهش دادیم.

وی افزود: سهمیه هایی که تعریف شده به عنوان صندلی های رزور شده سینما هستند.

پورسید آقایی گفت:مهمترین تغییری که در این طرح ترافیک جدید ایجاد خواهد شد حق بر شهر، حق دسترسی به محدوده شهر است.طرح محدود کردن شهر اشتباه است اما محدوده ای که برای شهر تعیین می کنیم این گونه نیست که آن محدوده برای افراد خاصی است.

وی افزود: طبق نظر سنجی که انجام شده 40 درصد از مردم از طرح ترافیک جدید و 20 درصد آن ها با طرح ترافیک سابق موافق بودند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد:انتخاب طرح جدید با یک تفکر عقلانی بود. طرح سابق بی منطق، بی ضابطه و ناعادلانه بود که تغییر دادن آن یک اتفاق مثبت است. طی اجرای طرح ترافیک جدید باید بر اساس قانون از کاربرد دستگاه های کاربراتوری، آلاینده، فرسوده و فاقد معاینه فنی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.