سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رفیعی پور خبر داد:

۷۳ رصد صنعت مرغ تخم‌گذار، گرفتار بیماری آنفولانزا حاد پرندگان

رییس سازمان دامپزشکی گفت: ۷۳ درصد صنعت مرغ تخم‌گذار درگیر بیماری آنفولانزای حاد پرندگان هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی در نشست خبری که به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزارشد، اظهار کرد: در ماه های آتی تا پایان سال 12هزار نفر شتر و 4میلیون راس دام برعلیه تب برفکی، 15میلیون راس دام سبک و سنگین علیه بیماری لمپی اسکین واکسیناسیون شدند، همچنین 3 میلیون متر مکعب جایگاه دام و 15 میلیون راس بدن گاو سم پاشی شده است.

وی افزود: در این مدت زمان باقی مانده تا پایان سال بیش از 47 میلیارد تومان خدمات به مرغداران، زنبورداران و آبزیان ارائه خواهد شد.

رفیعی پور ادامه داد: در نه ماهه امسال 29 میلیون راس دام سبک و 7 میلیون راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی، 53میلیون راس علیه بیماری لمپی اسکین، یک میلیون راس علیه تب مالت گاوی، یک میلیون و 273 هزار راس سنگین علیه بیماری سیاه زخم و 354هزار قلاده سگ به طور رایگان واکسینه شدند.

به گفته این مقام مسئول؛ طی سالهای گذشته واکسیناسیون رایگان با همکاری بخش خصوصی و دولتی سراسر کشور انجام شد که این اقدام منجر به کاهش کانون های تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت شیوع آنفولانزای حاد پرندگان بیان کرد: هم اکنون ایران و بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا با این بیماری درگیر هستند. بنابر آخرین آمار تا روز گذشته بیش از 16 استان درگیر بیماری آنفولانزا حاد پرندگان هستند که استان قم با 114 واحد آلوده بیشترین کانون و لرستان و سمنان تنها یک کانون آلوده داشتند.

به گفته وی؛ در مجموع 421کانون در سراسر کشور گرفتار بیماری n8 و h5 هستند.

رفیعی پور از معدوم سازی 21 میلیون مرغ تخم‌گذار تاکنون خبر داد و گفت: 73درصد صنعت مرغ تخم گذار درگیر بیماری آنفولانزا حاد پرندگان هستند.

وی با اشاره به اینکه در استان های قم، یزد و اصفهان احتمال طغیان بیماری وجود دارد، افزود: البته در بسیاری از استان هایی که بیماری قبلا در آنجا شیوع داشته است؛ گزارش مجدد بیماری نداشتیم.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه در سال 95 و 96 حدود 65 کشور اروپایی درگیر بیماری آنفولانزا حادپرندگان بودند، بیان کرد: امکان کنترل پرندگان وحشی وجود ندارد و به همین خاطر از حوزه حیات وحشی به حوزه مرغ بومی و روستایی و صنعت سرایت کرده است.

وی ادامه داد:  وجود بیش از 2 میلیون تن کود مرغی خارج از نظارت سازمان دامپزشکی و رفت و آمد کارگران موقت، تشدید بیماری در کانون ها را به همراه دارد.

رفیعی پور یادآور شد: نگهداری طیور در قفس یکی از راه های کنترل بیماری در دنیا محسوب می شود، در حالیکه ما با واکسیناسیون به دنبال افزایش سطح ایمنی هستیم.

به گفته این مقام مسئول؛ تمرکز بیش از 80 درصد صنعت طیور در یک محل بر تشدید بیماری آنفولانزا نقش بسزایی دارد که بنا بر دستور وزیر باید از تراکم واحدها پرهیز شود.

بازرسی 2 میلیون تن فرآورده های دامی در 9 ماهه امسال

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت بازرسی و نظارت بهداشتی  از کشتارگاه های دام بیان کرد: در 9 ماهه امسال بیش از 10 میلیون و 200 هزار راس دام گوسفند، بز، شتر و شتر مرغ نظارت بهداشتی صورت گرفته است.

رفیعی پور ادامه داد:  در 9 ماهه امسال بیش از 2 میلیون تن فرآورده های دامی عملیات بازرسی بر تولید و عرضه محصول صورت گرفت که در این بازرسی ها با 126 مورد غیربهداشتی برخورد و حدود 20 کیلو فرآورده ضبط شد که پس از بررسی های لازم حدود 3 میلیون و 574 هزار کیلو محصول نیز معدوم شد.

به گفته این مقام مسئول؛ در 9 ماه امسال بیش از 3 هزارتن محصولات لبنی، 741 نفر شتر، 6 هزار راس گوساله کشتاری، 23 هزارتن میگو، 8 هزارتن تخم مرغ نطفه دار، یک میلیون عدد جوجه یکروزه، 15 میلیون قطعه ماهیان خوراکی، 34 هزارتن ماهی تازه، 35 تن خرچنگ، 9 راس اسب، 94 هزار قطعه پرنده زینتی و 78 قلاده سگ و گربه صادر شده است.

46 پروژه در حوزه دامپزشکی دردهه فجر به بهره برداری می رسد 

رئیس سازمان دامپزشکی از افتتاح 46 پروژه شامل درمانگاه، داروخانه، کشتارگاه و بیمارستان دامپزشکی در دهه فجر خبر داد و گفت: این پروژه ها با ارزش بالغ بر 200 میلیارد تومان در 18 استان کشور افتتاح خواهد شد که 10 درصد این مبلغ از منابع دولتی و مابقی بخش خصوصی است که بدین منظور 817 اشتغال مستقیم و 1583 اشتغال غیرمستقیم در بخش ایجاد خواهد شد.

آمار دقیقی از دامپزشکان بیکار نداریم

در ادامه این نشست محمد رضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به اینکه تعداد اعضا این سازمان تا روز گذشته به 36 هزار و 634 نفر رسید، گفت: تا قبل از سال 93، تنها 18 واحد درمانگاهی در بخش خصوصی فعالیت می‌کردند، در حالیکه امسال این رقم به 36 هزار و 634 واحد رسیده است .

وی افزود: به استناد قانون تاسیس نظام دامپزشکی و قانون افزایش بهره وری و نظام جامع دامپروری دو دسته مسئولیت را عهده دار هستیم که دفاع از حقوق صنفی اعضا و حقوق شاغلین، تنظیم روابط حرفه ای و استانداردسازی از مجلس، مشارکت در برنامه بهداشت عمومی در حوادث غیرمترقبه و آموزش و پژوهش تاکید شده است.

صفری با اشاره به اینکه 14 کمیته فعال در سازمان وظایف متعددی دارند، تصریح کرد: برگزاری کنگره های مختلف یکی از این وظایف به شمار می رود که بدین منظور در 20 سال گذشته حدود 18 کنگره با ماهیت بین المللی با حضور 14 هزار و 50 نفر و ارائه 6 هزار و 56 مقاله برگزار شده است.

به گفته این مقام مسئول؛ در اردیبهشت سال آینده سومین کنگره بهداشت مواد غذایی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون 1500 دوره بازآموزی و نوآموزی برای افراد فارغ التحصیل متناسب با گردش فعالیت ها برگزار شده است که این امر در تمدید و صدور پروانه ها نقش موثری داشتند.

رئیس سازمان نظام دامپزکشی با اشاره به اینکه تا پایان دی ماه امسال 61 هزار و 226 فقره پروانه بهره برداری و بهسازی در حوزه های دامپروری، مرغداری و پرورش اسب صادر شده است، افزود: در صدور این پروانه ها از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه جزء 15 دستگاه برتر در ارائه فعالیت های الکترونیکی در سال گذشته شناخته شده ایم، یادآور شد: از اواخر سال گذشته صدور پروانه ها در پنجره الکترونیک سازمان صورت می‌گیرد که سرعت عمل از مزیت های این فرآیند به شمار می رود.

این مقام مسئول در خاتمه گفت: تعرفه دامپزشکی و اشتغال دامپزشکان  یکی از دغدغه های جدی سازمان است، البته  آمار دقیقی از تعداد دامپزشکان بیکار در کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.