سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مطرح کرد:

آغاز فعالیت شورای تحول از سال ۸۸/ همکاری ۳۰۰ استاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی/ باید به استادان جرات تالیف بدهیم

حداد عادل گفت: ۳۰۰ استاد دانشگاهی در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی با شورای تحول همکاری دارند.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی صبح امروز در نشست خبری که در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع دانشگاه‌ها از اول انقلاب یکی از مسائل مهم بوده است؛ در انقلاب فرهنگی تحول در برنامه‌ها و کتاب‌ها و روش آموزشی جزءاهداف اصلی بود که از سال ۵۹ شروع بکار کرد.
وی بیان کرد: بخشی از فعالیت‌ها در ستاد شورای انقلاب فرهنگی انجام شد تا در سال ۸۸ شورای عالی با تمرکز بر علوم انسانی به نام شورای تحول و ارتقای علوم انسانی آغاز بکار کند.
وی در خصوص اینکه شورای ارتقای تحول علوم انسانی 23 عضو از جمله استادان دانشگاه تهران علامه طباطبایی دارد و تا به امروز 146 جلسه را تشکیل داده است افزود: یکی از اهداف اصلی علوم انسانی در دانشگاه‌ها این است که به صورت آگاهانه انتخاب شود و اینکه ما نباید هر علمی از هر جای دنیا را  بپذیریم زیرا معتقدم علوم انسانی مبنای ارزشی دارد که اگر این علم را بپذیریم باید مبنا و طرز تفکر ناشی از آن را نیز قبول کنیم.
حداد عادل عنوان کرد: باید چهار حوزه اسلامی کردن علوم انسانی، بومی سازی،‌ کارآمدی و روزآمدی را سر لوحه کار خود قرار داده و این شورا سعی دارد در این چهار حوزه فعالیت‌های مناسبی انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی که منجر به تالیف کتاب و تغییر محتوا می‌شود، ارتباط با استادان، مسائل مربوط به دانشجویان، پایان نامه و مجلات  پژوهشی، همگی جزء چشم انداز شورا است، افزود: شورای تحول علوم انسانی موضوع تحول را در هر یک از رشته‌های علوم انسانی به استادان و صاحب نظران همان رشته واگذار کرده است و در تصمیم گیری ورود پیدا نمی‌کند.

تمرکز شورای تحول علوم انسانی بر 16 رشته دانشگاهی

حداد عادل با بیان اینکه شورای تحول علوم انسانی تصمیم گرفته از میان همه رشته‌ها بر روی 16 رشته متمرکز شود، عنوان کرد: علوم تربیتی، فرهنگ ارتباطات رسانه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، مشاوره، مدیریت، علوم تاریخی، حقوق، علوم اقتصادی، هنر، معماری و شهرسازی، فلسفه، فلسفه دین، مطالعات زنان و خانواده و زبان‌ها و ادبیات خارجی 16 رشته‌ای است که شورای تحول علوم انسانی بر روی آن تمرکز دارد.
وی گفت: در هر یک از رشته‌ها بین 7 تا 15 استان دعوت به کار شده است که به طور کلی بین 200 تا 300 استاد علوم انسانی در 16 کارگروه با شورای تحول علوم انسانی همکاری دارند که نتیجه این اقدامات تا کنون تصویب 65 برنامه درسی دانشگاهی بوده است.

سفارش 200 کتاب به استادان دانشگاهی

وی با اشاره به اینکه نزدیک به تالیف 200 کتاب را به استادان سفارش داده‌ایم، افزود: سفارش تالیف به استادان به شکل منطقی و عالمانه انجام می‌شود و این کار را در راستای برنامه ریزی برای هویت اسلامی و فرهنگی جامعه می‌دانیم البته ما با همه علوم انسانی و غربی مخالف نیستیم ولی موافق به بوجود آمدن بدون نقد و سنجش علوم انسانی غربی هم  نیستیم.
 
وی با اشاره به اینکه اسلامی کردن علوم انسانی در همه رشته‌ها یک معنا ندارد، افزود: تحول در علوم انسانی یک امر مستمر است و مثل برنامه های درسی نیازمند تجدید نظر است به طوری که برنامه‌ در هر رشته بعد از انجام کارهای کارشناسی و زیر نظر استاد مربوطه به تصویب می‌رسد و همه این تصمیمات به وزارت علوم ابلاغ می‌شود.
 
حداد عادل با اشاره به اینکه عده‌ای با هر گونه تغییر محتوای علوم انسانی و غربی مخالف هستند و تصورشان در این است که همان گونه علوم ریاضی و فیزیک را می‌پذیریم باید درس های علوم انسانی قبول کنیم، عنوان کرد: شورای تحول چشم بسته قبول کردن علوم انسانی و غربی را بدون تحقیق و سنجش نمی‌پذیرد و در کشور امام (ره) باید دروسی مانند اندیشه سیاسی امام و انقلاب اسلامی در سرفصل‌های دانشگاهی گنجانده شده باشد زیرا موضوع اندیشه سیاسی امام و انقلاب اسلامی در بیش از هزار مقاله و پایان نامه از سراسر جهان آورده شده است و در این خصوص استادان خارجی تحقیقات فراوانی کرده اند.

بررسی اعتراض‌ها  در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی 

وی ادامه داد: شورای تحول علوم انسانی در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی هر گونه اعتراضی را نسبت به محتوای برنامه ها در صورتی که با مبنای اسلامی مغایرت نداشته باشد مورد بررسی قرار می‌دهد.

رئیس شورای ارتقای تحول علوم انسانی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌ها کاری مهم است، اظهار کرد: قبل از اینکه برنامه‌ها به تصویب شورا برسد برنامه‌ها را با استادان مربوطه در میان می‌گذاریم و نظرات آنها را جویا می‌شویم.

حداد عادل با اشاره به اینکه ارتقا و تحول علوم انسانی شرط انتخاب استادان است، ادامه داد: کسانی در کارگروه‌ها در تحول علوم انسانی مشغول به فعالیت هستند به امر تحول اعتقاد دارند و خودشان در آن رشته صاحب نظر و یا دانشیار هستند.

حداد عادل با اشاره به اینکه ما انقلاب اسلامی داریم پس نباید کتاب‌های دانشگاهی که مبانی اسلامی در آن رعایت نشده را در دانشگاه‌ها آموزش دهیم، تاکید کرد: در شورای تحول علوم انسانی ما معاونتی به نام ارتباط استادان داریم که در حوزه دانشجویی سعی کرده با انجمن علوم انسانی ارتباط مستمری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ترجمه امری اجتناب ناپذیر است و ما در بسیاری از رشته نیازمند ترجمه هستیم، تاکید کرد: ما باید به استادان جرات تالیف کتاب بدهیم اما  متاسفانه بسیاری از استادان دانشگاهی به جای تالیف کتاب روی به کار ترجمه آورده‌اند.

ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دانشجویان و استادان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: ما اعتقاد داریم که گفت و گو با استادان، دانشجویان و صاحب نظران باید انجام شود که کرسی های آزاد اندیشی یکی از این راه ها است و به نظرم کرسی های آزاد اندیشی در بین محافل دانشجویی و استادان باید انجام شود‌.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.